Hazugságokkal reklámozták az energiaitalokat?
2024. október 09. 14:05
A GVH versenyfelügyeleti eljárást indított a Magyar Energiaital Szövetséggel szemben.
GVH: versenyfelügyeleti eljárást indult a Magyar Energiaital Szövetséggel szemben – Fotó: Shutterstock
Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Energiaital Szövetséggel (MESZ) szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat az energiaitalokat népszerűsítő kommunikációjával – közölte a GVH.
A GVH észlelte, hogy a Magyar Energiaital Szövetség 2023 októberétől az energiaitalok felelősségteljes fogyasztását népszerűsítő kampányaiban (egyebek mellett a MESZ hivatalos weboldalán és országos televíziós műsorokban) valószínűsíthetően megalapozatlan állításokat tett közzé.
Ugyanis a MESZ energiaitalok egészségre gyakorolt hatásaira vonatkozó állításai közül példaként említették: "egy doboz energiaitalban annyi B-vitamin van, mint 3,6 kilogramm sárgarépában, 1,7 kilogramm brokkoliban, vagy 2 kilogramm spenótban", valamint, hogy "Azt tudtad, hogy egészséges az energiaital?, A koffein (...) jót tesz a bőrnek, a hajnak, még akár a fogyásban is segíthet vagy a súlyod megtartásában. Te mikor ittál utoljára energiaitalt?, Napi ötöt simán megihatsz."
Ezen felül a MESZ valószínűsíthetően valótlanul állította, hogy "a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát."
A GVH gyanúja szerint a MESZ ezekkel az állításokkal megtévesztette a fogyasztókat.
A versenyhatóság az eljárásban azt vizsgálja, hogy a szövetség rendelkezik-e a kampány állításait alátámasztó, tényszerű bizonyítékkal, ezáltal a GVH nem az energiaitalok élettani-, illetve egészségre gyakorolt hatását értékeli, hanem a reklámok megalapozottságát - hangsúlyozta közleményében a hivatal.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a MESZ a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
A GVH nagy figyelmet fordít azon vállalkozások, szakmai szervezetek, illetve termékek vizsgálatára, amelyeknél a kereskedelmi kommunikáció időseket, betegeket, vagy például kisgyermekes szülőket, családokat céloz, illetve befolyásolhat.
Az ügyindítással összefüggésben a GVH felhívja a vállalkozások és szakmai szervezetek figyelmét, hogy kereskedelmi kommunikációjukban minden esetben valós, és igazolható állításokat tegyenek közzé – olvasható a hivatal közleményében.
forrás: agroinform.hu
Kapcsolódó cikkek
Nem erre számítottak az erdélyi cukorrépa-termesztők, de talán így se járnak rosszul
2023. február 09. 11:48
Újraindják az erdélyi cukorgyártást a marosludasi cukorgyár új tulajdonosai, akik a térség termesztőitől vásárolnák fel a cukorrépát – írja az MTI az Agrointel.ro szakportál nyomán.
Az egyik utolsó erdélyi cukorgyár eladását szerdán jelentette be az eddigi tulajdonos, a francia Tereos vállalat. A 150 alkalmazottat foglalkoztató Maros megyei gyárat az élelmiszeriparban érdekelt két romániai vállalkozó, Mihaela Neagu és Mihail-Daniel Matache vásárolta meg.
Az új tulajdonosok tárgyalásokat folytatnak a térség mintegy 300 cukorrépa-termesztőjével, akik 3200 hektárnyi területen termesztenének alapanyagot a gyár számára.
Hihetetlen, hogy mit készítenek a hagymahéjból
2024. október 25. 17:08
Segít a romlandó élelmiszerek eltarthatóságának meghosszabbításában is.
Az egyszerhasználatos műanyagok óriási problémát jelentenek világszerte, ezért egyre többen keresik a megoldást a csomagolások fenntartható alternatíváinak megtalálására.