Magyar mozdonyok vontatják majd a magyar vagonokat

2024. október 22. 18:12
Jövőre indul a tehervagonok magyarországi összeszerelése, közben folyik a mozdonyok hazai összeszerelésének előkészítése, sőt, a motorvonatok is a listán vannak. A Világgazdaság májusi hírét Farkas Tibor, az Acemil Zrt. kínai kapcsolatokért felelős vezetője most friss részletekkel egészítette ki.
Magyar mozdonyok vontatják majd a magyar vagonokat
Farkas Tibor: a tehervagonok összeszerelésével indul a hatalmas magyar–kínai vasúti beruházás / Fotó: Kallus György
 
A jövő év második negyedében indul a tehervagonok magyarországi összeszerelése – erősítette meg a Világgazdaság májusi hírét a beruházó Acemil Zrt. nevében Farkas Tibor, aki a társaság kínai együttműködéseiért felel. A vasúti projektekről az Acemil Zrt. a kínai CRRC Shandong Co. Ltd.-vel és a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd.-vel (CRRC ZELC), vagyis a világ legnagyobb tehervagon-, mozdony- és motorvonatgyártóival állapodott meg.
 
A partnerek az egész európai piacra gyártanak korszerű, világszínvonalú vasúti szerelvényeket, vagonokat és mozdonyokat. A magyar fél május 10-i közleménye szerint a felek együttműködnek majd a gyártáson túl a vasúti karbantartásban, a vasútszakmai oktatásban és a kutatás-fejlesztésben, mindezekre pedig négy közös központot hoznak létre. Ezek tervezése már tart, a megvalósulást 2025-re tervezik. 
 
Jövőre végre elstartol a magyar vonatgyártás
Mint Farkas Tibortól megtudtuk, a tehervagonokat indulásként bérelt helyszínen, a Rail Cargo Hungaria miskolci telephelyén szerelik majd össze, amíg az új gyár el nem készül. Hasonló jellegű munkák folynak – szintén albérletben – a Dunakeszi Járműjavító telephelyén is. 
 
A tehervagonok, a mozdonyok és a motorvonatok gyárai egyetlen nagy bázison jönnek létre, már ennek a tervezésén is dolgoznak.
 
A zöldmezős beruházás hazai helyszínét várhatóan a következő hónapban véglegesítik. A gyártási kapacitás kezdetben évi
  • 500 tehervagon,
  • 50 mozdony és
  • 50 motorvonat
hazai gyártását és összeszerelését teszi majd lehetővé. E kapacitások a hazai szakemberek kiképzésével és a rendelésállomány bővülésével arányosan növelhetők.
 
A MÁV-vezetők már szétnéztek a kínai gyártónál
A formálódó magyar–kínai vasúti együttműködés jelentőségét mutatja, hogy bő négy hete az Acemil Zrt. és a kínai kormány meghívására a Magyar Államvasutak vezetősége Kínába látogatott, és megtekintették többek között a CRRC Zhuzhou Locomotive Ltd. gyárát. A vállalat az Acemil Zrt. magyarországi gyártópartnere, egyben a Rail Cargo Hungaria (RCH) mozdonyainak gyártója. A CRRC a világ legnagyobb vasútijármű-gyártójának egyedüli olyan leányvállalata, amely európai minősítéssel rendelkezik. Ausztriától és Malajziától egészen Brazíliáig szállít különböző vasúti járműveket. A magyar delegáció tagjai a helyszínen szerezhettek tapasztalatokat a kínai társaságnál folyó mozdonygyártásról, illetve kipróbálhattak több vasúti jarművet is, amelyek már az európai piacra készültek, és rendelkeznek az európai uniós vasúti hatóság megfelelő minősítésével. 
 
Ezek már a magyarországi pályákra is alkalmasak. 
Farkas Tibor szerint a magyar állami vasúttársaság illetékesei meggyőződhettek arról, hogy a CRRC tényleg a világ legnagyobb gyártója technológiai és minden más szempontból is.
 
A felek
  • ezt a modern gyártási technológiát szeretnék Magyarországon is megvalósítani és értéket teremteni,
  • a magyar fél hozzáadott értékével újraéleszteni a hazai vasútijármű-gyártást,
  • valamint újra vonzóvá tenni a vasutasszakmát a fiatalok körében is.
Az idén augusztusban az említett albérletben Dunakeszin már megkezdték a hazai szakemberekkel a személyszállító motorvonatokat érintő közös munkát.
 
A kínaiak már a magyar síneken vannak
Az Acemil Zrt. a napokban részt vett azon két kínai tolatómozdony üzembe helyezésén, amelyeket a CRRC Zhuzhou Locomotive gyártott, és amelyek a sikeres próbaüzem után megkapták a magyarországi működési engedélyüket. A további példányokat a jövőben már Magyarországon szereli össze és gyártja a CRRC ZELC és az Acemil Zrt. A két, most üzembe helyezett mozdonyt, valamint két, már átvett fővonali vontatómozdonyt a Rail Cargo Hungaria a kínai gyártótól bérli. A jó üzemeltetési és mozdonyvezetői tapasztalokra alapozva a vállalat további mozdonyok bérlését és opciós jogainak lehívását tervezi. Az opciós lehívásban szereplő mozdonyok részben már Magyarországon készülhetnek. A Rail Cargo Group a határokon átjárni képes mozdonyokkal Magyarországon túl az egész balkáni régiót ki szeretné szolgálni a növekvő vasúti árufuvarozói igények kielégítésére.
 
forrás: vg.hu

 

Kapcsolódó cikkek

Ahol a Trabantot is kihímezik

2024. január 22. 15:12
A Bükkalja és az Alföld találkozásánál elterülő Mezőkövesdnek még Mátyás király adott pecsétet és városi rangot, nem véletlen, hogy Matyóföld szíve büszkén őrzi, ápolja hagyományait.

Gerbeaud Emil öröksége torta és különleges pezsgő - így ünnepel a Gerbeaud kávéház

2023. október 06. 14:35
Az idén 165. éves Gerbeaud új kínálattal és édes meglepetésekkel, kulturális és zenei programokkal, ünnepi dekorációval és kirakatinstallációval készül az alkalomra október 13-15. között.