EP állásfoglalás a talajvédelemről, erdészeti vonatkozásokkal

2021. május 07. 08:20
Az Európai Parlament 2021. április 28-i állásfoglalása a talajvédelemről (2021/2548(RSP)). Az állásfoglalás 27. és 28. pontja az erdőkre és a tarvágásra, néhány további pontja pedig agrárerdészetre, városi erdőkre vonatkozik.
EP állásfoglalás a talajvédelemről, erdészeti vonatkozásokkal

AZ EP alábbi állásfoglalásából az olvasható ki, hogy a talajjal, s ezzel összefüggésben az erdőkkel kapcsolatban az Európai Unió Bizottsága részéről a jövőben milyen jogalkotásra lehet számítani. Biztosan van olyan szakértő vagy bennfentes, aki azt is meg tudja becsülni, hogy ez mikorra várható, de az állásfoglalásból ez nem derül ki. Az előbb-utóbb bekövetkező EB jogalkotást pedig majd a nemzeti jogalkotás fogja követni, aminek már a napi erdőgazdálkodási gyakorlatra is hatása lesz. A jelen szöveg tanulmányozása tehát segítséget adhat a jövőbe látáshoz. Nem lényegtelen az 59. pont, mely pénzügyi biztosítékot javasol az állásfoglalás szerinti cselekvéshez.

 


 

 

54 különböző dologra tekintettel (ezek hivatkozások az ügy előzményeire),

48 féle mivel kedetű mondat után (A-tól AV-ig, melyek szintén előzmény, vagy indoklás félék) következik

68 számozott határozati pont, melyekben az Európai Parlament hangsúlyozza, úgy véli, üdvözli, elismeri, felszólítja, felhívja, kéri, megismétli a felhívását, szorgalmazza, ösztönzi, sajnálatát fejezi ki amiatt, egyetért, megjegyzi, tudomásul veszi, javasolja, végül utasítja elnökét a legkülönfélébb, e 68 pontban leírtakat, leírtakra.

 

Az Európai Parlament 2021. április 28-i állásfoglalása a talajvédelemről itt olvasható el teljes terjedelmében magyarul (meg persze az EU összes nyelvén).

 

1.  hangsúlyozza a talajvédelem és az egészséges talajok előmozdításának fontosságát az Unióban, tekintettel arra, hogy az egyes tagállamok korlátozott és eltérő fellépései ellenére is folytatódik ezen élő ökoszisztéma romlása, amely maga is a biológiai sokféleség része és nem megújuló erőforrás; hangsúlyozza, hogy a talajromlás megállítását célzó intézkedések elmulasztásának költségei a becslések szerint az Unióban évi 50 milliárd eurót tesznek ki;

2.  hangsúlyozza a talaj multifunkcionális szerepét (élelmiszer-ellátás, széntárolás, az emberi tevékenységek terepe, biomassza-termelés, a biológiai sokféleség biztosítása, árvíz- és aszálymegelőzés, nyersanyagok, gyógyszeripari és generikus erőforrások biztosítása, víz- és tápanyagkörforgás, -tárolás és -szűrés, geológiai és régészeti örökség tárolása stb.), valamint azt, hogy ebből következően stabil európai szintű, Unión belüli, határokon átnyúló együttműködés, valamint harmadik országokkal folytatott együttműködés révén biztosítani kell a talaj védelmét, fenntartható kezelését és helyreállítását, továbbá meg kell őrizni e sokféle funkció betöltésére való képességét;

3.  úgy véli, hogy az egészséges talaj a tápláló és biztonságos élelmiszerek alapja, és a fenntartható élelmiszer-termelés előfeltétele;

4.  hangsúlyozza, hogy az egészséges talajok elengedhetetlenek az európai zöld megállapodás olyan célkitűzéseinek eléréséhez, mint amilyen a klímasemlegesség, a biológiai sokféleség helyreállítása, a szennyezőanyag-mentességi célkitűzés toxikus anyagoktól mentes környezet érdekében, az egészséges és fenntartható élelmiszerrendszerek és a reziliens környezet;

.......

10.  felszólítja a Bizottságot, hogy a szubszidiaritás elvének teljes körű tiszteletben tartása mellett dolgozzon ki egy uniós szintű közös jogi keretet a talaj védelmére és fenntartható használatára, amelyben foglalkozik a talajt érintő valamennyi jelentős fenyegetéssel, és amely többek között a következőket foglalja magában:

a-tól g-ig ennek részletező alpontjai

......

