Itt az ideje gatyába rázni az élelmiszeripart Magyarországon!
2023. április 06. 12:38
A magyar élelmiszeriparral kapcsolatban kettős érzelmeink lehetnek, hiszen mondhatni, hogy egy stabil, válságálló és valóban stratégiai ágazatról van szó, ugyanakkor versenyképesség és jövedelemtermelő képesség terén komoly lemaradásban van az európai versenytársakhoz képest. Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese az Agrárszektornak elmondta, hogy előre kellene lépnünk abban, hogy minél több olyan tőkeerős és exportképes magyar nagy cégünk legyen, akiknél az exporthoz szükséges kompetenciák erősek, és az exportpiacokon is értelmezhető volumenben képesek termelni. Kiemelte, hogy a Vidékfejlesztési Program keretein belül az élelmiszeripar fejlesztésére nagyságrendileg 800 milliárd forint lesz elérhető a ciklusban, amit, ha jól használnak fel, akkor végre végbe mehet az a modernizáció, ami 30 éve várat magára.
Ez egy történelmi lehetőség arra, hogy „gatyába rázzák” a magyar élelmiszeripart, és létrejöjjenek azok a modern technológiával termelő, hatékony, versenyképes üzemméretű vállalkozások, amik aztán tartósan a magyar önellátás és export alappillérei lehetnek.
Az elmúlt idők nehézségei senkit és semmit, így az élelmiszeripart sem kerülték el, sőt. A problémák ellenére hogyan tud versenyképes maradni ez az ágazat Magyarországon?
Először is érdemes tisztázni, hogy most a szavakon túl is bebizonyosodott, hogy az élelmiszeripar stratégiai ágazat. Az önellátás képessége mindent felülíró szempont lett a világban, mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az Egyesült Arab Emirátusok minden korábbi logikát felülírva több százmilliárd dollárt fektet a következő években a feldolgozóiparába - a sivatag közepén. Magyarország ilyen szempontból úgy gondolom, hogy jól áll, a magyar gazdatársadalom és az élelmiszeripar is kiállta a próbát, a válságot, a csődhullám hála az Égnek, elmaradt. Ráadásul egy olyan időszakot éltünk át, amikor három év alatt három válság zúdult ránk. A koronavírus megrengette a szektort, két évig nagyon nehéz pályán kellett bizonyítani, de soha egy pillanatra sem forgott veszélyben a magyar élelmiszer-ellátás, sőt exportra is megtermeltük a magunkét, az élelmiszer-gazdaság 3,5 milliárd euróval járul hozzá a külkereskedelmi egyenlegünk aktívumához. A versenyképesség kulcskérdés, nemcsak az élelmiszeriparban, minden más szektorban is. Az, hogy ezt hogyan tudjuk megőrizni, de még inkább tovább javítani, ez a fő kérdés.
Természetesen mindannyiunknak a hatékonyság, az üzemméretek, az exportpromóció kiemelt szerepe jut eszünkbe, de mindezek mellett sok más tényező is a versenyképesség része. Ilyen például a tudás. Vannak olyan kompetenciák, amelyek az exportképességhez elengedhetetlenek: földrajzi, geopolitikai ismeretek, nyelvtudás, nemzetközi szakmai tájékozottság a logisztika, a finanszírozás, a biztosítások terén, de ugyanúgy kell az agilitás, a nyitottság, a jó kommunikáció. Úgy tapasztalom, hogy minden ágazatban lehet sikeres céget építeni, nem feltétlenül kell azt megörökölni. Igenis lehet ügyesen tudást szerezni, tőkét bevonni, befektetőt találni, megvannak erre is a jó példák. A nagyobb múlttal rendelkező cégek esetében sürgető a digitalizáció, az ipar 4.0-s megoldások alkalmazása, az innovációs képesség erősítése termék és technológia szintjén egyaránt.
Egyre több nívós külföldi eseményen vannak jelen a magyar élelmiszerek, a Hungarian Food Business Program is ezt próbálja elősegíteni. Ezekkel kapcsolatban eddig milyen visszajelzések jöttek?
