Betiltanák az élőállat-szállítást az unióban: durva szigorítások jöhetnek

2022. január 31. 09:18
Élő állat helyett hússzállításra kellene átállniuk a tagállamoknak az Európai Parlament szerint, sokan nem tartják be ugyanis az uniós szabályokat, és a szállítás során nem veszik figyelembe az állatok eltérő igényeit. Az élőállat-szállításra vonatkozó szabályok szigorítása súlyos érvágást jelentene a hazai állattenyésztőknek, és bár egyelőre csak javaslatokról van szó, a lépés hatására ágazatok dőlhetnének be. Hiszen míg a juhágazatban a vágóhídi kapacitások növelésével hosszabb távon orvosolható lenne a probléma, a húsmarha esetében ez sem járható út.
Betiltanák az élőállat-szállítást az unióban: durva szigorítások jöhetnek

Az Európai Parlament testületének haszonállatok szállítás közbeni védelmével foglalkozó vizsgálóbizottsága a múlt év végén fejezte be másfél éves munkáját, melynek hatására a képviselők arra a következtetésre jutottak, hogy a tagállamok gyakran nem tartják be az uniós szabályokat, és a szállítás során nem veszik figyelembe az állatok eltérő igényeit - írja a Magyar Nemzet. A vizsgálóbizottság jelentése szerint a leggyakoribb szabályszegések közé tartozik a szükségesnél alacsonyabb belmagasság, kevesebb víz vagy takarmány biztosítása, a szállításra nem alkalmas állatok mozgatása és a túlzsúfoltság, emellett visszatérő probléma, hogy a szállításra szélsőséges hőmérsékleti viszonyok között, hosszú idő alatt kerül sor.

A helyzet javítása érdekében a képviselők ajánlásaikban felszólítják az Európai Bizottságot és a tagállamokat, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet az állatok jólétének biztosítására szállítás közben, vizsgálják felül a jelenlegi szabályozást, és jelöljenek ki az állatok jólétéért felelős uniós biztost. A képviselők emellett arra kérik a tagállamokat, hogy a nem uniós országokba irányuló, nagy távolságokra történő szállítások esetén vizsgáljanak meg minden szállítmányt. Ugyanakkor az EP vizsgálóbizottsága szerint a legjobb az lenne, ha tenyészállatok helyett sperma- vagy embriószállítást, a vágóhídra szállított jószág helyett a hasított testek és hús szállítását részesítenék előnyben az egyes piaci szereplők. Emellett a képviselők felszólítják az EB-t, hogy sürgősen, legkésőbb 2023-ig terjesszen elő egy cselekvési tervet, amely támogatja ezt az átmenetet, és amelyben a szükséges változások gazdasági-társadalmi hatását enyhítő pénzalapra is javaslatot tesz.

Habár még csak javaslatokról van szó, ha az Európai Bizottság valóban szigorítaná az élőállat-szállítást a közösségben, az komoly érvágást jelentene a magyarországi állattenyésztőknek is. Mezőszentgyörgyi Dávid, a Juh- és Kecskeágazatért Egyesület Elismert Szakmaközi Szervezet ügyvezető elnöke szerint bár a legtöbb bárány ma élő állatként hagyja el az országot, számítani lehet arra, hogy a különböző zöldmozgalmak erősödésével idővel korlátozni fogják az állatok szállítását az Európai Unióban. A szakember úgy látja inkább a jelenleginél jóval nagyobb kapacitással működő vágóhidakra van szükség, hiszen míg a magyar juhágazat szereplői évente hatszázezer élő állatot szállítanak külföldre, addig a vágóhidak mindössze harminc-negyvenezres kapacitással működnek.

Ugyanakkor míg a kiskérődző ágazatban a vágóhídi kapacitás növelésével orvosolható a helyzet, a szarvasmarha-ágazatban nem jelent alternatívát, és súlyos következményekkel járna, ha az Európai Unióban betiltanák az élőállat-szállítást, hiszen itthon nem jellemző a hizlalás, a tenyésztők növendék állatokat szállítanak az exportpartnereiknek. Márton István, a Magyar Hereford-, Angus-, Galloway-tenyésztők Egyesületének elnöke szerint a jelenlegi takarmányárak mellett nem éri meg a magyar gazdáknak, hogy hizlalással foglalkozzanak, a növendék állatok eladásából magasabb jövedelemre tehetnek szert. 

Túlkapásnak érzem az EP élőállat-szállításra vonatkozó kijelentéseit. Jól működő gazdasági szektorokat nem lehet tönkretenni. Ma is szigorú szabályok vonatkoznak az élőállat-szállításra, a hosszabb utak esetében kötelező pihenőhelyeket kell kijelölni, a kamionokban pedig itatórendszerek gondoskodnak az állatok ellátásáról. Amikor pedig a klimatikus viszonyok - főként a hőség - nem teszik lehetővé a szállítást, a kamionokat nem indítják útnak. Az Európai Unión belül ráadásul kis távolságok vannak, néhány száz kilométert utaznak az állatok, míg Amerikában vagy Ausztráliában nem ritka, hogy több tízezer kilométert tesznek meg a kamionok. Ezek az országok a versenytársaink, amelyek az unió piacára is szállítanak. Az élőállat-szállítmányok korlátozásával tovább romlana a versenyképességünk

- hangsúlyozta az egyesület vezetője.

www.agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Szakszervezetiség mint vallás, avagy beoltva az opera ellen

2021. november 25. 09:22
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatójának írása az Origónak.

7 készség, amit nem veszélyeztetnek a robotok

2019. augusztus 05. 08:12
Az automatizációrót, a robotok térhódítását gyakran „mumusként” emlegetjük, amelyek elveszik a munkát, azonban a helyzet azért ennél jóval összetettebb. Már vannak és lesznek olyan munkák, amelyeket átvettek a gépek, szoftverek, de ezek egyelőre többnyire a repetitív, sok hozzáadott értéket nem igénylő tevékenységek. És itt a hangsúly a nagyobb hozzáadott értéken van, amelynek érdekében most a korábban egyszerűbb munkákat ellátó munkavállalókat képezni kell. Ugyanakkor az automatizáció új munkaköröket és szakmákat is teremt, így nem csak „elvesz” az új ipari forradalom, hanem ad is. Ráadásul vannak olyan humán készségek, amelyeket nem fognak tudni egyhamar megtanulni, helyettesíteni a robotok. A Harvard Business Review cikke nyomán foglaljuk össze ezeket.