Agrárkamara: kárt okoz a Lidl a hazai dinnyetermelőknek

2019. augusztus 08. 15:10
A Lidl Magyarország a hazai dinnyeszezon közepén felelőtlen, árletörő akciót hirdetett, és a dinnyét olcsó, vevőcsalogató reklámeszköznek tekinti – írja közleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A NAK szerint a kiskereskedelmi lánc ezzel bedöntheti a magyar dinnyetermelést és lehetetlenné teszi a minőségi dinnye előállítását.

Komoly kárt okozhat a hazai dinnyetermelőknek a Lidl legutóbbi akciója – írja közleményében a a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A NAK úgy fogalmaz, a szokásoknak megfelelően, július elején kezdődött a magyar dinnye szezonja, ettől kezdve egyre több helyen kezdték el értékesíteni a termelők a gyümölcseiket. Így a dinnyék megjelentek több hazai kiskereskedelmi áruházláncban is.

A kamarához eljutott jelzések szerint augusztus első hetéig problémamentesen alakult a szezon, minden érintett elégedett volt a piaci folyamatokkal. Ám a két évvel ezelőtti történésekhez hasonlóan, most is egy kiskereskedelmi lánc kezdett felelőtlen akciózásba – és éppen az a Lidl Magyarország, amely egy hónappal korábban még dicsekedett a magyar termelőkkel való nagyszerű kapcsolatával.

Az áruházlánc 99 forint/kilogramm áron kezdte el árusítani a dinnyét, amelyet így egyszerű marketingeszközként használ arra, hogy becsalogassa boltjaiba a vásárlókat.

A NAK álláspontja szerint ugyanis 99 Ft/kg áron nem lehet jó minőségű dinnyét előállítani. A szezonnak ebben a szakaszában – a többéves piaci tapasztalatok alapján – reálisan, a bekerülési költségeket is figyelembe véve, 150 és 200 forint/kilogramm közötti fogyasztói áron lenne árusítható a gyümölcs.

Ezzel az árletörő akcióval a Lidl mindenkinek kárt okoz: a vásárolókat becsapja, hiszen a reklámmal ellentétben mégsem kapnak minőségi magyar dinnyét, a termelőket pedig ellehetetleníti, mivel ilyen rendkívül alacsony felvásárlási árral nem hagy náluk elég bevételt a minőségi dinnye termelésének megvalósításához. Továbbá a kamara tapasztalatai szerint egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is – szintén káros következménnyel járó – árcsökkentésre készteti.

A NAK nem először tapasztalja azt, hogy egy-egy áruházlánc visszaél piaci erőfölényével, és szándékait rákényszeríti a hazai termelőkre – ez történt most a Lidl esetében is. A Lidl Magyarország ezzel a számára kizárólag rövid távon hasznos, kapzsi lépésével már a szezon közepén bedöntheti a magyar dinnyepiacot, és azt is kockáztatja, hogy jövőre nem lesz elég hazai dinnye a boltokban.

A kamara álláspontja szerint közép és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felszólítja a Lidl Magyarországot, hogy fejezze be a dinnyetermelést veszélyeztető árletörő akcióját és tegyen eleget a tisztességes piaci magatartás és gyakorlat jogszabályban meghatározott követelményeinek!

vg.hu

Kapcsolódó cikkek

Japán-amerikai együttműködés hozhatja el a mezőgazdaság legújabb robottraktorát

2020. október 20. 09:19
Partnerségre lépett a Kubota az Nvidiával. A japán mezőgazdasági gépgyártó az amerikai számítástechnikai vállalattal közösen fogja kifejleszteni az önvezető robottraktorait. A tervek szerint az Nvidia grafikus processzoraival, mesterséges intelligenciájával és kameráival a Kubota traktora képes lesz a teljesen önálló munkavégzésre.

Agrárium 2020: A magyar mezőgazdaság számokban

2020. április 20. 08:04
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) teljes körű mezőgazdasági összeírást hajt végre „Agrárcenzus, 2020” elnevezéssel. A felvétel célja, hogy nyomon kövesse a mezőgazdaság szerkezetében bekövetkezett változásokat, illetve pontos és hiteles adatokkal szolgáljon a hazai gazdaságirányítás, az EU és a gazdálkodók részére, amelyhez az adatszolgáltatók nagyban hozzájárulnak részvételükkel és a pontos adatszolgáltatással.