A nap kérdése: egyszerűsített foglalkoztatásnál kell-e munkaszerződés és jelenléti ív?

2022. augusztus 19. 08:13
Nem elég egyértelmű számomra, hogy egyszerűsített foglalkoztatással alkalmazott munkavállalónak kell-e egyszerűsített munkaszerződést kötni, illetve jelenléti ívet vezetni, vagy nem. Ugyanis a szakmán belül is eltérő álláspontok olvashatók ennek eldöntésére – kérdezte olvasónk. Dr. Kéri Ádám ügyvéd, adatvédelmi tisztviselő válaszolt.
A nap kérdése: egyszerűsített foglalkoztatásnál kell-e munkaszerződés és jelenléti ív?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

Az egyszerűsített foglalkoztatásra a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 201–203. §-a vonatkozik.

Az egyszerűsített foglalkoztatásról további írásokat az Adózóna oldalán itt olvashat.

Ezek alapján a munkavállalóval nem szükséges munkaszerződést kötni, mivel a jogviszony a bejelentéssel és nem a munkaszerződés megkötésével jön létre. Ezzel együtt tanácsos az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvényben közzétett minta munkaszerződést alkalmazni az alábbiak miatt.

A 203. § a következőképpen rendelkezik (eltérő rendelkezések):

  • a munkaszerződéstől nem lehet elállni [Mt. 49. § (2) bekezdés],
  • nincs mód a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásra (Mt. 53. §),
  • vétkes kötelezettségszegés esetére nem alkalmazható a munkavállalóval szemben hátrányos jogkövetkezmény (Mt. 56. §),
  • a távollévő munkavállaló visszatérésekor a bérkorrekció nem kötelező (Mt. 59. §),
  • nem kötelező a részmunkaidő és a határozott idejű foglalkoztatás tekintetében a munkavállalókat tájékoztatni az üres álláshelyekről, illetve a munkáltató nem köteles részmunkaidőben foglalkoztatni kérelmére a 3 évesnél fiatalabb gyermekét gondozó munkavállalót (Mt. 61. §),
  • a munkaviszony megszűnésekor a munkáltató nem köteles a munkaviszony végén az előírt igazolásokat kiadni (Mt. 80. §),
  • a munkáltató nem köteles a munkavállaló munkájáról értékelést adni a munkaviszony végén (Mt. 81. §),
  • nincs határideje a munkaidő-beosztás előzetes közlésének [Mt. 97. § (4)–(5) bekezdés],
  • nem érvényesülnek a vasárnapra, illetve munkaszüneti napra történő munkaidő-beosztás korlátai (Mt. 101. §),
  • nem alkalmazandók a szabadság kiadására vonatkozó rendelkezések (Mt. 122–124. §), ugyanakkor a munkaviszony megszűnésekor a természetben igénybe nem vett, időarányos szabadságot meg kell váltani (Mt. 125. §),
  • nem jár betegszabadság, szülési szabadság, fizetés nélküli szabadság (Mt. 126–133. §),
  • nem korlátozott az azonos felek közötti határozott idejű munkaviszony ismételt létesítése vagy meghosszabbítása [Mt. 192. § (4) bekezdés],
  • nem alkalmazandók a vezető állású munkavállalókra vonatkozó speciális rendelkezések (Mt. 208-211. §),
  • a munkáltató munkaidőkeret vagy elszámolási időszak hiányában is alkalmazhat egyenlőtlen munkaidő-beosztást,
  • minta munkaszerződés (lásd 2010. évi LXXV. törvény melléklete) alkalmazása esetén nem kell alkalmazni a munkaidő-nyilvántartására és az írásos munkabér-elszámolásra vonatkozó előírásokat [Mt. 134. § és 155. § (2) bekezdés].

Ha tehát minta munkaszerződést alkalmaznak, akkor a munkaidő-nyilvántartás nem kötelező, egyébként igen.

 

www.adozona.hu

Kapcsolódó cikkek

Nem humánerőforrásokat, hanem embereket és szervezeti kultúrát menedzselünk: NEW WORK a gyakorlatban

2022. május 27. 09:52
Schmidt Barbara előző cikkében azt járta körbe, hogy a Covid hatására beköszöntő "NEW WORK" milyen elvárásokat, szükségszerűségeket és lehetőségeket hozott. Most arról kérdeztük, hogy People & Culture vezetőként milyen kihívásokkal találkozott ausztriai munkahelyén. Barbara 2020 őszén kezdett új életet Bécsben, és ott egy e-mobilitással foglalkozó informatikai cégben helyezkedett el. Elmondja, hogy milyen is az, amikor az emberekért és a kultúráért felelős vezető nincs bezárva a „HR skatulyába”, milyen is az agilis HR, vagy éppen hogyan képzeljük el az érintettek visszajelzéseire épülő, folyamatosan fejlesztett digitalizált onboarding folyamatot, hogyan néz ki a "NEW WORK" stratégia.

Hogyan nézzen ki a home office szabályozás?

2020. július 03. 07:43
Vége a korlátlan home office-nak! Július 1-től a munkaadó egyoldalúan összesen újra csak évi 44 munkanapra rendelhet el otthoni munkavégzést - hívja fel a figyelmet dr. Antalóczy Adrienn munkajogász. Mi legyen benne feltétlenül egy home office belső szabályozásban? Mi a különbség home office és távmunka között?