Kész a terv, ami gyorsvasúttal kötné össze Európa összes fővárosát

2024. szeptember 26. 17:48
Áprilisban mutatta be Enrico Letta volt olasz miniszterelnök versenyképességi helyzetjelentését és refomtervezetét az uniós vezetőknek. Mondandója röviden összefoglalva: amennyiben az EU nem teszi meg a szükséges lépéseket a pénzügyi, energia- és távközlési piacai teljes integrációjára, akkor még inkább le fog maradni az Egyesült Államoktól és Kínától. 
Kész a terv, ami gyorsvasúttal kötné össze Európa összes fővárosát
Illetve volt még legalább egy érdekes kijelentése. Letta arról beszélt, hogy amikor a jelentéséhez anyagot gyűjtött, körbeutazta a tagállamokat, találkozott vezetőkkel, szakértőkkel, azt tapasztalta, hogy lehetetlen az egyik fővárosból a másikba utazni nagy sebességű vasúton úgy, hogy valamennyi fővárost fel lehessen keresni. 
 
Sőt, egyenesen abszurdnak nevezte azt, hogy emiatt repülőgépet kell használni. Vagyis szerinte kevés Európában a szuperexpressz, pedig az segítené a közösség összekapcsolódását, nagy lökést jelentene a gazdaságnak, a munkaerőpiacnak úgy, hogy közben a legzöldebb közlekedési módot fejlesztjük.
 
Letta utóbbi gondolatait hallva a vasúti szakma is megmozdult, Alberto Mazzola, az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közösségének (CER) ügyvezető igazgatója pedig felszólalt az EU Informális Közlekedési Tanácsának szeptember 20-i budapesti ülésén is, és a minisztereket a versenyképes, fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitika kialakításához szükséges lépésekre szólította fel. Külön hangsúlyozta, hogy szükség van egy európai nagy sebességű vasúti (HSR) tervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost. Ez az uniós polgárok több mint 60 százalékának biztosíthatna hozzáférést a nagy sebességű vasúthoz, és számításai szerint 750 milliárd eurónyi társadalmi haszonnal járna. 
 
Mazzola példaként Kínát említette, amely a világ legnagyobb és legszélesebb körben használt HSR-hálózatával (45 000 km) rendelkezik, a tanulmányok a kínai gazdaság nettó hasznát körülbelül 378 milliárd dollárra becsülik úgy, hogy 6,5 százalék a beruházások éves megtérülése. És hozzájárult ahhoz is, hogy jelentősen csökkentse Kína olaj- és importfüggőségét, amiből Európa tanulhat.
 
A számítások szerint egy ilyen átfogó hálózat Európában a meglévő HSR-hálózat legalább megháromszorozását jelentené, ami 550 milliárd euróba kerülne, ám 2070-re 750 milliárd eurós nettó pozitív hasznot hozna a társadalom számára. Ezen felül a becslések szerint 1,5 millió munkahely jönne létre, és 5 milliárd tonna CO2-kibocsátás megtakarítását is jelentené. 
 
forrás: hvg.hu

Kapcsolódó cikkek

Több százan érkeztek a Folly tobozszüretére

2022. november 23. 18:47
November 19-én idén harmadik alkalommal rendeztek tobozszüretet a badacsonyörsi Folly Arborétumban. Az esemény különlegessége, hogy a magas fákról a tobozokat speciális eszközökkel, alpintechnikával szedik le a Folly szakképzett munkatársai.
 
A rendezvényen közel 250 látogató vett részt, sokan közülük az ország távolabbi pontjáról érkeztek a rendhagyó programra.
 
A tobozok szüretelése minden évben egyedülálló élmény a Follyban, hiszen az arborétum fenyői időnként több mint tízméteres magasságokba nyúlnak, ezért az ágak végén növő tobozok bizonyos esetekben csak speciális eszközökkel szüretelhetők le. A tobozszüret célja elsősorban a magfogás: az örökzöldek magjait szaporításra és eladásra egyaránt felhasználják, a nem széteső tobozok pedig akár az adventi koszorúk díszítésére vagy más kézműves alkotások dekorációjához is használhatók.

Adventi fényárban úszik a Lillafüredi-vízesés

2023. december 11. 15:32
December 10-én fénybe borult hazánk legnagyobb vízzuhataga, a Lillafüredi-vízesés. A különleges látványt egészen karácsonyig lehet majd megcsodálni.