M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása
2024. június 06. 13:00
Jó hír érkezett a hányattatott sorsú, páratlan magyar autópálya megépítéséről. Most egy 57 kilométeres rész tervezése kezdődik meg az M9-en.
Túlzás nélkül kiemelten fontos esemény készült szerdán a magyarországi közúti infrastruktúra fejlesztésében. Nem más került ugyanis napirendre, mint a híres-hírhedt M9-es gyorsforgalmi út.
Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) küldött ki tájékoztatást, és egészen pontosan arról van szó, hogy június 5-én, kora délután aláírják az M9-es gyorsforgalmi út újabb szakaszának a tervezéséről szóló szerződést, méghozzá az 51-es és 53-as számú főút közötti részének. Ez a gyakorlatban Dusnok és Tompa összekötését jelentené, ami egy 57 kilométeres táv. Ennek a tervezési munkáira szerződnek le tehát ünnepélyes keretek között szerdán. A magyar állam és a kormány részéről
- az ÉKM útépítésért felelős államtitkára, Pántya József lesz ott az eseményen,
- de beszédet mond Bányai Gábor, a dél-alföldi gazdaságfejlesztési zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, egyben a Bács-Kiskun vármegyei 5-ös számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője
- és Zsigó Róbert is, aki a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára, illetve a Bács-Kiskun vármegyei 6-os számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője.
A pontos részleteket ők fogják ismertetni, mindenesetre a Magyar Építők korábbi cikke szerint a közbeszerzést a tervre még tavaly októberben írták ki, és ennek az 57 kilométeres szakaszon túl több eleme is van. Így például a jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között, a környezetvédelmi engedély módosítása és megszerzése, valamint teljes körű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése.
Az M9-es Magyarország leghosszabb autópályája lesz
A Világgazdaság legutóbb az idén márciusban írt az M9-es autópálya körüli fejleményekről. Akkor arról számoltunk be, hogy az ÉKM megbízásából a Roden Kft. és a Főmterv Zrt. készítheti el a Tompától az országhatárig futó, mintegy 7 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi út, illetve egy új teherforgalmi határátkelőhely terveit.
Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Ha teljes egészében elkészülne, nagyjából 300 kilométer hosszúságot érne el. Ezzel ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal Magyarországon. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózat összekötése. A vonatkozó Wikipédia-szócikk szerint az M9-es autóút a Budapest-központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő, gyűrű irányú úthálózati elem.
Útvonalát azonban csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi. Az M9-est a vidék körútjának is nevezik, az országot nyugatról keleti irányba átszelve
- Debrecen,
- Békéscsaba,
- Szeged,
- Pécs,
- Kaposvár,
- Nagykanizsa,
- Zalaegerszeg,
- Körmend,
- Szombathely,
- és Kőszeg
városokat kötné össze. Hogy mikorra, az jelenleg megválaszolhatatlan kérdés, már csak azért is, mert eddig a pályából összesen 20 kilométernyi szakasz (az is csak kétszer egy sávon) készült el.
forrás: vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Budapestről expressz buszjárat viszi a fesztiválozókat a Művészetek Völgyére
2024. július 18. 16:04
Közvetlen expressz autóbuszjáratokat indít a Volánbusz Zrt. Budapest és Kapolcs között július 19. és 29. között a 33. Művészetek Völgye fesztiválra – tájékoztatott a társaság.
Mit tehet egy munkaadói szervezet a fenntarthatóságért?
2023. március 02. 13:35
Közös cselekvésre kérte a résztvevőket Böröcz Lajos, a VIMOSZ főtitkára és Jandala Csilla, a szervezet vezető kutatója abban az előadásban, melyben a fenntarthatóságért tett erőfeszítéseiket és nemzetközi projektjeiket mutatták be az Utazás Kiállításon megrendezett konferencián.
Jövőbe tekintő, felelős gondolkodású szervezetként muszáj odafigyelnünk a fogyasztói igényekre, hiszen a kereslet elvárásai intenzívan hatnak az általunk támogatni kívánt vállalkozásokra – magyarázta Böröcz Lajos, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége főtitkára az előadásában, miért foglalkoznak munkaadói szervezetként a fenntarthatóság témájával.