22.  üdvözli a Bizottság azon szándékát, hogy 2021-ben jogalkotási javaslatot terjeszt elő egy uniós természethelyreállítási tervre vonatkozóan, és támogatja, hogy e terv tartalmazzon a talaj helyreállítására vonatkozó célokat; hangsúlyozza, hogy a tervnek összhangban kell lennie a talajra vonatkozó felülvizsgált tematikus stratégiával;

........

24.  hangsúlyozza, hogy az élőhelyek felaprózódása és pusztulása a part menti ökoszisztémákban csökkenti a partvonalak védelmére és a fenntartható megélhetés biztosítására való képességüket; elismeri, hogy az EU-ban döntő szerepet játszik a partvédelem az éghajlatváltozás jelentette fenyegetés enyhítésében, és hangsúlyozza, hogy a Bizottságnak az új uniós talajstratégiába és az uniós természet-helyreállítási tervbe be kell építenie a partvédelmet és -helyreállítást, valamint az ökoszisztéma-alapú gazdálkodást, például a tengerparti övezetek integrált kezelését és a tengeri területrendezést; felhívja a Bizottságot, hogy az uniós természet-helyreállítási tervben részesítse előnyben a parti erózió által és/vagy áradások által fenyegetett régiókban természetes tengeri védművekként funkcionáló part menti területek helyreállítását, amelyeket negatívan érintett a parti területek urbanizációja;

........

27.  hangsúlyozza, hogy az uniós erdők körülbelül 2,5-szer több szenet tárolnak a talajban mint a fabiomasszában (43);

28.  hangsúlyozza, hogy a tarvágásos erdőgazdálkodási gyakorlat elpusztítja a fák és a gombák szimbiotikus, egymástól függő hálózatát, és ezen háló helyreállítása a tarvágás után szinte sosem történik meg; kiemeli, hogy a boreális erdőkben ez jelenti az egyetlen és legfontosabb szervesanyag-felhalmozási mechanizmust a talajban, és ezért kiemelkedő szereppel bír a globális szénkörforgásban (44); megismétli, hogy a tarvágás nem ugyanolyan, mint a kontrollálatlan vegetációtűz általi természetes bolygatás, mivel a tarvágásos területtel ellentétben a kontrollálatlan vegetációtüzek területét nagy mennyiségű holtfa és a fajok által elfoglalható terület jellemzi;

.............

37.  felszólatja a Bizottságot, hogy biztosítsa az új talajstratégia és a készülő uniós erdőgazdálkodási stratégia közötti koherenciát azáltal, hogy az erdőgazdálkodási stratégiába beépíti a fenntartható talajgazdálkodásra, például az agrárerdészeti módszerekre vonatkozó követelményeket;

......

39.  hangsúlyozza, hogy az agrárerdészeti módszerek aktívan nyújthatnak olyan környezeti előnyöket és szinergiákat, mint például az erózió elleni fellépés, a biológiai sokféleség javítása, a széntárolás és a vízszabályozás;

.......

59.  úgy véli, hogy ezeknek az intézkedéseknek kell az uniós vagy nemzeti finanszírozásra való jogosultság alapfeltételeit képezniük;

........

67.  javasolja új, zöld erdészeti és agrárerdészeti területek kialakítását, különösen a városi régiókban, az európai városokban jelenleg tapasztalható nagyarányú talajlezárás negatív hatásainak ellensúlyozása érdekében;

68.  utasítja elnökét, hogy továbbítsa ezt az állásfoglalást a Tanácsnak és a Bizottságnak, valamint a tagállamok kormányainak és parlamentjeinek.

Forrás: Európai Parlament
Szerk: MM / www.fataj.hu

Kapcsolódó cikkek

Nemzeti álláspont Európa klímapolitikájának jövőjéről

2021. július 09. 09:02
Az Európai Zöld Megállapodás célja, hogy a közösség a globális nagyrégiók közül elsőként érje el a klímasemlegességet 2050-re. A klímaváltozás elleni harc várhatóan a mindennapokban is érzékelhető befolyással lesz az európai polgárok életére és jelentős költségeket okoz a tagállamoknak, illetve az érintett piaci szereplőknek.

Erdőstratégia: elfogadhatatlan kísérlet az erdészet szabályozására

2021. július 06. 09:32
Az EU felülvizsgált Erdészeti Stratégiájának tervezete elfogadhatatlan és messze ható javaslat az erdőtervezés, a monitoring, a gazdálkodás és az ipari termelés szabályozására. Egyértelműen kifejezi az erdőgazdálkodás és az erdőipar működése és ezeknek a klíma semleges társadalomhoz hozzájárulása megértésének hiányát.