Hidrogénüzemű, környezetbarát hajtómű az Airbustól
2022. december 02. 10:30
Az Airbus az évtized közepe felé kezdi meg az üzemanyagcellás hajtómű-rendszer földi és repülési tesztelését. A kísérletekre a ZEROe nevű, a kísérletek bemutatását szolgáló tesztgéppel kerül sor.
Az A380 MSN1 típusú, az új hidrogéntechnológiákat tesztelő repülőgépet jelenleg úgy alakítják át, hogy a folyékony hidrogéntartályokat és a hozzájuk tartozó elosztórendszereket is hordozhassa - tájékoztatott az Airbus.
A közleményben idézik az Airbus zéró kibocsátású repülőgépekért felelős alelnökét, Glenn Llewellynt, aki elmondta: az üzemanyagcellák lehetséges megoldást jelenthetnek a nulla károsanyag-kibocsátású törekvések megvalósulására. Ezek a repülőgépmotorok képesek lehetnek egy a fedélzetén 100 utast szállító gép meghajtására, amelynek hatótávolsága 1000 tengeri mérföld (1853 kilométer).
A ZEROe repülőgép fejlesztését 2027-28-ban kívánják elindítani.
A hidrogén meghajtás elterjedéséhez új kiszolgáló létesítményekre is szükség van, az első ilyen állomás fejlesztésére és megépítésére az Airbus a világ vezető űripari hajtóműveit gyártó ArianeGroup cégcsoporttal kötött együttműködési megállapodást.
A folyékony hidrogén tárolását és repülőgépekbe töltését célzó beruházás a Toulouse-Blagnac-repülőtéren valósul meg 2025-re.
Ezzel párhuzamosan az Airbus a zöld hidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, zöld hidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kilogramm hidrogén előállítására lesz képes.
Ez a mennyiség mintegy 50 földi kiszolgáló jármű energiaellátásához elegendő - áll az Airbus közleményében.
Forrás: turzmus.com
Kapcsolódó cikkek
Veszprém az ország legbringásabb megyéje
2022. november 18. 10:37
Szeptember 16-án indította el a We Love Cycling Magyarország a megyék versenyét, mely során bárki tekerhetett és gyűjthetett virtuális kilométereket a megyéjéért. Szerencsére sokan éltek az alkalommal, tekertek és applikációk segítségével gyűjtötték a távot.
A kampány célja az volt, hogy arra buzdítson, hogy a nyári idő elmúltával se adja fel senki szeretett hobbiját, a kerékpározást. Ez olyan jól sikerült, hogy a verseny alatt a résztvevők majdnem 3000 rövidebb-hosszabb útvonalat tettek meg, ami közel százezer megtett kilométert jelent.
A verseny fődíja egy kerékpártároló volt, amit, mint legbringásabb megye, Veszprém nyert meg, a maga 14.331 kilométerével, Baranya megye lett a második 13.169 kilométerrel, és Csongrád-Csanád megye is dobogós, 9564 kilométerrel.
Mesebeli, rejtett falu a Balaton-felvidéken, ahol jéghideg forrás fakad
2024. szeptember 02. 16:16
Egy aprócska falu bújik meg a Balaton-felvidék lankái között. Egy kis község, ami hosszú évtizedekig rejtve volt a turisták elől. Vászoly, az ősi település festői szépségű környezetben őrizte meg a Balaton-felvidéki táj jellegzetességeit.