Az Agrármarketing Centrum talán legfontosabb tevékenysége az exportfejlesztés. Az energiáink nagy részét erre fordítjuk idén is. A Hungarian Food Business Program magában foglalja az exportélénkítést célzó valamennyi tevékenységünket. Évente jellemzően 10-12 nemzetközi professzionális kiállításon tudunk részt venni, ezekre mintegy 150-200 magyar céget viszünk magunkkal, lehetőséget biztosítva nekik arra, hogy a piaci árhoz képest lényegesen olcsóbban és jobb körülmények között megjelenjenek, tárgyalhassanak, bemutathassák a termékeiket, új partnereket szerezhessek, a meglévőkkel pedig tovább építhessék a kapcsolatot. Ami a nóvuma a programnak, az egy online exportkatalógus, ami valós időben, egységes, digitalizált formában tartalmazza a magyar élelmiszeripari kínálatot. Ez a 2021-es OMÉK-on nagyon szépen elindult és azóta is fejlődik, már 170 magyar cég közel 2000 terméke szerepel benne. Lényege, hogy a külföldi beszerzők is regisztrálhatnak a rendszerbe, így közvetlenül egymásra tudnak találni a magyar gyártókkal. Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk, hiánypótlónak bizonyul a szoftver és a mögötte rejlő munka.
Ha elérjük a 250 hazai gyártót, akkor úgy gondolom, hogy az igazán exportképes vállalatokkal nagyjából megvagyunk. Szerencsére jönnek velünk a „nagyok” is, mert látják a lehetőséget a Food Business Programban. Szükség is van az új piacokra, mert a magyar élelmiszeripari export nagyon Európa-fókuszú, 95 százalékban itt találnak gazdára a termékeink, ugyanakkor az igazi növekedési potenciál Európán kívül van véleményünk szerint. Olyan országokat, jellemzően ázsiai, közel-keleti, észak-afrikai piacokat célzunk most meg, ahol a népesedési folyamatok és/vagy a gazdasági növekedés számai új lehetőségeket nyitnak számunkra. A világ rendkívül dinamikus változásban van, az nyer, aki gyorsan cselekszik.
Hazai kampányokból sincsen hiány, a halfogyasztástól kezdve, a gyümölcsökön és a tejtermékeken át, a mangalicáig és a sertésig, rengeteg élelmiszert próbálnak meg népszerűsíteni. Ezek hatására hogyan változtak a fogyasztói szokások Magyarországon?
A belföldi promóciónk termékpálya-kampányokban öltenek testet. Az élelmiszeripar azon ágazatai mellett állunk ott belföldi kampányokkal, amelyekben a legnagyobb hazai termelési volumen realizálódik. Ilyen a sertés-, vagy a baromfifogyasztás népszerűsítése, a tej és tejtermék-, illetve gyümölcságazat. Egy külön program keretében a halfogyasztást is népszerűsítjük. Általánosságban megfigyelhető, hogy azokon a termékpályákon, ahol megjelenik a kampány, ott a fogyasztás is emelkedik. A sertés esetében például 10 év kampány eredményeképpen 10 kg/fő/év a fogyasztás növekménye, 23-ról 33 kilogrammra sikerült emelnünk, ezzel pedig utolértük, sőt, meg is haladjuk az uniós átlagot. A halfogyasztás esetében is rá tudtunk emelni mintegy 1,5 kg-ot az átlagos fogyasztási adatra, pedig komoly sztereotípiákat kellett leküzdenünk.
Kampányaink kettős célt szolgálnak, a fogyasztás ösztönzésén túl edukatív céljuk is van. Igyekszünk a vásárlói döntéseket támogatni, a társadalomban az egészségtudatosságot erősíteni, a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet támogatva, picit szakmaibb szemmel. Ha kell, dietetikust is bevonva, a kommunikációban a megfelelő véleményvezéreket használva arra törekszünk, hogy a társadalomban az utóbbi időben talán kissé szélsőségessé vált fogyasztási szokások egy picit tompuljanak.
Miben lehetnek különlegesek egy külföldi fogyasztó vagy akár egy egész ország számára a magyar termékek? Mi szól amellett, hogy ezeket vásárolják meg?
