Így nyertünk bértámogatást
“Eredetileg a VEKOP-8.1.1. Út a munkaerőpiacra projekt segítségével szerettünk volna bővíteni a létszámot még idén március elején. Egy főállású irodai adminisztrátorra lett volna szükségünk, korábban még sosem pályáztunk semmire. Az előzetes elbírálás alapján azonban azt a visszajelzést kaptuk a helyi kormányhivatal foglalkoztatási osztályától, hogy egyelőre nem látják kellően megalapozottnak a kérelmünket, ami pedig egy nyugdíj előtt álló, hónapok óta munkanélküli személy alkalmazására vonatkozott” - meséli Éva, egy elsősorban üzletviteli tanácsadással foglalkozó Pest megyei mikrovállalkozás vezetője.
Az ügyintéző telefonon azt javasolta nekik, hogy néhány hétig foglalkoztassák alkalmi munkavállalóként a kiszemelt szakembert, mert ha már fel tudják mutatni az ezt igazoló papírokat, akkor nagyobb eséllyel kaphatnak támogatást.
"Nem sokkal később azonban megérkezett Magyarországra is a koronavírus, és mint feltételezem a legtöbb cég, mi is lefagytunk a félelemtől, hogy vajon lesz-e elég munkánk. Szerencsére jól jöttünk ki ebből a nehéz helyzetből, így továbbra is napirenden tartottuk a létszámbővítési tervünket” - meséli Éva.
Koronavírus on, VEKOP off
“Nem sokkal azután, hogy megjelentek az első hírek a kormányzati gazdaságmentő csomagról, felhívott bennünket az ügyintézőnk a foglalkoztatási szolgálattól, és részletesen elmondta, mik a lehetőségeink. Kiderült, hogy a VEKOP-8.1.1-et felfüggesztették, de megjelenik több olyan kiírás, amelyekre egyszerűbben, gyorsabban, kedvezőbb feltételekkel pályázhatunk, mint korábban a VEKOP-ra.”
“Utalt arra is, hogy szerinte a következő hetekben a kérelmeket gyakorlatilag automatikusan fogják leokézni, viszont valószínűleg gyorsan kimerülnek majd a meghirdetett keretek. Úgyhogy turbó fokozatra kapcsoltunk, és a könyvelőnk segítségével, aki pályázatírással is foglalkozik, nekiláttunk a szükséges dokumentumok összegyűjtésének” - folytatja.
Éváék a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat munkahelyteremtő bértámogatására pályáztak. Ez egy vissza nem térítendő támogatás azoknak, akik nyilvántartott álláskeresőt foglalkoztatnának munkaviszony keretében. A támogatás folyósítási időtartama fix 6 hónap lehet, további fix 3 hónapos támogatás nélküli továbbfoglalkoztatási kötelezettség előírása mellett. A támogatás mértéke a foglalkoztatót terhelő bruttó bér és szociális hozzájárulási adó százszázaléka, de legfeljebb 200 ezer forint havonta.
Józan paraszti ész
“Gyakorlatilag minden információt megtaláltunk az NFSZ honlapján a kis, közép és mikrovállalkozások besorolásától kezdve a nettó létszámnövekedés megállapításáig. A felmerülő kérdéseinkre amúgy sem kaptunk volna választ, mert a helyi foglalkoztatási szolgálat az ügyintézőnkkel együtt néhány nap alatt elérhetetlenné vált telefonon és emailben is. Nyilván gondoltuk, hogy rengeteg munkanélküli és támogatásért folyamodó cég szakadt a nyakukba, úgyhogy a józan paraszti eszünkre hallgattunk, amikor nem értettük kristálytisztán a kiírásban foglaltakat vagy nem volt egyértelmű, mit kell írni valamelyik kitöltendő rubrikába” - idézi fel Éva.
Szignózták például a pályázati kiírással kapcsolatos összes hirdetményt, hogy tudomásul vették azokat, erre azonban nem lett volna szükség. A pályázati kérelem mellett valójában csak egy összeférhetetlenségi nyilatkozatot és egy munkaerőigény bejelentő lapot kellett kitölteni, aláírni, beszkennelni, majd a céges ügyfélkapun keresztül beküldeni.
Utóbb kiderült, hogy a munkaerőigénylő lapra is csak akkor van szükség, ha az ember nem tudja pontosan, kit szeretne foglalkoztatni, és kéri, hogy a foglalkoztatási szolgálat ajánljon ki neki valakit az álláskeresők közül. Éváék azonban addigra már ismerték a kiszemelt új munkatársat, és a bejelentéshez szükséges adatait, bizonyítványait is megkapták.
