Lebuktak a magyar cégek: ezért titkolják, mennyi a dolgozók fizetése
Mondhatunk vagy gondolhatunk bármit, azt kijelenthetjük, hogy ebben a rendkívül árérzékeny országban a fizetések összege igencsak fontos, ha álláskeresésről van szó, és minden híreszteléssel ellentétben. Nem véletlen, hogy annyi hr-es panaszkodik, miszerint a dolgozók akár 10 ezer forinttal magasabb bérért is hajlandóak másik céghez szerződni. 10 ezer forintért. Persze tudjuk az okát.
Egy 2018-as nemzetközi LinkedIn-felmérésben a válaszadók túlnyomó többsége (61%) azt mondta, hogy a javadalmazás a legfontosabb része (lenne) egy munkaköri leírásnak. Ennek ellenére, vagy éppen ezért a hazai, illetve a Magyarországon tevékenykedő vállalatok a legritkább esetben toboroznak úgy, hogy a konkrét fizetésekhez is közlik már a nulladik lépésben. Ennek persze több oka is van, legerősebb érvük, hogy az alapfizetés mellé járó pótlékokat, adókedvezményeket előre nem lehet kiszámolni, de sejthető, hogy valami más is van a háttérben. A szomszédos Szlovákiában már már kötelező feltüntetni a béreket az álláshirdetésekben, de ugyanez a gyakorlat Lettországban és USA Colorado államában is. Ám nálunk erre még feltehetően várni kell egy darabig.
Versenyképes. Az!
Addig is be kell érnünk az olyan frázisokkal, mint a „tapasztalattól függően”, (bár ez mintha kezdene kimenni a divatból), a „megegyezés szerint”, vagy éppen mind közül a legjobb: „versenyképes”. De mit is jelentenek ezek valójában? Ki tudja?
Egy hagyományos vállalati környezetben a fizetésről gyakran mélyen hallgatnak, helyette inkább macska-egér játékot űznek a jelölttel: megpróbálják kitalálni, jelenleg milyen fizetést kap, mire számít, és ez alapján lövik be, mit hajlandó fizetni a vállalat
– magyarázta a BBC-nek Tom Harmsworth, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Szingapúrban is működő WeMaintain ingatlan-technológiai vállalat brit ügyvezető igazgatója.
Ez azonban csak a cégeknek jó, hiszen a várható fizetés előzetes ismerete lehetővé tenné a jelöltek számára, hogy eldöntsék, az állás anyagilag megéri-e nekik.
Ennek ellenére sok munkáltató még mindig kihagyja a fizetés részleteit a hirdetésekből, gyakran attól tartva, hogy ez versenyhátrányt okozhat nekik, vagy neheztelést válthat ki a meglévő alkalmazottak körében.
Pedig világszerte egyre nagyobbra duzzad az a mozgalom, mely sürgetné, hogy a bérek átláthatósága ne csak új normává, hanem inkább törvénnyé váljon. Egyre több kutatás bizonyítja, hogy azok a vállalatok, amelyek nyíltan beszélnek a bérekről, jobb és sokszínűbb tehetségeket tudnak vonzani, így a bérek átláthatósága tulajdonképpen az igazságosabb munkahely megteremtésének záloga.
12,6 százalék kommunikál nyíltan
A seattle-i székhelyű Payscale vállalat 2021-es jelentése szerint több okkal is magyarázható a gyakorlat, miszerint a globális vállalatoknak csak 12,6 százaléka tette közzé tavaly az álláshirdetésekben a különböző munkakörök bérskáláját.
A munkáltatók azért sem akarják nyilvánosságra hozni, hogy mennyit fizetnek, mert ez ellenérzéseket kelthet a szervezeti többi dolgozója körében
- magyarázza Eddy Ng, a kanadai Queen's University Smith professzora. Gondoljunk csak arra a néhány év előtti esetre, amikor a BKV 400 ezres fizetéssel toborzott új munkatársakat, és a dolgozók, a szakszervezetek felháborodtak, és követelték, hogy az ő fizetésüket is emeljék legalább erre a szintre.
Egy tökéletes világban azonos munkáért azonos bért kapnának az emberek, de ez sajnos egyelőre még nem tud megvalósulni sehol a világon. Bizonyos munkaerőpiacokon a munkáltatóknak magasabb fizetést kell adni, hogy a legnagyobb tehetségeket megszerezzék, ami belső konfliktusokat okozhat, ha a meglévő alkalmazottak - különösen azok, akik alacsonyabb bérrel kezdtek - könnyen hozzáférhetnek ehhez az információhoz. A másik dolog pedig az, hogy ha egy cég nyilvánosságra hozza a javadalmazást, az megkönnyíti a konkurencia számára, hogy elorozza az alkalmazottakat: hogy ezt az információt felhasználhatják a legjobb jelöltekért folytatott versenyben.
Versenyelőny?
Habár egyes vállalatok továbbra is óvatosak a bérek közzétételével kapcsolatban, szakértők szerint a transzparencia felé való elmozdulás hosszú távon versenyelőnyt jelenthet. Azok a szervezetek, amelyek átláthatóbbak a fizetéseikkel kapcsolatban, megnyerhetik a legjobb jelölteket, és sokféle jelentkezőt vonzhatnak.
Az, ha nyíltan beszéltünk a fizetésekről, egyértelműen azt eredményezi, hogy több nő jelentkezik a pozíciókra
- mondja Harmsworth. A bérek átláthatósága valójában csökkenti a nemek közötti bérszakadékot, és ez valószínűleg azért van így, mert tudjuk, hogy a nők kevésbé hajlamosak tárgyalni, és nagyobb valószínűséggel büntetik őket, ha magasabb bért kérnek.
Emellett Holt szerint, ahogy egyre több vállalat támogatja a bérek átláthatóságát, úgy kezdik megváltoztatni a piac működését. Kezdjük arra kényszeríteni a szervezeteket, hogy többet osszanak meg arról, hogyan fizetnek, és valóban csökkentsék a létező egyenlőtlenségi problémát
www.penzcentrum.hu