A cafeteria nem vész el, csak átalakul 2019-ben

2018. november 09. 08:16
Közeledik az év vége, egyre égetőbb a kérdés, mi lesz jövőre a béren kívüli juttatásokkal. Merthogy lesznek, az nem kérdés. Az Edenred Magyarország segítségével eltérő munkavállaló típusokat és élethelyzeteket vázoltunk fel, hogy konkrét segítséget adhassunk a juttatások személyre szabásához, a munkatársak megtartásához. Abban ugyanis HR-szerte egyetértés van, hogy ezek az eszközök jó motiválók és a munkáltatói gondoskodás kifejezésére is alkalmasak.

A nyáron elfogadott jogszabályváltozások hatására 2019. január 1-jétől teljesen meg fog újulni a béren kívüli juttatások piaca. Ahogy közeledik az év vége, úgy válik egyre sürgetőbbé a tervezés. Az eddigi, adókedvezményekkel tűzdelt rendszer december végével ugyan eltűnik, a magyar munkavállalók azonban nagyon szeretik a béren kívüli juttatásokat - így a záróra után egy új világ rajtol el. Az Edenred Magyarország segítségével azt jártuk körül, mire is számítsunk 2019-ben.

Nem érdemes a bérbe építeni a cafeteriát

Az Edenred augusztusi felméréséből az derül ki, hogy a legtöbb munkáltató szeretné megtartani a cafeteriát. Mindössze a megkérdezettek 9 százaléka építené be a bérbe a korábban béren kívüli juttatásként adott összeget. A tapasztalat azt mutatja, hogy nem célszerű bérré transzformálni a juttatásokat, mert a fizetésemelés pár hónap alatt elveszíti ösztönző hatását, a dolgozó hamar megfeledkezik róla: 3-4 hónap alatt megszokja a magasabb bért, és nem hajtja előre a jobb teljesítmény érdekében. Tehát a juttatások bérbe integrálása zsákutca, ellenben a bér és a juttatások elkülönítése átláthatóvá teszi a bérezési struktúrát. Miközben fizetéssel nem tudja kifejezni a gondoskodást a munkáltató, juttatásokkal igen - persze csak a munkavállalók számára legkedvezőbb megoldásokkal. Hiszen hiába lenne jövőre gazdasági szempontból a SZÉP-kártya a legkedvezőbb a munkáltatóknak, ha sok dolgozónak - akinél a cafeteria a mindennapi megélhetés része - egyáltalán nem jelent segítséget.

A pénz rövid ideig boldogít, a juttatás sokkal tovább

A bért nem helyettesíti más, ám hosszú távon motivációs célokat nem szolgál. Annál inkább ösztönzők a juttatások, amelyek a munkáltatói gondoskodás kifejezésére is alkalmasak. Erről az alapról elrugaszkodva fedezhetjük fel, hogy milyen lesz a béren kívüli juttatások megváltozott világa. 

A cikk alábbi javaslattételeivel egyaránt érdemes vitatkozni vagy egyetérteni. Akiknek szólnak, már vagy elkezdték a tájékozódást, válasszanak-e az új béren kívüli juttatások közül, vagy már azzal vannak elfoglalva, hogyan tehetik a legjobb juttatási ajánlatot kollégáiknak.


Fájó különbségek és bántó általánosítások

Ebben a helyzetben a legsürgetőbb feladat megfelelő béren kívüli juttatásokat felkínálni eltérő igényű és élethelyzetű kollégáknak, ráadásul személyre szabottan. Nem jó, ha mindenkinek mást akarunk adni, mert olyan bonyolult lesz, hogy bele fogunk őrülni, és az sem jó, ha mindenkinek ugyanazt ajánljuk. Elsőre elég bonyolultnak tűnik mindennek megfelelni, kiváltképp egyszerűen és gyorsan. 

Mindenkinek képtelenség egyénre szabott ajánlatot adni, az ilyen rendszer borítékolhatóan életképtelen: ha két hasonló élethelyzetben és kb. azonos igényekkel rendelkező, azonos munkaköri besorolású ember eltérő juttatási csomagban részesül, az ellentétekhez vezet. Ráadásul annyi az értékes munkatárs megtartására irányuló törekvésnek is. Az sem jó út, ha mindenki ugyanazt kapja, így a reális javaslat, hogy legyen választási lehetőség, de 1-3 béren kívüli juttatási csomagnál ne alkalmazzanak többet a munkáltatók. Igyekezzenek ennyivel lefedni az összes igényt. 

