Ketyeg a bérbomba az ország egyik legnagyobb munkáltatójánál
2022. január 1-jétől bruttó 200 ezer forintra emelkedett a minimálbér, a garantált bérminimum 260 ezer forintra nőtt. A MÁV-Volán-csoporthoz tartozó Vasutasok Szakszervezete, valamint a Közúti Közlekedési Szakszervezet az új év elején rögtön arra figyelmeztetett, hogy kezelni kell az emeléssel járó bérfeltorlódás problémáját.
A két szakszervezet a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek, Mager Andreának és Fónagy János államtitkárnak írt levélben kért sürgős segítséget.
A bértorlódást az okozza, hogy a 200 ezer forintos minimálbér olyan mértékben írja felül a cégcsoportnál 2021-ben megkötött 10 százalékos emelésről szóló egyezséget, hogy álláspontjuk szerint a bérrendszer összeomlásához vezethet.
Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke az Index kérdésére két példával szemléltette a helyzetet:
Egy új munkavállaló bruttó 260 ezer forintért kezdhet dolgozni, miközben egy 10-15 éve itt dolgozó kolléga megkapva a 10 százalékos alapbérfejlesztést, 26 ezer forinttal fog többet keresni nála. A munkakörök esetében ez úgy néz ki, hogy például egy váltókezelőnek 260 ezer forintra emelkedik az alapbére, de egy forgalmi szolgálattevő, aki frekventáltabb munkakörben, magasabb iskolai végzettséggel dolgozik, kevesebb, 10 százalékos bérfejlesztést kap, így a két juttatás összege közeledik egymáshoz.
A két szakszervezet attól tart, hogy a bérek feltorlódása a hosszú évek alatt kialakított bérrendszer összeomlásával fenyeget, és akár a munkavállalók elvándorlását is okozhatja.
Meleg János lapunknak kifejtette, az a javaslatuk, hogy a munkáltatói járulékcsökkentésből fakadó megtakarítást fordítsák bérkompenzációra. A Vasutasok Szakszervezete sávos koncepcióban gondolkodik:
Azoknak, akik 260 ezer forinton vannak, és 26 ezer forint emelést kapnak a 10 százalék miatt, hozzá kellene adni a bérükhöz további 14 ezer forintot. A magasabb fizetési sávokban kisebb kompenzációra lenne szükség, egészen a 400 ezer forintos szintig.
A MÁV-Volán-csoport körülbelül 57 ezer munkavállalóval az ország egyik legnagyobb foglalkoztatója, Meleg János szerint bármilyen bérfejlesztés milliárdos nagyságrendű összeget jelent, egyébként a szakszervezet úgy tudja, hogy nagyjából 4800 ember lehet garantált bérminimumon.
A Közúti Közlekedési Szakszervezet a közös közleményben arra hívta fel a figyelmet, hogy a buszos ágazatban is kritikus helyzet alakult ki, ráadásul, ahogy fogalmaznak,
Kezdődnek a tárgyalásokegy ideje a MÁV-csoportba integrált Volánbusz munkavállalóiért nagy verseny folyik a főváros és több megyei jogú város között is, amelyekben – a hírek szerint – még a 10 százalékot is jelentősen meghaladó bérfejlesztés várható. Ez kecsegtető ajánlat lehet az esetleg elmaradt bérezésű Volánbusz járművezetői számára. A buszsofőröknek a több pénz reményében való elvándorlása egyértelműen veszélyeztetné a Volánbusz működésének a biztonságát.
A MÁV szerdai közleményéből kiderült:
A hároméves bérmegállapodásnak megfelelően 2022. január 1-jétől a MÁV-Volán-csoport társaságainál 10 százalék mértékkel nőnek az alapbérek. A tulajdonosi joggyakorló jóváhagyásával a munkáltatói járulékterhek csökkentéséből származó megtakarítást a MÁV-Volán csoport a bérminimumok növekedése miatt felmerülő bértorlódások kezelésére használja fel.
A munkáltató az alapbéremelést a 2021. december 31-én érvényes besorolás szerinti alapbérekre hajtja végre, ha a béremelés után a munkavállaló besorolási bére nem éri el a rá irányadó bérminimum összegét, az a megfelelő értékre kiegészül. Hozzáteszik: a Volánbusznál lehet eltérés, tekintettel a belső integrációs folyamatra, esetükben a 10 százalék mértékű béremelés esetleges differenciálásáról a kollektív szerződést kötő feleknek kell megállapodniuk.
A bértorlódások kezelésére a rendelkezésre álló források alapján kidolgozott javaslatát a munkáltató a csoport szintű érdekegyeztető tárgyalásokon a következő hetekben egyezteti az érdekképviseletekkel.
www.index.hu