Fehérvárcsurgó, Károlyi-kastély

2023. február 16. 16:21
Európai Kulturális Találkozóközpont az impozáns Károlyi-kastélyban
A hatalmas, száz szobás, romantikus Károlyi-kastély a Bakony és a Vértes közötti Móri-árokban fekvő Fehérvárcsurgón található.
 
A kastély története
Az eredetileg a Perényi család birtokában lévő területre egy kis barokk kastéllyal együtt 1834-ben szerzett zálogjogot a Károlyi család, majd 1854-ben végleg a tulajdonukba került a birtok.
 
Fehérvárcsurgó, Károlyi-kastély
A kastély építése annak a Heinrich Kochnak a tervei alapján történt, aki az angol klasszicista stílusú pesti Károlyi-palota átépítését is végezte. Az egészen 1858-ig elhúzódó, nagyszabású építkezés végül is 1844-ben kezdődött Ybl Miklós felügyeletével. Az épület ekkor kapta meg jellegzetes U alakú formáját.
 
A kastély építtetője a magyar történelemben jelentős szerepet játszó Károlyi-család egyik kiemelkedő tagja, gróf Károlyi György (1802-1877) volt, Széchenyi István gróf egyik legközelebbi barátja, a Magyar Tudományos Akadémia társalapítója.
 
A II. világháborút követően a kastélyt államosították, majd a Fővárosi Gázművek üdülőként hasznosította. 1949-ben görög gyerekek menekültotthonának jelölték ki, majd azok elköltözése után magyar állami nevelőotthonként működött 1955-től 1979-ig.
 
A kastély rendszerváltás utáni története is érdekes, mivel az omladozó, igen rossz állapotban lévő kastély használati joga 1997-ben visszakerült a Károlyi családhoz, a Károlyi József Alapítványon keresztül, a tulajdonjog pedig maradt az államnál. A vagyonkezelésre gróf Károlyi György később egy részvénytársaságot is létrehozott, az állammal közösen folytatódott a műemlék renoválása.
 
A kastély látogatása
A kastélyban a történetéről szóló tárlatot lehet megtekinteni, illetve különböző időszakos kiállításoknak is teret adnak a néhány szépen berendezett szobában. Számos kulturális, főleg zenei programot is szerveznek az érdeklődőknek.
 
A kastélyt a Károlyi József Alapítvány kezeli, szakmai működését az épületben élő Károlyi család irányítja. A kastély tagja a Kulturális Találkozóközpontok Európai Hálózatának, így minden évben számtalan, kiemelkedő rendezvénynek ad otthont. Ugyanakkor itt kapott helyet az egykor Párizsban élő Fejtő Ferenc teljes könyv- és archívumállománya.  Mindezek mellett egy folyamatosan gyarapodó könyvtár és európai dokumentációs központ is működik a fokozatosan megszépülő fehérvárcsurgói kastélyban.
 
Egy 20 szobás szálló és egy étterem is kialakításra került az épületben, gyakori helyszíne esküvőknek, különféle fogadásoknak, rendezvényeknek.
 
A kastély egyik legkülönlegesebb látványosságát, az úgynevezett csipketeraszt az épület megkerülésével, kívülről csodálhatjuk meg. Az öntöttvas szerkezet oszlopainak tetején csipkeszerű szalagdísz fut végig.
 
A közel 50 hektáros kastélypark és a tó 2013 és 2015 között felújításra került, érdemes egy sétát tenni a hatalmas famatuzsálemek árnyékában.
 
forrás: kirandulastippek.hu

Kapcsolódó cikkek

Adria, vagy Balaton?

2024. május 27. 15:04
Az Adria mindent összevetve drágább, mint a Balaton, de mindenhol találni erősen túlárazott szállásokat, a hazai szállodások pedig nem szeretik, ha összehasonlítják az almát a körtével.

Ezek a legjobb új vasútvonalak Európában, amelyek kiválthatják a repülést

2023. február 17. 11:39
A klímatudatos és pénztárcabarát utazások egyre népszerűbbé váltak az utóbbi időben, ami a vonatközlekedés reneszánszát hozta magával. Az Euronews Travel összegyűjtötte a friss, valamint 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket Európában.
Turistaként karbon lábnyomunk csökkentésének az egyik legjobb módja a vasúti közlekedés: a Londonból Párizsba tartó út például repülővel 14-szer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mintha vonattal utaznánk. A Európai Unió országai a fenntarthatóság érdekében egyre többet fektetnek a vasúti közlekedésbe, így az országokon belül és a határokon átnyúlóan is sokkal jobbá válik a vonatösszeköttetés. Az Euronews Travel összeszedte a friss, továbbá 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket és vonalakat, a kedvező árú éjszakai vonatoktól, az új belföldi járatokon át egészen az országhatárokon átívelő pályákig.