Fejlesztenék a hazai mezőgépgyártást
Az iparfejlesztési stratégia részeként javítaná a mezőgazdaságigép-gyártás helyzetét a kormány. Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti Kormányinfón beszélt arról, hogy a gazdasági kabinet megtárgyalta az ágazat fejlesztését célzó stratégiát, és döntött arról, hogy az Irinyi-terv részeként segítik majd az ágazat fejlesztését.
Fenyvesi László, a Mezőgépgyártók Országos Szövetségének főtitkára ezzel kapcsolatban a Magyar Időknek elmondta: a javaslatot még januárban véleményezte a szövetség. Az elkészült dokumentumot egy olyan átfogó tervezetnek nevezte, amely nemcsak a gyártás, hanem az oktatás és a kutatás fejlesztését is célként tűzi ki. A szakember elmondta, hogy Magyarországon hozzávetőlegesen 3000 milliárd forintos eszközvagyonnal rendelkezik az agrárium. Ahhoz, hogy a géppark tízévente meg tudjon újulni, évente háromszázmilliárdos forgalomra lenne szükség ezen a piacon. Jelenleg – az alkatrészeken kívül – 100-150 milliárd forint értékben vásárolnak különböző erő- és munkagépeket a gazdák.
– Az uniós támogatások ellenére a gépek átlagéletkora drasztikusan magas. Mindez azt jelenti, hogy a hazai gépparkot záros határidőn belül le kell cserélni. Ha jól megy a mezőgazdaságnak, akkor támogatások nélkül is komoly piacuk van a mezőgépeknek, és nagyon jó lenne, ha ezzel a lehetőséggel a külföldi gyártók helyett a magyar ipar tudna élni – hívta fel a figyelmet. Hozzátette: ha a gépeket importból szerzik be a termelők, akkor a beruházás értéke a külpiacokon csapódik le ahelyett, hogy a magyar gazdaságot gyarapítaná.
Fenyvesi László szerint a stratégia több kitörési pontot fogalmaz meg, ezek egyike az innováció. Elmondta: a hazai gyártású munkagépeket olyan technológiai eszközökkel kell ellátni, amelyek információt adnak a szántóföldi művelet során, lehetővé téve a precíziós termelést. A gyártók az ilyen irányú fejlesztéseikhez pályázat útján nyerhetnek majd támogatást. A főtitkár szerint emellett a különböző gépsorok kiegészítését is támogatná a kormány. A harmadik és egyben az egyik leghangsúlyosabb területként az erőgépgyártás fejlesztését nevezi meg a stratégia. Magyarország korábban élen járt ezen a területen, mára viszont egyetlen hazai erőgépgyártó vállalat sem működik, holott a teljes forgalom 40-50 százalékát ezek a járművek teszik ki.
nak.hu