Általánosságban elmondhatjuk, hogy a magyar termékek kiválóak. A magyar termőföldünk remek minőségű, a gazdák szakértelme, az alkalmazott agrártechnológia szintén jó és folyamatosan fejlődik. A növénytermesztéssel, állattenyésztéssel kapcsolatos előírások az EU-ban kellően szigorúak, sőt, néha talán túlságosan is azok. Magyarországon az élelmiszer-biztonság is nagyon magas színvonalú a Nébih munkájának köszönhetően, ezért aki magyar élelmiszert vásárol, az biztosan jó döntést hoz, biztonságban érezheti magát és a családját.
Fontos kiemelni, hogy Magyarország tiltja a génmódosított növények belföldi termesztésbe vonását, ezt egyébként, Európában talán egyedülálló módon az Alaptörvény is tartalmazza. Élelmiszeriparunk nagymértékben támaszkodik a Magyarországon megtermelt alapanyagokra, ebből fakadóan idehaza nagy biztonság mellett előállított élelmiszerekről beszélhetünk. A magyar élelmiszer tehát mindig jó választás, határon innen és túl egyaránt. Ezt az üzenetet visszük magunkkal szerte a világban.
Ha már világpiac… Melyik termékcsoportokat exportáljuk a legnagyobb mennyiségben?
Fontos rögzíteni, hogy az exportszerkezetben még mindig az alapanyagexportunk a meghatározó. Az élelmiszer-gazdaság exportjának mintegy kétharmad része még mindig inkább alapanyagokhoz köthető, mint például a gabona, az olajos magvak, a húsfélék, vagy az élő állat. Fontos és sokszor ismételt cél, hogy a hazai feldolgozottságot erősítsük, és a termékeket minél magasabb feldolgozottsági szinten értékesítsük. A gabonafélék, tej és tejtermékek, hús, húskészítmények exportja kifejezetten erős, növényi olajok esetében szintén nagy a kivitelünk, de a szeszes italok, üdítőitalok gyártása is jelentős. A külkereskedelmünket tekintve jellemzően a szomszédos országok és Németország a legfontosabb exportpartnereink. A top öt célpiac Románia, Németország, Szlovákia, Olaszország és Ausztria. De az élmezőnyben ott van még többek között Lengyelország, Horvátország, Csehország és Franciaország, vagy éppen Hollandia is a partnereink között.
Említettük, hogy több mint 95 százalékban Európában talál piacra a magyar élelmiszerexport, ez okoz egy komoly kitettséget. Nyilvánvalóan ennek az egyik oka az áruk szabad áramlásából fakadó gyakorlati egyszerűség, hiszen tulajdonképpen egy belső piacon értékesítünk, de a logisztikai logika is sok esetben csak ezt teszi lehetővé. Ugyanakkor feltétlenül szükséges ezt diverzifikálni, mert a piaci potenciál nem Európában van. A jelenlegi háborús eredetű válság jellemzően Európa válsága. Ha megnézzük a világot, Európa jelenlegi gondjai jórészt nincsenek a problématérképen. Európára stagnálás, vagy alacsony növekedés vár, mindemellett jóléti kontinens, ahol már amúgy is jellemző a túlfogyasztás, a legtöbb országban a társadalom alsóbb rétegei is vásárlóképesek. Ebből következően a mennyiségi előrelépés a magyar export számára Európában nehézkes, legalábbis középtávon mindenképpen. Ezért aztán nekünk most az alternatív piacokat kell megkeresni.
