Lesz magyar mozdonygyár
2024. május 22. 16:08
Az egész európai piac mozdonnyal való ellátására képessé kíván válni az a magyar–kínai cégpáros, amely az előkészületekről a közelmúltban állapodott meg. A mozdonygyár mellett lenne hazai tehervagon-összeszerelés, közös vasútszakmai oktatás, kutatás és fejlesztés is. A magyar társaság egy másik kínai partnerrel Balotaszálláson telepítené az ország legnagyobb teljesítményű összefüggő naperőművét.

Egy kínai Bison mozdony – a magyar mozdonygyárban akár ilyen is készülhet / Fotó: CRRC
Ugyanazzal a kínai mozdonygyártóval írt alá együttműködési megállapodást a napokban az Acemil Zrt., amelynek járművei már koptatják a magyar síneket a Rail Cargo Hungaria (RCH) flottájában, és amelynek anyavállalata, a CRRC több projekten keresztül is ismert Magyarországon és a térségben.
A mozdonygyár az európai piacra is termelne
A CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. és az Acemil Zrt. együttműködésének köszönhetően újraindul a magyarországi mozdonygyártás. Lesz közös magyarországi tehervagon-összeszerelés is, erről az Acemil a CRRC Shandong Co. Ltd.-vel állapodott meg. A felek célja, hogy az egész európai piacot el tudják látni korszerű, világszínvonalú vasúti szerelvényekkel és mozdonyokkal. A magyar partner május 10-i közleménye szerint a felek együttműködnek majd a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben, mindezekre négy közös központot hoznak létre. Ezek helyszínét nem nevezték meg, de annak alapján, hogy az aláíráson jelen volt a MÁV-ÖBB tulajdonú TS-MÁV Gépészet Kft., juthat majd szerep a cég javító-karbantartó bázisára, vevőként pedig megjelenhet az RCH, a MÁV-Rail Tours és a MÁV-Start.
Az ország legnagyobb naperőműve épülhet
Egyúttal kibontakozóban egy másik óriásprojekt is: szintén magyar–kínai együttműködésben megépülne Magyarország legnagyobb naperőműve. Az Acemil Zrt. megállapodást kötött a kínai State Grid leányvállalatával, a Pinggao csoporttal és a China Energy leányvállalatával magyarországi és régiós energetikai beruházások közös fejlesztésére.
Az Acemil Zrt. első megvalósuló projektje a Balotaszálláson épülő 293 MW DC kapacitású projekt, mely Magyarország legnagyobb egybefüggő naperőműve lesz.
Méretét szemlélteti, hogy a Paksi Atomerőmű egy blokkja 500 megawattos. (Igaz, egy atomblokk rendelkezésre állása 95 százalék feletti, egy hazai naperőműé pedig csak 16 százalék.)
Minden mögött ott áll az informatika
A felsorolt vasúti és az energiaberuházási terveknek van egy kevésbé látványos, ám annál fontosabb kapcsolódási pontjuk: az informatika. Már a mozdonygyár építése és a naperőmű létesítése is intelligens megoldásokat igényel, amelyekre azután a járművek, illetve a naperőmű optimális üzemeltetéséhez is szükség lesz. Közös lehet e vasúti és energiaipari informatikai fejlesztésekben a szoftver- és hardverfejlesztéssel, energetikával foglalkozó ISRV Zrt. szerepvállalása is, ugyanis a társaság vezérigazgatója, Kósa Gábor bízik benne, hogy cége megbízáshoz juthat projektekben. Mint a Világgazdaságot emlékeztette, manapság sok pénz áramlik az energetikába,
- például a fosszilis energiahordozóktól való távolodás,
- a zöldenergia-termelés előretörése,
- vagy a villamosenergia-hálózatok működösének rugalmasabbá tétel érdekében.
E célokra uniós források is rendelkezésre állnak.