A várakozás hetei
A mikrovállalkozásnál gyors elbírálásban reménykedtek, és a hírek szerint, amiket folyamatosan nyomon követtek, erre minden esélyük meg is volt, hiszen a kormányzati ígéretek szerint a támogatási kérelmeket rohamtempóban dolgozták fel. Elméletben.
“Nyolc nappal a pályázati dokumentáció beküldése után érkezett egy levél az ügyfélkapun keresztül, amit hárman gazdasági és jogi végzettségünk, hosszas munkatapasztalatunk birtokában sem tudtunk értelmezni” - mondja Éva. Mint utóbb kiderült, ezzel nem csak ők voltak így.
“Segítségkérő emailjeink nyomán néhány nap múlva este 7-kor felhívott az ügyintézőnk a foglalkoztatási szolgálattól, és elmagyarázta, hogy a levél azt jelenti, ha 30 napon belül nem kapunk visszajelzést a támogatási kérelemre, akkor 10 ezer forint üti a markunkat. Csak túl körmönfontra sikeredett a megfogalmazás, aminek következtében gyakorlatilag minden bértámogatásra váró cégnél összezavarodtak.”
Miután azonban ez tisztázódott, már látták, hogy korántsem lesz olyan gyors az elbírálás, mint azt eredetileg gondolták. Harminc napon belül azonban megérkezett a szerződés a 6 hónapos bértámogatásra és a 3 hónap továbbfoglalkoztatásra, valamint a további teendőkre, benyújtandó iratokra vonatkozó információcsomag.
(A szerződésben egyébként ugyanaz a VEKOP - 8.1.1 Út a munkaerőpiacra elnevezésű kiemelt munkaerő-piaci program szerepel, amibe Éváék egyébként is szerettek volna bekapcsolódni eredetileg.)
Online, online és online, aztán egy kis banki offline
“Mi összesen 1 millió forintot kapunk, ami jókora könnyebbség a cég működése szempontjából. A pályázat során egyszer kellett személyesen ügyet intéznünk: a bankunknál alá kellett iratni és zárodékoltatni azt a beszedési megbízást, amivel felhatalmazást adtunk a kormányhivatal foglalkoztatási főosztályának, hogy hozzáférjen a bankszámlánkhoz. Ezt leszámítva mindent tudtunk online intézni. Bár a támogatási szerződést nem fogadták el kinyomtatott, kézzel aláírt és szkennelt formában, kaptunk egy sorvezetőt ahhoz, hogyan kell a cégkapun keresztül elektronikus aláírást generálni, és a dolog működött is” - mondja Éva.
Amit ő hiányolt a munkaügyi szolgálat részéről, az az, hogy a leterheltség miatt elérhetetlen ügyintézők hiányában nem mindig tudta pontosan, hogy van-e aktuálisan teendője a pályázattal kapcsolatban - például szükség van-e esetleg valamilyen hiánypótlásra -, vagy csak várnia kell. Hektikusan változott az is, hogy egyes dokumentumokat milyen formában és milyen aláírással ellátva kellett benyújtani.
“Persze mi is követtünk el hibákat, első alkalommal például véletlenül a személyes ügyfélkapumról, nem a céges felületről küldtük be a pályázatot. Összességében ha a saját magam, a munkatársaim és a könyvelő-pályázatíró beletett idejét számolom, 25-30 munkaórát fordítottunk eddig a támogatással kapcsolatos teendőkre. Ez nyilván lehetne kevesebb, de szerintem azért nem vészesen sok” - véli Éva.
Ezen kívül csupán a bank vont le néhány ezer forintot a beszedési megbízással kapcsolatos ügyintézésért, más költségük nem keletkezett.
Július elsejével már be is jelentették új munkatársukat (ez egyébként a bértámogatást elnyerők esetében legkésőbb a foglalkoztatás megkezdését követő két napon belül tehető meg), a vele kötött munkaszerződést pedig az előírásoknak megfelelően szintén feltöltötték a cégkapun keresztül.
Ezen kívül havonta kell majd leadniuk a bérjegyzéket (bérlistát vagy bérszámfejtő lapot), a bér, illetve járulék kifizetését igazoló bizonylatokat és a munkaidő nyilvántartást (jelenléti ívet), illetve a bértámogatáshoz kapcsolódó elszámoló lapot.
“Egyelőre azt nem tudjuk, hogy a teljes támogatási összeg a mi számlánkra érkezik majd, és onnan utaljuk azt tovább az új kollégának, vagy csak a járulékokat kell a céges bankszámláról befizetnünk. De ez legyen a legnagyobb problémánk” - teszi hozzá Éva.
hrportal.hu