Egyre kevesebb kenyeret fogyasztunk. Mi lehet ennek az oka?

2024. március 05. 16:10
A fogyasztói szokások átalakultak, a vásárlók már nem napi szinten vesznek kenyeret.
 
A kisebb pékségek főleg a minőségi termékekkel, valamint a speciális fogyasztói igények kielégítésével tudják megnyerni maguknak a vásárlókat - írta meg a Behir.
Egyre kevesebb kenyeret fogyasztunk. Mi lehet ennek az oka?
Folyamatosan bővülő kínálat
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, valamint a Magyar Pékszövetség körképe szerint a szakboltok kínálata, a változó fogyasztói igények szerint folyamatosan bővülnek. Jó hír, hogy az alapanyag felhasználásában szintén minőségi javulást tapasztalhatunk.
 
Bár az igaz, hogy a 2023-as év rosszul indult a pékipar számára, az év végére azonban kiderült, sikerült megugrani az akadályokat. A 2022-es évi energiaár robbanás, illetve az egyéb inputok jelentős áremelkedést okoztak. Megugrottak a bérköltségek, számtalan hazai és globális gazdasági nehézséggel kellett szembenézni, aztán jöttek a világpolitikai feszültségek, illetve az orosz-ukrán háború, ami miatt nehéz helyzetbe kerültek a kis- és nagyvállalatok egyaránt.
Kenyér – Wikipédia
2023-ban a szakma úgy látta, hogy a kisebb vállalkozásoknak az egyharmada felhagyhat a pékipari tevékenységgel, ami végül nem történt meg. A vállalkozásoknak sikerül javítani a költséghatékonyságukon, amit főleg termelésszervezéssel és az energiagazdálkodás ésszerűsítésével oldottak meg. A műszaki fejlesztésekkel pedig sikerült talpon maradniuk. A folyamatban természetesen szerepet játszott a kormányzat által biztosított energiaár-támogatás is.
 
Mindenki megérezte
A helyzet súlyosságát a kicsik és a nagyon is érzékelték. Az átadási árakban általában tudták érvényesíteni az emelkedő önköltségeket. Mostanra pedig mindenki számára egyértelművé vált, hogy a szállítók stabilitása és az átvett termékek minősége a legfontosabb.
7 kenyér recept, amit otthon is egyszerűen elkészíthettek | Street Kitchen
Ennek köszönhető, hogy a hazai péktermékek minőségi emelkedik, amit a vásárlók is megtapasztalhattak. Ehhez viszont folyamatos termékfejlesztésre, valamint a vevők magas minőségű termékekkel való kiszolgálása szükséges.
 
Az említett körképből kiderült, hogy a szakboltok kínálata szinte minden esetben a fogyasztói igényeknek megfelelően változik, bővül. A pékségek egy nagy része már kovászos technológiát használt, a választékot pedig a vásárlók igényeihez igazítják. Talán ennek köszönhető, hogy egyre több a gluténmentes alternatíva, a szénhidrát csökkentett pékáru vagy éppen a magvas termék. A vevők érdeklődését az innovatív termékekkel próbálják meg felkelteni, hiszen a vásárlókat manapság nem könnyű megtartani.
 
Minőségi termékek előállítása
A Pékszövetség minden lehetséges eszközzel támogatja a minőségi termékek forgalmazását. Olyan továbbképzéseket és tanulmányutakat szerveznek, amiknek a keretein belül a szakmabeliek megismerhetik a legjobb technológiákat, a legújabb trendeket.
Tigris kenyér 750 g - Gere Pékség
Ide tartozik többek között a Szent István napi kenyérverseny, ahol minden évben egyre többen vesznek részt. Hatalmas az érdeklődés a különleges pékáruk iránt, a pályázók szinte minden esetben új típusú termékeket mutatnak be.
 
Csökkenő kenyérfogyasztás
A statisztikai adatok szerint az utóbbi években enyhén csökkent a kenyérfogyasztás a hazai lakosság körében. Ennek okai a COVID, valamint az orosz-ukrán háború. Az európai szinten tapasztalt magas infláció szintén hatással volt a kenyérfogyasztásra, hiszen míg előtte évente nagyjából 72 kilogrammot fogyasztottunk, addig ez a szám ma már csak 50-52 kilogrammra tehető.
A járvány idején egyre többen kezdtek el kenyeret sütni - fotó: pexels.com
 
A fogyasztói szokások átalakultak, a vásárlók már nem napi szinten vesznek kenyeret, hanem inkább két-három napra előre betáraznak belőle. Ami viszont érdekesség, hogy a kenyerek vásárlásának aránya a péksüteményekhez képest megnőtt. Itt szintén az infláció játszik szerepet a fogyasztás szerkezetének átalakulásában.
 
Innovatív termékek iránti kereslet
A vásárlók egyre több esetben keresik az innovatív termékeket, így a vállalkozások is ehhez igazítják a tevékenységüket. Fontos lépés ugyanis a fogyasztói igények kialakítása, de egy ideje megkezdődött az online értékesítés, a szakboltok és a mozgóboltok korszerűsítése is. Elterjedté váltak a helyben fogyasztási lehetőségek, valamint jelentősen nőtt a választék.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

A pannonhalmi borvidék borait értékelték

2024. április 18. 15:58
A tizennyolc bíráló 52 fehér, 9 rozé és 23 vörösbort értékelt egy 100 pontos skálán.

Brutálisan megdrágult a liszt és a tej

2024. november 12. 18:32
Tizenkét hónap alatt az élelmiszerek ára 4,5 százalékkal nőtt.