 

4 munkavállaló típus és 4 élethelyzet


A rutin a vezető védőitala, hogy a lehető legtöbb helyzetben döntésképes legyen. De mi van akkor, ha nincs kellő tapasztalata egy adott területen? Akkor is életben kell maradnia valahogy, ezért jó, ha vannak olyan igazodási pontjai, sablonjai, amelyek ráillenek bizonyos helyzetekre. 
Példaként felvázolunk 4 munkavállaló típust és 4 élethelyzetet, hogy ösztönzést adjunk az olyan megoldásokhoz, amelyekkel igazságosan és észszerűen lehet személyre szabni a béren kívüli juttatásokat és megőrizni a munkatársakat. Mivel új körülményrendszerről van szó, amelyben minden munkáltatónak saját belátása szerint kell cselekedni, mindenkinek saját dolgozói számát, összetételét, igényeit és élethelyzeteit figyelembe véve érdemes dönteni. A négyes felosztást azért választottuk, mert átlátható, és nem érdemes sokkal több szálra bontani, különben visszavonhatatlanul elveszünk a részletekben. 

Az Edenred Magyarországot kértük meg, hogy emeljen ki 4 jellegzetes munkavállaló típust, akiket be tud illeszteni a megmaradt béren kívüli juttatások és a saját kártyás juttatási rendszerébe. A cég a megváltozott adózási rendszer hatására fejlesztett ki három új juttatási kártyát, amelyekkel a vállalatok bérként adózó juttatást adhatnak munkavállalóiknak. Elmondták, hogy a kártyák illeszkednek a magyar jogszabályokhoz, hátterükben pedig globális technológiai és banki háttér áll. 

A fizikai dolgozó, akinek beteg a párja és gyerekei még iskolába járnak. Gondot okoz családjának a mindennapi megélhetés, ezért jó volna egy olyan megoldás, amellyel elsősorban élelmiszert és más alaptermékeket vásárolhat. 

Az Y generációs, aki gyakorlatilag virtuálisan intéz mindent, barátaival van a szabadidejében, szabadsága jelentős részét fesztiválokon tölti. Jó volna neki egy olyan lehetőség, amellyel online lehet fizetni (és pl. koncertjegyet vásárolni). 

A középvezető jó fizetéssel és elegendő szabadidővel. Hétvégente gyakran utazik belföldön, szereti a wellness szállodákat, illetve fontos neki a kulturális kikapcsolódás. 

Az 50-es, aki vigyáz az egészségére. Fontos neki a fizikai jólléte, a rendszeres sport és az egészségmegőrzés, míg nyugdíj-előtakarékosságát egy önsegélyező pénztárban oldja meg. Leginkább készpénzzel szeret fizetni.

Mindhárom Edenred juttatási kártyával le tudják fedni a munkáltatók a legkülönfélébb juttatási célokat, alkalmasak a rendszeres cafeteria juttatások kiváltásásra, de akár teljesítményalapú HRjuttatásokra is. Az Edenred ezüstkártya a korábbi cafeteria kártyákhoz hasonlóan korlátozott, de még mindig rendkívül széles felhasználhatóságú juttatási eszköz. 

Alkalmas a korábbi Erzsébet-utalványok, a beiskolázáshoz, a közlekedéshez adott cafeteria-elemek helyettesítésére, a fizikai és a szellemi munkát végzők számára egyaránt. A minden hazai POS-terminálon fizetőeszközként használható aranykártya minden generációnak választ ad, minden élethelyzetben, de elsősorban a digitális szolgáltatásokhoz szokott kártyabirtokosoknak ajánlott. A platinakártya készpénzfelvételre is lehetőséget ad, megoldás lehet a legkülönbözőbb juttatási célokra és legváltozatosabb munkavállalói igényekre egyaránt. 

Az Edenred kártyák használatának előnye, hogy egyszerűvé teszik a juttatási rendszert, minden cafeteriarendszerbe könnyen beilleszthetők. Vagyis a dolgozói juttatások továbbra is adhatók velük, használatuk nem bonyolultabb, mint a bankkártyáké. Sokféleképpen felhasználhatók, akár készpénz is felvehető róluk, vagy online is lehet fizetni velük, letölthető hozzájuk mobilapplikáció, és számos beváltóhelyen elfogadják ezeket. Alkalmazásukkal ösztönözni lehet az új munkavállalókat, vagy megtartani a jelenlegieket. Ha valaki munkahelyet vált, a kártya továbbvihető. Új belépő esetén, ha az új munkavállalónak már van kártyája, nem szükséges újat rendelni. Társkártya is igényelhető hozzá, a kártyán lévő egyenlegnek nincs lejárata.

 

hrportal.hu

 

Kapcsolódó cikkek

A fizetés miatt váltanának a legtöbben munkahelyet

2022. március 17. 09:11
Vonzó a 4 napos munkahét, a menza és a programok

Munkavégzés a COVID elleni védőoltás megtagadása miatti fizetés nélküli szabadság ideje alatt

2022. január 14. 08:08
Az elsődleges célunk annak bemutatása, hogy több jogviszony párhuzamos fenntartása nem lehetetlen, ugyanakkor rendkívül alapos körültekintést igényel - írja az ado.hu szakértője