Húsz éve nem történt ilyen a vasúton
2024. május 22. 16:18
Olyan áremeléssel szembesült Hungrail Magyar Vasúti Egyesület, ami évtizedek óta nem fordult elő. Attól tartanak, hogy fel fog gyorsulni a belföldi vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése, és további forgalom helyeződik át a közútra.

Év közben, szeptember 1-től emelik több mint 14 százalékkal a folyamatosan romló állapotú magyar vasúti pálya használatáért fizetendő díjat, az elmúlt 20 évben nem fordult elő év közbeni díjemelés – írja az MTI a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület közleménye alapján.
Az egyesület kiemeli, hogy a hirtelen emelés az eddig alkalmazott gyakorlattól eltér, hiszen a vasúti pályahálózat-működtetőknek (MÁV Zrt., GYSEV Zrt.) két évre előre kell meghirdetni díjaikat, éppen azért, hogy kiszámítható feltételeket és szolgáltatásokat kínáljanak a hazai vasúthálózaton közlekedő több mint 56 vállalkozó vasúti társaság részére.
Azzal érvelnek, hogy ez felborítja a fuvarozó cégek éves költségvetésének tervezését, miközben a megrendelők egyértelmű elvárása a stabil, éves szinten előre rögzített árazás.
A Hungrail kezdeményezi, hogy a versenyképesség ellen ható év közbeni díjnövelés helyett folytatódjanak a már megkezdett versenyképesség javító intézkedések és készüljön egy a vasúti árufuvarozást helyzetbe hozó versenyképességi csomag. Az egyesület úgy véli, hogy az emelés nagy valószínűséggel nagyobb károkat fog okozni az állami költségvetés számára, mint amekkora bevételre számítanak tőle.
Attól tartanak, hogy fel fog gyorsulni a belföldi vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése, és további forgalom helyeződik át a közútra.
A Hungrail álláspontja szerint a vasúton szállított export termékek szállítási költségeinek növekedésére a kereskedők azonnal reagálni fognak és át fogják helyezni beszerzéseiket más országokba. Az import termékek ára pedig növekedni fog, ami fűteni fogja az inflációt. A tranzit fuvarozás már most is nagy mértékben elkerüli Magyarországot, ami középtávon a kapacitások leállításával járhat, ami pedig azt jelenti, hogy az új beruházások, mint az akkumulátor- és háttérkiszolgáló ipar, valamint a járműgyártók folyamatosan növekvő logisztikai igényeit nem fogják tudni majd teljesíteni a vállalatok – írták. A Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szakmai érdekképviseletet lát el a hazai vasúti személyszállítási, árufuvarozási, infrastruktúra építési, üzemeltetési és járműgyártási ágazat területén.
Az egyesület tagjai a vasúti árufuvarozási piac 90 százalékát, a vasúti személyszállítási piac 100 százalékát fedik le. Tagvállalatai éves árbevétele megközelíti a 600 milliárd forintot, az árufuvarozási vállalatok teljesítménye meghaladja az évi 50 millió tonnát, a személyszállítással foglalkozó társaságok pedig évente megközelítőleg 150 millió utast juttatnak el célállomásaikra.
forrás: economx.hu
Kapcsolódó cikkek
Durván megdrágul a fuvarozás: ezt mindenki meg fogja érezni
2023. március 01. 11:29
A közúti fuvarozók költségei 8-10 százalékkal emelkedhetnek az idén.
A magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX) a 2022-es rekordemelkedés után 2023-ban az infláció alatt, 8,2-9,6 százalékkal növekedhet, kérdés azonban, hogy az idén ebből mennyit tudnak áthárítani a cégek – mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) logisztikai szakosztályának elnöke, a közgazdasági társaság online szakmai rendezvényén.
Mérföldkő felé halad Magyarország, egész évben felhasználhatjuk a nyári napsütést
2024. február 05. 14:42
„A Magyar Földgáztároló Zrt. mérföldkőnek számító projekteket indít annak érdekében, hogy legkésőbb 2030-ig kipróbálja, hogy földalatti gáztárolói mennyiben alkalmasak a hidrogén tárolásra” – jelezte a Portfolio-nak Kriston Ákos.