Ismét csökken az üzemanyag ára
2024. január 08. 14:38
A holtankoljak.hu ügyvezetője azt mondta az InfoRádióban, a töltőállomások üzemeltetői nem szeretnének piaci hátrányba kerülni, ezért követik a legnagyobb szereplő, a Mol intézkedéseit a kétlépcsős jövedékiadó-emelésre reagálva.
Ahogy arról az Infostart is beszámolt, januárban 41 forintos üzemanyagár-emelés lesz idehaza. Az új esztendő első napjaiban több hazai benzinkúton is megjelent az árakban a januári jövedékiadó-emelés, melyet a Mol két részletben érvényesít: január 1-jén 20, míg 15-én további 21 forinttal drágul az üzemanyagok literje az adózási kötelezettségek miatt. A piaci szereplők többsége követte a Mol gyakorlatát, ők a 2024-es év első hétfőjén jellemzően 20 forintot emeltek.
Jó hír volt azonban az érintett autósok számára, hogy a holtankoljak.hu adatai alapján január 5-étől, péntektől a gázolaj nagykereskedelmi ára bruttó 10 forinttal csökkent, a benzin beszerzési ára pedig nem változott. Azonban fontos tudni, hogy az elmúlt időszakban a kiskereskedelmi árak alakulása jelentősen eltért a nagykereskedelmi árak változásától az üzemanyagáraknál, így a portál szerint nehéz megállapítani, hogy a változások után pontosan mennyit is kell fizetni az egyes töltőállomásokon. A holtankoljak.hu az oldalukra feltöltött kutak áraiból kalkulált átlagárakat közöl, amelyek alapján január 5-étől a gázolaj átlagára 589 forintra csökkent, míg a benzin átlagára maradt az 562 forintos árszinten.
A holtankoljak.hu ügyvezetője azt mondta az InfoRádióban, hogy a hazai benzinkutak jelentős többsége folyamatosan érvényesíti a bejelentett árváltozásokat. Hozzátette: a nagykereskedelmi árak a jövedékiadó-emeléstől függetlenül folyamatosan változnak.
Bujdos Eszter szerint a három hónappal ezelőtt vártakhoz képest „jóval alatta vagyunk az átlagáraknak”, hiszen negyedévvel ezelőtt a szakemberek 700 forint feletti átlagárakat sem tartottak elképzelhetetlennek. Ami pedig a régiós árakat illeti: január közepétől a legtöbb szomszédos országban olcsóbb lesz az üzemanyag, mint idehaza.
Már most is sok magyar átjár ezekbe az országokba tankolni, mert így akár 3-4 ezer forintot is meg lehet spórolni. Több szomszédos ország kormánya is beavatkozott az üzemanyagárakba: Horvátországban gyakorlatilag bevezették a hatósági árat, Szerbiában is a kormányzat szabja meg az árakat, míg Szlovéniában a jövedéki adók és a haszonrések szabályozásával a benzin jelenleg literenként 1,37 euróba (520 forintba), míg a dízel 1,48 euróba (560 forintba) kerül a hagyományos kutakon. Horvátországban a benzinért és a gázolajért átszámítva egyaránt 532 forintot kell fizetni literenként, míg például Romániában a benzin ára 508, míg a dízelé 544 forint.
Csak egy-két napig tartott a zűrzavar
Piacformáló hatása lett annak, hogy a Mol a fogyasztók érdekeit figyelembe véve két részletben érvényesíti a kötelező jövedékiadó-emelést. Ugyan voltak olyan benzinkutak, amelyek január 1-jén egy részletben emelték meg a benzin és a gázolaj árát, de másnap ők is módosítottak. Bujdos Eszter úgy fogalmazott: az új év első napjaiban kisebb „zűrzavar” jelentkezett egyes hazai töltőállomások árazásában, ami azért történt, mert „maga a piac árazza be az üzemanyagokat”. Természetesen minden érintett figyeli a legnagyobb szereplőt, a Molt, és senki sem szeretne komoly piaci hátrányt szenvedni, ezért a legtöbb benzinkút követi a multinacionális vállalat intézkedéseit.
A zűrzavart az okozta január elsején, hogy egyes kutak 40 forinttal emeltek az árakon, míg mások csak 16 vagy 20 forinttal. Néhány nap elteltével azonban szinte mindenki beállt a már említett átlagárakra, és Bujdos Eszter szerint a hónap közepén várhatóan az adóemelés második lépcsőjét is hasonló módon érvényesítik majd a piac szereplői. Ugyanakkor megjegyezte: „addig még sok minden történhet, akár az is elképzelhető, hogy további üzemanyagár-csökkenést tapasztalhatunk”.
A következő hetek alakulására nagy hatással lehet az, hogy csökken a Brent típusú olaj hordónkénti ára, hiszen Amerikából extrém magas olajkészletadatok érkeztek. Jelenleg bőven 80 dollár alatt van az olaj hordónkénti ára.
A holtankoljak.hu ügyvezetője szerint ez jó jel és reménykedhetünk abban, hogy ezen a héten még tovább csökkenek az üzemanyagárak. „Elméleti síkon akár még az is előfordulhat, hogy teljesen elolvad a második lépcsős jövedékiadó-mérték” – fogalmazott Bujdos Eszter, akinek azonban az a véleménye, hogy nem lesz ekkora árcsökkenés, szerinte nem valószínű, hogy egy hét alatt 20 forinttal olcsóbbak lesznek az üzemanyagok.
A közel-keleti konfliktusok miatt később kilőhetnek az árak
A világkereskedelem, valamint az olaj és gáz árának alakulása szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogyan alakulnak a közel-keleti konfliktusok. A jemeni húszi lázadók egyre több kereskedelmi hajót támadnak meg a Vörös-tengeren, ami Csicsmann László szerint hosszú távon a globális ellátási láncot is fenyegeti.
forrás: agrotrend.hu / infostart.hu
Kapcsolódó cikkek
Németország el akarja törölni az Ukrajnából érkező mezőgazdasági behozatallal szembeni védelmet
2023. június 01. 12:39
Míg Németország szeretné hagyni, hogy az Ukrajnából származó mezőgazdasági importra vonatkozó uniós kereskedelmi védelmi intézkedések lejárjanak, Janusz Wojciechowski, az EU mezőgazdasági biztosa az intézkedések meghosszabbítása mellett áll.
Németország támogatja a kelet-európaiakra vonatkozó védelmi intézkedések fokozatos megszüntetését. Wojciechowski, az EU lengyel mezőgazdasági biztosa szigorúan ellenzi.
Felszámolási eljárást indítottak a Dunaferr utódcégével szemben
2024. október 01. 15:57
Az ISD Power felszámolási eljárást indított a Liberty Steel tulajdonában álló Dunarolling Dunai Vasmű Kft. ellen, tehát a Dunaferr utódcégével szemben. A vállalat – ami energiával látja el a Dunaferr üzemeit – azzal indokolta a döntést, hogy jelentős tartozások keletkeztek. A dolog pikantériája, hogy az ISD Power is felszámolás alatt áll. Ráadásul pont a napokban írtuk: az acélipar globális helyzete nem sok jóval kecsegtet a Dunai Vasmű számára.