Ha a jelenlegi exportpiaci potenciált összevetjük azzal, hogy a most kezdődő uniós ciklusban milyen fejlesztési források állnak rendelkezésre a magyar élelmiszer-gazdaság fejlesztésére, akkor azt látjuk, hogy sürgősen cselekedni kell. A Vidékfejlesztési Programban több mint 7000 milliárd forint, dedikáltan az élelmiszeripar fejlesztésére 800 milliárd forint lesz a ciklusban. Ezeknek a fejlesztéseknek értelemszerűen lesz egy mennyiségi és egy minőségi többlethozama. Ha ezek a beruházások aktiválódnak, akkor ott többet és/vagy jobbat fognak tudni gyártani. Az a többlet, ami így kijön a magyar élelmiszeriparból, a magyar és európai piacon valószínűleg igen nehézkesen talál gazdára. Ezt levezetni óriási feladat, ehhez elsősorban délre és keletre kell nyitni a beszerzői kapcsolataink fejlesztésével. Ha megnézzük azt a globális tendenciát, hogy a kontinensek megoszlásában hogyan mozog az élelmiszer, azt látjuk, hogy Észak- és Dél-Amerika, valamint Európa túltermel, jellemzően exportál, Afrika és Ázsia pedig importál. Persze, az országok között nagy különbségek vannak, de, ha kontinentális szinten nézzük, akkor nyugatról keletre mozog az áru. A népesedési folyamatban ugyanez az irány, Délkelet-Ázsia és Afrika egyes országai népesednek döbbenetes tempóban, míg Japán, Ausztrália, Európa, Észak-Amerika inkább stagnál vagy csökken. Adja magát, hogy merre kell nyitni.
Miben kellene fejlődnünk az exportot tekintve?
Nagyon fontos és aktuális kérdés! Fel kell keltenünk a magyar élelmiszeripari cégek vezetőiben azt a vágyat, hogy megismerjenek távoli országokat is. Lehet, hogy elsőre sokaknak idegennek hangzik például egy vietnami, vagy dél-koreai piac, de a mai világban már nincs elérhetetlen ország. A másik fontos dolog, hogy meg kell ismerni és a hazai gyártásba kell csatornázni a beazonosított igényeket. Szükséges a magyar karakter, de ha kell, változtatnunk kell összetételben, ízvilágban, csomagolásban ahhoz, hogy egy új piacra léphessünk.
Olvasni kell a trendeket, lehetőleg minél korábban azonosítani azokat, hogy versenyelőnyt érhessünk el. Tudunk kell, hogy melyik versenybe érdemes beszállni és melyikbe nem, ugyanis jelentős költségvonzattal és erőfeszítéssel jár egy-egy új piac meghódítása. Kellenek a megfelelő csatornák, közvetítők, a diplomácia ahhoz, hogy ajtót nyissanak, ehhez nem árt némi leleményesség. Sokszor tíz-húsz, vagy még több azonosított üzleti lehetőségből jó, ha egy sikerrel jár, ezt el kell tudni viselni. Keresni kell az újat, a kihívást, ki kell mozdulni a bejáratott csatornákból. Ha úgy alakul, meg kell tanulni egy új nyelvet. De mindenekelőtt ki kell aknázni az állami társaságok által nyújtott anyagi és tudásbeli támogatást, bíztatunk is minden hazai gyártót, hogy vegyen részt a Hungarian Food Business Programban!
forrás: agrarszektor.hu
Kapcsolódó cikkek
Berobbant a meggyszezon
2023. július 17. 12:37
Kiemelkedő a minősége a hazai meggynek, melynek termesztésében Magyarország továbbra is az Európai Unió egyik legmeghatározóbb szereplője – közölte Nagy István agrárminiszter a közösségi médiában közzétett videójában.
A tárcavezető azt mondta, Magyarország ezüstérmes meggytermelő az EU-ban, Lengyelország után a második helyen áll. A magyar gyümölcsnek nem csak a minősége különleges, hanem az íze is egyedülálló. A magyar fajták színe, íze, bogyómérete, mag-hús aránya és állaga felülmúlja a külföldi versenytársakat, így a feldolgozóipar mellett a frisspiacon is keresett – tette hozzá.
Életbe lép az Európai Unió olajembargójának második fázisa
2023. január 30. 13:49
Február 5-én életbe lép az Európai Unió olajembargójának második fázisa, hogy ez pontosan milyen következményekkel jár, azt Hortay Olivér ismertette Facebook-videójában.
Az Európát sújtó súlyos dízelhiányt az EU úgy próbálja enyhíteni, hogy másfél millió hordó üzemanyagot importál, ennek mintegy felét Oroszországból. Egyelőre nem tudni, miként fogja pótolni az unió a kieső mennyiséget. Kína és India kerülhet szóba, de ezekből az országokból csak korlátozott kapacitás érkezhet, s az is drágábban. Mindezeken túl a kínai és indiai finomítok orosz kőolajat használnak – mondta el a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője.