M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása

2024. június 06. 13:00
Jó hír érkezett a hányattatott sorsú, páratlan magyar autópálya megépítéséről. Most egy 57 kilométeres rész tervezése kezdődik meg az M9-en.
 
M9: mérföldkőhöz ért Magyarország leghosszabb autópályájának megvalósítása
Túlzás nélkül kiemelten fontos esemény készült szerdán a magyarországi közúti infrastruktúra fejlesztésében. Nem más került ugyanis napirendre, mint a híres-hírhedt M9-es gyorsforgalmi út.
 
Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) küldött ki tájékoztatást, és egészen pontosan arról van szó, hogy június 5-én, kora délután aláírják az M9-es gyorsforgalmi út újabb szakaszának a tervezéséről szóló szerződést, méghozzá az 51-es és 53-as számú főút közötti részének. Ez a gyakorlatban Dusnok és Tompa összekötését jelentené, ami egy 57 kilométeres táv. Ennek a tervezési munkáira szerződnek le tehát ünnepélyes keretek között szerdán. A magyar állam és a kormány részéről
  • az ÉKM útépítésért felelős államtitkára, Pántya József lesz ott az eseményen,
  • de beszédet mond Bányai Gábor, a dél-alföldi gazdaságfejlesztési zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos, egyben a Bács-Kiskun vármegyei 5-ös számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője
  • és Zsigó Róbert is, aki a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára, illetve a Bács-Kiskun vármegyei 6-os számú egyéni választókerület országgyűlési képviselője.
A pontos részleteket ők fogják ismertetni, mindenesetre a Magyar Építők korábbi cikke szerint a közbeszerzést a tervre még tavaly októberben írták ki, és ennek az 57 kilométeres szakaszon túl több eleme is van. Így például a jánoshalmi mérnökségi telep és kerékpárút tervezése Jánoshalma és Kiskunhalas között, a környezetvédelmi engedély módosítása és megszerzése, valamint teljes körű engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése és az építési engedélyek megszerzése.
 
Az M9-es Magyarország leghosszabb autópályája lesz
A Világgazdaság legutóbb az idén márciusban írt az M9-es autópálya körüli fejleményekről. Akkor arról számoltunk be, hogy az ÉKM megbízásából a Roden Kft. és a Főmterv Zrt. készítheti el a Tompától az országhatárig futó, mintegy 7 kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi út, illetve egy új teherforgalmi határátkelőhely terveit.
 
Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Ha teljes egészében elkészülne, nagyjából 300 kilométer hosszúságot érne el. Ezzel ez az autópálya lenne a leghosszabb tranzitútvonal Magyarországon. Célja a jelenlegi sugaras gyorsforgalmi úthálózat összekötése. A vonatkozó Wikipédia-szócikk szerint az M9-es autóút a Budapest-központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő, gyűrű irányú úthálózati elem.
 
Útvonalát azonban csak mintegy iránymutatásként jelölték ki, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi. Az M9-est a vidék körútjának is nevezik, az országot nyugatról keleti irányba átszelve
  • Debrecen, 
  • Békéscsaba,
  • Szeged,
  • Pécs,
  • Kaposvár,
  • Nagykanizsa,
  • Zalaegerszeg,
  • Körmend,
  • Szombathely,
  • és Kőszeg 
városokat kötné össze. Hogy mikorra, az jelenleg megválaszolhatatlan kérdés, már csak azért is, mert eddig a pályából összesen 20 kilométernyi szakasz (az is csak kétszer egy sávon) készült el.
 
forrás: vg.hu
 
 
 

Kapcsolódó cikkek

Stílusos Vidéki Szállodák: kapunyitás az új tagok előtt, összefogás a vidéki vendéglátásért

2024. március 06. 14:46
A Stílusos Vidéki Szállodák (SVSZ) éves rendes közgyűlésén számos fontos döntés született a jövőt illetően, beleértve az új tagok felvételét, események megszervezését és új stratégiai partnerségek kialakítását.

Súlyos a helyzet a Balatonnál: azonnal cselekedni kellett, rengeteg pénzt pumpálnak a régióba

2023. július 20. 12:54
A Balaton Fejlesztési Tanács elnöke a korábbi évekhez hasonlóan ezúttal is két fejlesztési forrásigényt nyújtott be a térségi fejlesztések finanszírozására a 2023. évre, ebből 500 millió forintot jelentett az a klímaadaptációs forrás, amit az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkár felé adott be. Az illetékes minisztérium június elején jelezte a tanács felé, hogy a kért fél milliárdos klímaadaptációs fejlesztési forrást biztosítja az idei évre. A HelloVidék a felhasználási célterületekről és a jóváhagyott támogatási területekről, a fejlesztési források felhasználásáról gyűjtött információkat a Balaton Fejlesztési Tanácstól, amely júniusi ülésén tárgyalta a kérdést.