Ilyen még nem volt! - Elindul Magyarországon a tejkamion
A tejkamion a tervek szerint edukációs jellegű, mozgó roadshow-elemként működne, és időről időre felbukkanna egy-egy iskolában, üzletláncok parkolójában vagy a nyári fesztiválokon. A belsejében bemutatnák a tejfeldolgozás állomásait a tehéntől az asztalig, de lenne termékkóstoltatás is, illetve gyerekeknek, családoknak szóló, oktató jellegű élményparkot is kialakítanának benne. A Tej Terméktanács úgy tervezi, hogy a tejkamion feltűnő, egyedi megjelenésével és élményszerű edukációs lehetőségeivel idén körülbelül 35 ezer gyerek, valamint családtagjaik, pedagógusaik oktatását tenné lehetővé – tudtuk meg Harcz Zoltántól, a szervezet ügyvezető igazgatójától.
A terméktanács még tavaly novemberben határozott arról, hogy részletes pénzügyi-szakmai ajánlatot kér a tejkamion kialakítására a Hinora Global Marketing Kft-től. Januárban elfogadták a megvalósításról szóló előterjesztést, a terméktanács ügyvezető igazgatója pedig kezdeményezze a kormánynál a projekt végrehajtását.
Minderre azért volt szükség, mert a pénzt az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. (AMC) 2017-es költségvetéséből kívánják előteremteni. Emellett a terméktanács is működtet egy közösségi marketingalapot egy miniszteri rendelet előírásai szerint. Ebbe 2015-ben mintegy 176,5 millió forint bruttó bevétel folyt be (a tavalyi évről szóló beszámolót a szakmaközi szervezet május 31-ig köteles nyilvánosságra hozni). A piaci szereplők által feltöltött alapból olyan programokat finanszírozhatnak, amelyek a fogyasztók - különösen a fiatalok - tej- és tejtermékfogyasztására, egészségtudatos táplálkozására irányulnak.
A tejkamion is azt a célt szolgálja, hogy felhívják a figyelmet a tej- és tejtermékfogyasztásra, illetve a termékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepére. Az egészségtudatos táplálkozás kialakításával párhuzamosan felépítik az ágazat saját védjegyeit is. Mindezt cég- és márkasemlegesen, tudományos ismeretekre építve igyekeznek elérni.
Magyarországon az egy főre jutó éves tejtermékfogyasztás 155-165 liter között mozog, szemben például a 1980-as évek 200 liter feletti szintjével. A hazai ágazatnak ráadásul belső piacvesztéssel is szembe kell néznie, amelyet leginkább a külföldi UHT-tejek és trappista sajtok okoznak, mivel ezek sokszor dömpingáron érkeznek az országba. A tejpiaci anomáliák - amelyek együtt jártak a felvásárlási árak csökkenésével is - tavaly tejtermelői demonstrációkhoz vezettek.
Az ágazati szereplők a problénák csökkentéséhez szükségesnek tartják a belföldi fogyasztás növelését, és azt is, hogy a vásárlók magyar termékeket vegyenek. Emiatt igyekeznek igénybe venni különböző marketingeszközöket, amelyek szerintük a fogyasztás növelésével hozzájárulhatnak a hazai tejszektor stabilizálásához.
agrarszektor.hu