Top 5 trend 2021-ben a cafeteriában
Más hozzáállás lesz idén nyerő a HR-esek között a juttatások tervezésénél. A covidhelyzet miatt rendkívül nehezen tervezhető a jövő. Például nem tudható, mikor lesznek lazítások a járványhelyzetben, mikor nyitnak ki az éttermek, a szállodák, a szórakozóhelyek. “Rutin helyett több forgatókönyvvel kell készülni, és akár egy-két napon belül az aktuális lehetőségekhez igazítani a juttatásokat” - mondja Szendrő Tamás, az Edenred Magyarország ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi, hogy minden korábbinál fontosabb lett a rugalmasság, a HR-esek pedig keresik az újdonságokat, az adott helyzetre legjobban reagáló juttatási elemeket.
Fata László juttatási szakértő szerint, ha nyáron “kinyílik” az ország, akkor a legnépszerűbb elem, a SZÉP Kártya jól használható kikapcsolódásra (nyaralás, szórakozás, szabadidő, étterem), ráadásul június 30-ig a munkáltató 16,5 százalékos közteherrel adhatja szállásra 400 ezer, vendéglátásra 265 ezer, szabadidőre 135 ezer forintos keretösszegig. Ha nem, vagy korlátozott lesz a mozgás, akkor viszont fontosabbak lehetnek más juttatások, például az otthoni munkavégzés támogatása, járványügyi szűrések. A változó helyzetet már tavaly megtapasztalhatták a munkavállalók, amikor az adómentesen adható kulturális és sportrendezvényekre szóló belépők keretét nem tudták az év elején tervezett mértékben felhasználni.
Fontos felmérni azt is, hogy mire van a munkavállalóknak igénye. Fata László arra figyelmeztet, hogy ez cégenként, korosztályonként eltérő, így nem spórolható meg a beszélgetés, vagy kérdőíveken az igények felmérése. Bevonhatók ebbe a középvezetők is, akik közelebb dolgoznak a munkavállalókhoz, mint a HR vagy a felsővezetés. Nem érdemes azonban csak dolgozói érdeklődés alapján, csak választható juttatási csomagot összeállítani. A sikeres juttatásoknál figyelni kell a munkáltatói célokra is. Home office-ban dolgozóknál például fontos lehet a hatékony munkát lehetővé tevő munkaállomás, egy ergonomikus szék vagy egy gyors netkapcsolat, amit nem biztos, hogy mindenki beleválogatna a cafeteria keretébe.
Mit tehet egy vállalat a koronavírus-járvány idején, a gazdasági nehézségek közepette, hogy segítse a dolgozóit? Milyen eszközei vannak, illetve lesznek 2021-ben a támogatási lehetőségek kiaknázására, milyen megváltozott társadalmi igényeket kell kielégítenie a béren felüli juttatások rendszerének? Milyen szerep jut ebben a munkavállaló családtagjainak támogatásának? - a többi között erre keresték a választ a pénzügyi és HR-szakemberek egy juttatási szakértő segítségével egy online kerekasztal-beszélgetésen decemberben. Részleteket a webinárról ide kattintva talál.
Az Edenred Magyarországon tavaly novemberben kutatást készített, amelynek egyik legfontosabb eredménye: előtérbe került a munkavállalóknál a biztonság, a megkérdezettek kétharmada válaszolta azt, hogy anyagilag segíti családtagjait. Erre az igényre született meg a cég új kártyacsaládja, amely február 1-jétől elérhető. Ennek lényege: a munkaadó közvetlenül a munkavállaló családtagjait támogatja. A munkaadó a támogatást a családtag nevére kiállított kártyán teszi elérhetővé, amit aztán a hozzátartozó meghatározott termékkörök vásárlására használhat (készpénzre nem válthat). A termékkörök igazodnak az egyes csoportok költési szokásaihoz és mindennapi szükségleteihez. A juttatás az adójogszabályokban “egyéb jövedelem” kategóriában adózik (37,76 százalékkal). Szendrő Tamás megjegyzi, hogy egy ilyen típusú támogatás azt üzeni a dolgozónak, hogy a cég valóban odafigyel rá és reagál az aktuális helyzetére, ezáltal erősítheti a munkavállaló elköteleződését.
Az Edenred platformja az egyik legnépszerűbb a tranzakciós megoldások és a kártya alapú a juttatások piacán. Az Edenred mindennapi társ a munka világában, amely több mint 850 000 vállalati ügyfél kiszolgálásával 50 millió munkavállalót és 2 millió elfogadóhelyi partnert köt össze a világ 46 országában.
Magyarországon több ezer munkáltató és több százezer munkavállaló ismeri és használja naponta a cég termékeit és megoldásait. A vállalat szolgáltatásai a hazai piacon is kiszolgálják a munkavállalói juttatások, eladás- és vásárlásösztönző megoldások, szociális juttatások területein felmerülő igényeket a legmodernebb Mastercard kártyás megoldásokon és hagyományos papír alapú utalványokon keresztül. (x)
Szendrő Tamás és Fata László is úgy látja, hogy a járványhelyzet felértékelte az egészségmegőrzést. A járványügyi szűrővizsgálat adómentes juttatási elemként való megjelenése ráirányította a figyelmet a már egy ideje szintén adómentesen adható oltásokra (minden védőoltásra vonatkozik a kullancstól az influenzáig), amit korábban kevesen használtak. Az egészségbiztosítási szolgáltatások népszerűségének növekedése pedig már a covid előtt megfigyelhető volt.
A Cafeteria TREND most lezárult, több mint 600 munkaadó részvételével zajlott felmérésének az eredménye, hogy a szervezetek 36 százaléka nettó rendszerben adja a juttatásokat, ami érezhető elmozdulás a korábbi évek 26 százalék körüli szintjéhez képest. Ez azt jelenti, hogy a munkaadó befizeti a teljes közterhet a kiadott juttatás után, nem vonják le az adót a munkavállaló keretéből. Fata László az eredményt úgy kommentálta, hogy ez a fix juttatások erősödését is jelzi. A cégek általában számukra és a munkavállaló számára is fontos elemeknél alkalmazzák ezt az elszámolási módot.
hrportal.hu