Üzletileg nehéz év végére érnek decemberben a vállalatok, ami a cafeteriapiacon is meglátszik. A koronavírus-járvány megjelenésével a munkaadók március végétől előbb az eseti juttatásokkal álltak le, majd májustól 25 százalékuk a rendszeres cafeteria elemeknél is behúzta a kéziféket. Ez volt az első lépés annak érdekében, hogy elkerüljék a még drasztikusabb döntéseket, a bércsökkentést és a leépítést - vázolja az utóbbi kilenc hónap trendjeit Szendrő Tamás, az Edenred utalványforgalmazó cég ügyvezetője. Júliustól aztán, az első Covid-19 hullám elvonulásával itt is jött a lazítás: újraindult a juttatások fizetése, például az eseti elemeknél az iskolakezdési támogatással. A SZÉP-kártyákra utalt összegek is növekedtek a még kedvezményesebb adózás és a duplájára emelt keretösszegnek köszönhetően.
Problémát okozott sok helyen, hogy a tavaszi leállás alatt a munkaadók egy jelentős része nem vagy nehezen tudta papír alapú utalványait a munkavállalókhoz eljuttatni. Ezért augusztustól az Edenred arra sarkallta ezeket a cégeket, hogy álljanak át digitális megoldásra, gondolva a járvány akkor még csak valószínűsíthető második hullámára. “Ősszel több tízezer kártyát rendeltek tőlünk a munkaadók, amelyeket már használnak is” - fogalmaz Szendrő Tamás.
Ősszel aztán újabb szakasz indult. A munkaadók a korábbi évekkel ellentétben már sokkal korábban elkezdték az év végi juttatások megtervezését. Hiába a SZÉP-kártya kedvezményes adózása, decemberre már nem érdemes ide összegeket feltölteni, főként a november elején kihirdetett veszélyhelyzet következtében.
Sokan inkább ajándékban, a karácsonyi vacsorához való hozzájárulásban gondolkodnak, illetve az elmaradó év végi céges parti forrását osztják szét a dolgozók között.
Mi várható 2021-ben? Szendrő Tamás szerint a béren kívüli juttatások szerepe továbbra is megmarad, sőt azzal számol, hogy hangsúlyosabban megjelenik a HR-esek gondolkodásában.
Ez ugyanis az az eszköz, ami rugalmasságot biztosít, váratlan helyzetekre gyors reagálást tesz lehetővé.
A családtagokról is gondoskodni akar a munkavállaló
Különösen fontos megérteni a munkavállalók igényeit, várakozásait, helyzetét. Ennek jegyében az Edenred novemberben egy nagyszabású kutatást végzett, amelynek eredményeit a december 10-i online panelbeszélgetésen mutatja be részletesen. Az ügyvezető elöljáróban annyit elárult, hogy megváltozott a munkavállalók anyagi helyzete és biztonságérzete, ami a költésekben is visszatükröződik. A szállás-rekreációs összegek 67 százaléka még elköltésre vár, a vendéglátás alszámláról viszont nyáron-ősszel sokkal több fogyott. “Kutatásunk azt mutatta, hogy a munkavállalók biztonságérzetét növeli, ha családtagjaikat biztonságban tudják. 70 százalék feletti azoknak az aránya, akik a családtagokra is igénybe vehető juttatások iránt érdeklődnek.” Az Edenred az online rendezvényen mutatja be a családokra fókuszáló, digitálisan elérhető új termékkörét.
“A megváltozott helyzet új hozzáállást igényel a HR-esek részéről is. A megfontoltság mellett szükséges a rugalmasság és az új megoldásokra való nyitottság. Nem lesz elég évente egyszer egy rendszert beállítani, a gyorsan változó helyzetben folyamatos finomhangolásra lesz szükség, ajánlatos tehát nagyobb teret adni az újdonságoknak” - hívja fel a figyelmet az ügyvezető.
hrportal.hu