Kész a terv, ami gyorsvasúttal kötné össze Európa összes fővárosát

2024. szeptember 26. 17:48
Áprilisban mutatta be Enrico Letta volt olasz miniszterelnök versenyképességi helyzetjelentését és refomtervezetét az uniós vezetőknek. Mondandója röviden összefoglalva: amennyiben az EU nem teszi meg a szükséges lépéseket a pénzügyi, energia- és távközlési piacai teljes integrációjára, akkor még inkább le fog maradni az Egyesült Államoktól és Kínától. 
Kész a terv, ami gyorsvasúttal kötné össze Európa összes fővárosát
Illetve volt még legalább egy érdekes kijelentése. Letta arról beszélt, hogy amikor a jelentéséhez anyagot gyűjtött, körbeutazta a tagállamokat, találkozott vezetőkkel, szakértőkkel, azt tapasztalta, hogy lehetetlen az egyik fővárosból a másikba utazni nagy sebességű vasúton úgy, hogy valamennyi fővárost fel lehessen keresni. 
 
Sőt, egyenesen abszurdnak nevezte azt, hogy emiatt repülőgépet kell használni. Vagyis szerinte kevés Európában a szuperexpressz, pedig az segítené a közösség összekapcsolódását, nagy lökést jelentene a gazdaságnak, a munkaerőpiacnak úgy, hogy közben a legzöldebb közlekedési módot fejlesztjük.
 
Letta utóbbi gondolatait hallva a vasúti szakma is megmozdult, Alberto Mazzola, az Európai Vasúti és Infrastruktúra Vállalatok Közösségének (CER) ügyvezető igazgatója pedig felszólalt az EU Informális Közlekedési Tanácsának szeptember 20-i budapesti ülésén is, és a minisztereket a versenyképes, fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitika kialakításához szükséges lépésekre szólította fel. Külön hangsúlyozta, hogy szükség van egy európai nagy sebességű vasúti (HSR) tervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost. Ez az uniós polgárok több mint 60 százalékának biztosíthatna hozzáférést a nagy sebességű vasúthoz, és számításai szerint 750 milliárd eurónyi társadalmi haszonnal járna. 
 
Mazzola példaként Kínát említette, amely a világ legnagyobb és legszélesebb körben használt HSR-hálózatával (45 000 km) rendelkezik, a tanulmányok a kínai gazdaság nettó hasznát körülbelül 378 milliárd dollárra becsülik úgy, hogy 6,5 százalék a beruházások éves megtérülése. És hozzájárult ahhoz is, hogy jelentősen csökkentse Kína olaj- és importfüggőségét, amiből Európa tanulhat.
 
A számítások szerint egy ilyen átfogó hálózat Európában a meglévő HSR-hálózat legalább megháromszorozását jelentené, ami 550 milliárd euróba kerülne, ám 2070-re 750 milliárd eurós nettó pozitív hasznot hozna a társadalom számára. Ezen felül a becslések szerint 1,5 millió munkahely jönne létre, és 5 milliárd tonna CO2-kibocsátás megtakarítását is jelentené. 
 
forrás: hvg.hu

Kapcsolódó cikkek

Rómából 2 óra 45 perc alatt száguld Milánóba az új expresszvonat

2023. február 17. 11:41
Az olasz állami vasúttársaság új nagysebességű vonatjáratot indított, amely 2 óra és 45 perc alatt köti össze Rómát és Milánót. Az eddigi leggyorsabb csatlakozás 2 óra 59 perc volt, így az új expresszvonat lesz a leggyorsabb összeköttetés a két nagyváros között.
A többi olasz szuperexpresszhez hasonlóan Frecciarossa márkanév alatt közlekedő közvetlen járatok elkerülik mindkét város főpályaudvarát, a vonatok Rómában a Tiburtina, Milánóban pedig a Rogerodo állomásokról indulnak. A nagyvárosok külső részein található két vasútállomásról tömegközlekedéssel könnyen elérhető mind Milánó, mind Róma központi része.

Racionalizálja a működését a NÖF

2023. március 21. 13:32
Csoportos létszámcsökkentés lesz a NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft-nél, emellett pedig két műemlék látogathatóságát is felfüggesztik a közeljövőben.
 
A társaság közleményében azt írta: a szankciók okozta energiaárrobbanás, az Európát sújtó gazdasági válság, illetve az Ukrajnában dúló háború együttesen a hatékonyságnövelés fokozására, a működés teljes racionalizálására kényszeríti a NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft-t. A cég ezért a péceli és az edelényi műemlék épületek látogathatóságának felfüggesztésére, négy vármegyében és a budapesti központban pedig csoportos létszámcsökkentésre kényszerül.