Zöld energiatárolók érkeznek
Magyarországon már feltétele a naperőművek telepítésének az energiatároló egységek beépítése is. Egy szél- vagy naperőmű esetében a létesítmény teljesítménye 20 százalékának megfelelő energiatárolót célszerű bevetni. Az informatikai cég egy világszínvonalú, zöld energiatároló megoldás telepítésénél is részt tud vállalni, melyeknél kiemelten fontos a megfelelő informatikai háttér megteremtése. A zöld energiatárolás ez esetben azt jelenti, hogy a konténer méretű berendezésekből nem kerül ki semmilyen környezetkárosító anyag, mintegy 30 éves életciklusuk pedig hosszabb a lítiumionos riválisokénál. A vezérigazgató elmondása szerint heteken belül megjelenik egy ilyen tárolóegység egy hazai kommunikációval foglalkozó cég telephelyén, de a megrendelőt a hivatalos bejelentés előtt nem kívánta megnevezni. Érdemes kiemelni, hogy
bevethetők e zöld energiatárolók ipari létesítmények, társasházak, energiaközösségek energiagazdálkodásának észszerűsítéséhez is.
A vasút esetében az okosmegoldásokkal – a mesterséges intelligenciát is bevetve – optimalizálható például a szállítás logisztikája, ennek köszönhetően a fuvaridő rövidül, a költségek pedig csökkennek. A magyarországi vasúti infrastruktúra fejlesztése mellett szól (a lemaradások pótlásán felül), hogy nemcsak Kína felől érkezik jelentős mennyiségű áru, hanem Magyarországon át az EU-ból is megrakott vonatok indulnak Keletre. Óriási üzleti előnyt jelentene, ha a hatalmas fuvarok vámolása Magyarországon történne.
Kétfajta kínai mozdony is fut Magyarországon
A kínai CRRC vasútijármű-csoporthoz tartozó CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. első villany-hibrid tolatómozdonya 2022-ben érkezett meg Magyarországra. Kína délkeleti részén, Hunan tartományban készült, 74 tonnás, és lítium-titanátos akkumulátort használ tolatáskor. Az RCH két-két tolató- és vontatómozdonyt rendelt 2021-ben, opcióval további húsz-húsz mozdonyra.
Ez a mozdony a világon elsőként képes akár 100 kilométert is megtenni tehervontatás közben akkumulátorról üzemelve. Emellett a magyar forgalomban már közlekednek fővonali, Bison típusú mozdonyok is, melyek képesek a hálózati üzem mellett akkumulátorról üzemelni. Ez a képesség különösen felsővezetékek szakadása esetén előnyös.
forrás: vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Megérkezett Siófokra az új balatoni hajókat szállító flotta
2023. június 28. 16:23
Megérkeztek a Balatonhoz vezető Sió-csatorna utolsó szakaszához a Balatoni Hajózási Zrt. (Bhart) új személyszállító hajói, amelyek egy hete indultak el Komáromból. A két új kompot és két új katamaránt szállító flotta azóta közel 400 km-t tett meg, érkezésüket tömegek fogadták Siófokon.A Balaton kedvező vízállásának köszönhetően június 21-én, szerdán indulhatott el a Bahart 4 új hajója Komáromból. Az eleinte 7 hajóból álló szállító flotta először a Duna 272 km-es szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között. Majd a már közel 20 hajósra bővült szállítóflotta további 121 km-t tett meg a Sió csatornán az elmúlt napokban. A hajók tegnap érték el a Siófok-Kiliti zsilipet, melyen a mai napon sikeresen átzsilipeltek – közölte a Bahart.
Újabb európai sikert zsebelt be az egyik magyar karácsonyi vásár
2024. december 02. 16:56
2024-ben nem indult Európa legjobb karácsonyi vásárainak versenyén, ám példátlan elismerésben részesült az Advent Bazilika, melyet „Minden idők legjobb európai karácsonyi vásárának” választottak. Az elismerést korábban még egyetlen európai karácsonyi vásár sem érdemelte ki.