Húsz éve nem történt ilyen a vasúton

2024. május 22. 16:18
Olyan áremeléssel szembesült Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, ami évtizedek óta nem fordult elő. Attól tartanak, hogy fel fog gyorsulni a belföldi vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése, és további forgalom helyeződik át a közútra.
Húsz éve nem történt ilyen a vasúton
Év közben, szeptember 1-től emelik több mint 14 százalékkal a folyamatosan romló állapotú magyar vasúti pálya használatáért fizetendő díjat, az elmúlt 20 évben nem fordult elő év közbeni díjemelés – írja az MTI a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közleménye alapján.
 
Az egyesület kiemeli, hogy a  hirtelen emelés az eddig alkalmazott gyakorlattól eltér, hiszen a vasúti pályahálózat-működtetőknek (MÁV Zrt., GYSEV Zrt.) két évre előre kell meghirdetni díjaikat, éppen azért, hogy kiszámítható feltételeket és szolgáltatásokat kínáljanak a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság részére. 
 
Azzal érvelnek, hogy ez felborítja a fuvarozó cégek éves költségvetésének tervezését, miközben a megrendelők egyértelmű elvárása a stabil, éves szinten előre rögzített árazás.
 
A Hungrail kezdeményezi, hogy a versenyképesség ellen ható év közbeni díjnövelés helyett folytatódjanak a már megkezdett versenyképesség javító intézkedések és készüljön egy a vasúti árufuvarozást helyzetbe hozó versenyképességi csomag. Az egyesület úgy véli, hogy az emelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetés számára, mint amekkora bevételre számítanak tőle. 
 
Attól tartanak, hogy fel fog gyorsulni a belföldi vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése, és további forgalom helyeződik át a közútra.
A Hungrail álláspontja szerint a vasúton szállított export termékek szállítási költségeinek növekedésére a kereskedők azonnal reagálni fognak és át fogják helyezni beszerzéseiket más országokba. Az import termékek ára pedig növekedni fog, ami fűteni fogja az inflációt. A tranzit fuvarozás már most is nagy mértékben elkerüli Magyarországot, ami középtávon a kapacitások leállításával járhat, ami pedig azt jelenti, hogy az új beruházások, mint az akkumulátor- és háttérkiszolgáló ipar, valamint a járműgyártók folyamatosan növekvő logisztikai igényeit nem fogják tudni majd teljesíteni a vállalatok – írták. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szakmai érdekképviseletet lát el a hazai vasúti személyszállítási, árufuvarozási, infrastruktúra építési, üzemeltetési és járműgyártási ágazat területén.  
 
Az egyesület tagjai a  vasúti árufuvarozási piac 90 százalékát, a vasúti személyszállítási piac 100 százalékát fedik le. Tagvállalatai éves árbevétele megközelíti a 600 milliárd forintot, az árufuvarozási vállalatok teljesítménye meghaladja az évi 50 millió tonnát, a személyszállítással foglalkozó társaságok pedig évente megközelítőleg 150 millió utast juttatnak el célállomásaikra.
 
forrás: economx.hu

Kapcsolódó cikkek

MINDEN IGÉNYLŐ ÖNKORMÁNYZATHOZ ELJUTOTT A SZOCIÁLIS TŰZIFA

2023. február 17. 11:36
Az elhibázott brüsszeli szankciók energiaválságot okoztak Európában, az egekbe emelkedtek a gáz- és áramárak. Emiatt most még nagyobb jelentőséggel bír a szociális tűzifaprogram, amely az 5.000 fő alatti településeken élő rászoruló családoknak nyújt segítséget – mondta el közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter.

Ennyi kötelezőt kell fizetni a rollereseknek

2024. július 11. 17:30
Meglepő, de az eddigi szerződések csak 39 százalékát kötötték fővárosiak.
 
Átlagosan 5960 forintos éves átlagdíj mellett többségükben két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai – derül ki az Insura.hu biztosításközvetítő portál mikromobilitási eszközökre fejlesztett, immár másfél hete futó kalkulátorának eddigi adataiból.