Home office: csak átmeneti rendeletek szabályozzák az otthoni munkavégzést

2021. július 23. 12:52
Az otthon dolgozókra vonatkozó szabályok átfogó, törvényi szintű rendezése még várat magára, és egyelőre átmeneti rendeletekkel igazítják a meglévő szabályokat a megnövekedett home office igényhez – elemezte a kormány nemrég megjelent újabb rendeletét a távmunka ideiglenes, tavaly év végén bevezetett rendszerének meghosszabbításáról a Niveus Consulting Group tanácsadó cég.
Home office: csak átmeneti rendeletek szabályozzák az otthoni munkavégzést

Az MTI-nek szerdán eljuttatott közleményben kiemelték: többek között a munka törvénykönyvének és a munkavédelemre vonatkozó jogszabályok felülvizsgálatára lenne szükség a home office-ban dolgozókra vonatkozó szabályok törvényi szintű rendezéséhez.

Fischer Ádám, a Niveus Consulting Group jogi partnere a közleményben megjegyezte, hogy a legfrissebb rendelet kizárólag a Covid-veszélyhelyzet fennállásáig alkalmazandó, tulajdonképpen meghosszabbítva. Az új rendelet ugyanakkor néhány fontos változást is hoz, így egyértelművé teszik a munkáltató felelősségét a távmunkához kapcsolódóan az eszközök biztosítása és a munkavédelmi előírások megtartása terén – tette hozzá.

Az elemzésben felhívták a figyelmet arra, hogy a rendelet a vonatkozó szabályokat kettéválasztja. Ha a munkavállaló számítástechnikai eszközön dolgozik, akkor a munkáltató írásban tájékoztatja a biztonsági előírásokról, ezek megtartását pedig számítástechnikai eszközök alkalmazásával távolról is ellenőrizheti. Ha a munkavégzés otthon, de nem informatikai eszközön történik, akkor a munkáltatónak előzetesen engedélyeznie kell az általa megfelelőnek tartott helyet.

A rendelet értelmében megmarad az a szabály, hogy havonta, a minimálbér (a február óta megemelt összeg szerint) összegéig igazolás nélkül elszámolható költségtérítést adhat a cég a munkavállalónak – mutattak rá utalva arra, hogy a költségtérítés a felek megállapodásán múlik.

A tanácsadó cég ismertette: régóta létező lehetőség az otthonról dolgozók támogatására, hogy a távmunkában – ami békeidőben a kizárólag otthonról, informatikai eszközön dolgozót jelenti – foglalkoztatott kollégáknak egyszeri, legfeljebb 200 ezer forintos összegben adómentesen meg lehet téríteni a távmunkához vagy a kapcsolattartáshoz szükséges informatikai eszközök költségét. Ugyanígy ki lehet fizetni adómentesen az internetelőfizetés-, illetve rezsiköltségeket is – mutattak rá jelezvén, hogy ezekhez minden esetben számlával kell igazolni a költségeket.

 

www.adozona.hu

Kapcsolódó cikkek

Koronavírus kisokos munkáltatóknak, munkavállalóknak

2020. március 30. 12:45
A koronavírus járvány következtében feje tetejére állhat mind a munkavállalók, mind pedig a munkáltatók élete. Nézzük meg, hogy milyen potenciális veszélyforrások leselkednek a felekre és azokra milyen jogi megoldások találhatóak.

1300 Hülye CEO

2020. október 28. 08:01
Máglyára velük! Minddel! Hogy miért? Mert fabatkát sem ér egyik sem! Buták, mint a tök, és ezt még világgá is kürtölik büszkén egy hivatalos felmérésben. Most már minden világos... Füredi Júlia szervezetpszichológus véleménycikke.