Kanadai kikötősztrájk veszélyezteti a világkereskedelmet
2024. november 04. 14:49
Az ország három legnagyobb kikötője közül kettő zárva tart a mai naptól kezdve, miután a munkáltatók és a munkavállalók igényei nem találkoztak a bértárgyalásokon. Ez nem az első eset, hogy megtörténik és a pénzügyi károk is jelentősek lehetnek, nem beszélve a világkereskedelemre gyakorolt hatásról.

Kanada három legnagyobb kikötője közül kettő várhatóan zárva lesz ma, miután a tengeri munkaadóknak és a rakodómunkások szakszervezetének nem sikerült megállapodnia egymással. Egy vezető üzleti csoport kormányzati beavatkozást sürgetett, hogy megelőzzék a költséges gazdasági károkat.
A Nemzetközi Rakodómunkások és Kikötői Dolgozók Szakszervezetének 514-es helyi szervezete, amely 730 dolgozót képvisel a vancouveri és a Rupert-kikötőben, csütörtökön 72 órás előzetes értesítést adott a hétfőn reggel 8 órakor (csendes-óceáni idő szerint) kezdődő munkabeszüntetésről. A BC Tengeri Munkaadók Szövetsége válaszul kijelentette, hogy hétfőn kizárják az ILWU 514-es helyi szervezet tagjait.
Ha nem születik megállapodás az utolsó pillanatban, akkor a teljes leállás leállítaná minden tagvállalatának teherforgalmi műveleteit Brit Kolumbiában. Azonban a hajókirándulások és a gabonakezelés folytatódna.
A sztrájk háttere
A hétvégén az ILWU 514-es helyi szervezetének elnöke, Frank Morena kijelentette, hogy a BCMEA „durván túlreagálta a szakszervezet erőfeszítéseit a megrekedt tárgyalások újraindítására, amikor korlátozott munkabeszüntetést hajtottunk végre, és ezzel fenyegetett, hogy jelentős engedményeket követeljen a meglévő szakszervezeti szerződés új kollektív megállapodásában.”
Az 514-es helyi szervezet és a BCMEA munkaszerződése 2023 márciusában járt le, és a tárgyalások többször kudarcba fulladtak, beleértve a legutóbbi kört is, amely szövetségi közvetítéssel történt. A munkaadói csoport szerint egy múlt heti végső ajánlat a medián kikötői munkavezetők javadalmazását évi 246 323 kanadai dollárról 293 617 kanadai dollárra emelné, a juttatások és a nyugdíjak nélkül.
David van Hemmen, a Greater Vancouver Board of Trade alelnöke, elmondta, hogy a sztrájkok napi 800 millió kanadai dollár értékű kereskedelmet veszélyeztetnek. „Rendkívül aggódunk amiatt, hogy ez a sztrájk gyorsan az egész nyugati part kikötőrendszerének leállásához vezethet” – mondta van Hemmen. „Azonnali kormányzati beavatkozást sürgetünk.”
Közben az ország második legnagyobb kikötőjében, Montrealban az elmúlt hetekben a konténerterminálok körülbelül fele időszakosan leállt egy külön dokkmunkás szakszervezeti probléma miatt.
„Kanada három legnagyobb kikötőjéből kettő most, minden gyakorlati szempontból, zárva van – Halifaxra marad, hogy megpróbálja pótolni a hiányt” – írta Stephanie Loomis, a Rhenus Logistics Americas amerikai tengeri árufuvarozásért felelős vezetője vasárnap egy LinkedIn-bejegyzésben. „Nem fog sokáig tartani, míg ez a kikötő is eltemetve lesz.”
Tavaly egy 13 napos sztrájk több mint 7 000 rakodómunkás részvételével nagyszabású zavarokat okozott Kanada nyugati parti kikötőiben, és az észak-amerikai szállítási és logisztikai ágazatot továbbra is munkaügyi viták sújtják.
Kanada két legnagyobb vasúttársasága is átmenetileg leállt a nyáron, miután a szakszervezeti vezetők és a munkaadók közötti tárgyalások meghiúsultak.
Az Egyesült Államok keleti és öbölparti fő kikötőiben egy háromnapos sztrájk múlt hónap elején minden munkát leállított, és bár a dokkmunkások és a munkaadók meg tudtak állapodni a bérekről, hogy visszatérjenek a munkába, a bonyolultabb automatizálási kérdés továbbra is megoldatlan marad a január 15-i új határidő előtt.
forrás: portfolio.hu
Kapcsolódó cikkek
MASZSZ: Ügyeskedik a kormány az EU-s minimálbér irányelv átültetésével
2024. március 06. 13:44
Felháborítja a szakszervezeteket, hogy a kormány az igen szűkre szabott 7 napos társadalmi egyeztetésen kívül semmilyen hivatalos párbeszédre nem hajlandó az európai minimálbérről szóló irányelv átültetéséről, miközben az EU-s javaslat alapja egyebek mellett éppen az érdekképviseletek hatékony bevonása a folyamatba. Mivel a kormányjavaslat tartalmilag is igen messze van az elvárható minimumtól, a Magyar Szakszervezeti Szövetség átfogó szakmai javaslatot állít össze egy érdemi egyeztetéshez. Amennyiben a döntéshozók figyelmen kívül hagyják az érdekvédők elvárásait, a MASZSZ nemzetközi jogi segítséget kérhet az előírás betartatásához.
Több, mint 1000 aláírással mentették meg az iskolai portás állását
2024. július 22. 15:11
A tankerület menesztette volna Józsi bácsit, de a diákok és a szülők nem hagyták.
Január végétől nem foglalkoztatta volna tovább a tankerület a Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium portását, amiből nagy felháborodás kerekedett a településen. Az iskola volt és jelenlegi tanulói, valamint a szülők összefogtak, hogy aláírásgyűjtéssel igazolják, igenis szükség van Józsi bácsi szolgálataira.