A magyar tejipar előtt álló kihívások a 2015. évi külkereskedelmi adatok tükrében
Az import szerkezetében egyenletesebb a termékkör alapú eloszlás, a legnagyobb értékben importált termék a sajt, de jelentős a tej, illetve a többi feldolgozott termék behozatala is.
A jelenlegi tejpiaci helyzetet jól jellemzi az egységárak alakulása is: habár 2015-ben a korábbi évnél több (452 ezer tonna (+6%)) tejet exportáltunk, de az ár (0,307 euró/kg) 21 százalékkal esett, így a tej exportértéke összességében 17 százalékkal elmaradt az egy évvel ezelőttitől.
A belső fogyasztás egyre inkább eltolódik a feldolgozott termékek irányába – fotó: Shutterstock
Az egyes termékcsoportokat elemezve szinte minden feldolgozott termékkategóriában jelentős az import túlsúlya, ezáltal a feldolgozott importtermékek árszintje a belföldi árak tekintetében jelentős befolyásoló tényezővé válik. A feldolgozott termékek importjának egységárait elemezve látható, hogy a legnagyobb volumenben beérkező termékcsoportok egységára rendre alacsonyabb az exportált termékeknél. Mindez azt eredményezi, hogy a tejtermékek hazai előállítói a belföldi piacon is erős versenyhelyzetnek vannak kitéve.
Mivel tej- és tejtermékexport megközelítőleg azonos nagyságrendű az importtal (tejegyenértékre átszámítva), az ágazat jövedelemtermelő képessége szempontjából különösen fontos, hogy a jövőben hogyan fog alakulni a termelés belső szerkezete, a feldolgozottság mértéke. Ráadásul a hazai fogyasztási prognózisok azt mutatják, hogy a belső fogyasztás egyre inkább eltolódik a feldolgozott termékek irányába. Ezt a keresletet most elsősorban importcikkek elégítik ki, de az ágazat jövője szempontjából létfontosságú lenne a belső piac e szegmensének visszafoglalása.
Nagymértékben nőtt a kosárérték – fotó: Shutterstock
A belső piacon való térnyerés szempontjából fontos megemlíteni, hogy a fogyasztók egyre inkább árérzékenyek. A piaci tendenciák azt mutatják, hogy 2010. környékén megjelent a kényszertudatos vásárlói kategória, akik kevesebbet fogyasztanak és olcsóbban. A 2014-es adatok szerint a lakóhelyhez közeli, jellemzően szűkebb áruválasztékot kínáló és jelentősen a saját márkákra támaszkodó diszkontüzletekben nagymértékben nőtt a kosárérték. Ez arra engedhet következtetni, hogy a nagybevásárlások egy része a városszéli hipermarketekből a diszkontokba helyeződik át. Az importtal versenyképes tejtermékek előállítása technológiai, illetve hatékonysági okokból főleg nagyüzemi keretek között, optimális mérethatékonyság mellett lehetséges.
A fentiek alapján felmerül a kérdés, hogy a tejtermelés, illetve feldolgozás során realizálható jövedelem elegendő-e az adottságok jobb kihasználásához és a versenyben való helytálláshoz szükséges fejlesztések megvalósulásához? A jelenlegi tejpiaci helyzetben a feldolgozott termékek előállításához szükséges technológiai, illetve csomagolástechnikai beruházásokat a tejfeldolgozó üzemek várhatóan csak könnyített feltételekkel és jelentős állami támogatás mellett lesznek képesek megvalósítani.
Az a magyar mezőgazdasághoz kapcsolódóan folyamatosan készíti és teszi közzé iparági elemzéseit, hogy minél több és hasznosabb információt szolgáltasson a hazai agrárpiac szereplői számára. Az iparági elemzéseket érheti el.
Forrás: agroinform.com