Ezekért a tejtermékekért a dupláját fizetjük, mint tavaly

2022. december 22. 11:32
Átíródik a szlogen? Az élet, erő, egészség helyett, helyesebb az élet, erő és luxus?
 
Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet jelentése alapján készült.
 
A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az Európai Unióban 46 százalékkal, az USA-ban 32 százalékkal, Új-Zélandon 5 százalékkal emelkedett 2022 októberében az egy évvel korábbihoz képest.
 
Ezekért a tejtermékekért a dupláját fizetjük, mint tavaly
Mi a tendencia a világpiacon?
A világpiacon a cheddar sajt értékesítési ára (FOB Óceánia) a 2022. 49. héten 5 százalékkal, az ömlesztett vajé, a teljes tejporé és a sovány tejporé egyaránt 16 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten.
 
Csökkent a nyerstej azonnali (spot) piaci ára 42–50. hét között Olaszországban, Hollandiában. Franciaországban 2022 48. hetében a tejfelvásárlás egy hét alatt 0,5 százalékkal, az előző év azonos hetéhez viszonyítva 1,5 százalékkal csökkent. Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2022 50. hetében az előző év azonos hetéhez viszonyítva 4 százalékkal, a sovány tejporé 14 százalékkal csökkent.
 
Magyarország: emelkedett a nyerstej ára (is)
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 213,41 forint/ kilogramm volt 2022 novemberében. A fehérjetartalom 0,02 százalékpontos, a zsírtartalom 0,04 százalékpontos javulása, valamint az alapár 4 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 4 százalékkal nőtt 2022 novemberében a 2022. októberihez képest, és 78 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.
 
Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 novemberében az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:
 
a trappista sajt (+94 százalék),
a 2,8 százalék zsírtartalmú zacskós friss tej (+83 százalék),
a tehéntúró (+81 százalék),
a natúr joghurt és a kefir (egyaránt +79 százalék),
a 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej és a tejföl (egyaránt +78 százalék),
az adagolt vaj (+76 százalék),
a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej (+75 százalék),
a gyümölcsös joghurt (+67 százalék),
a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+65 százalék),
az ömlesztett sajt (+62 százalék), valamint a natúr vajkrém (+43 százalék) értékesítési ára.
 
A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:
 
a 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj (+105 százalék),
a trappista sajt (+100 százalék),
az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+82 százalék),
a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+79 százalék)
és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+4 százalék) fogyasztói ára.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

Fókuszban a hazai mézfogyasztás

2023. november 29. 14:41
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával (NAK) közösen kampányt indít a termelők és a fogyasztók tájékoztatására.

Az élelmiszeripar támaszkodhat az agrárszakképzési rendszerre

2024. március 12. 15:23
Az innovatív mezőgazdaság és élelmiszeripar működtetéséhez és fenntartásához szükség van jól képzett szakemberekre – közölte Nagy István agrárminiszter hétfőn, a Soós István Borászati Technikum Budafoki Tangazdaságban.