Megszereztük az uniós terveket: sürgősségi beruházások indulhatnak a magyar vidéken
A városok és régiók az elmúlt évben élen jártak a COVID-19 válságkezelésben. A Régiók Európai bizottsága két uniós koronavírus-elhárítási beruházási kezdeményezést indított: az úgynevezett CRII és CRII+ kivételes és hasznos, ám rugalmas intézkedéseket vezetett be a 2014–2020-as kohéziós politikai alapok felhasználására az új koronavírus-járvánnyal kapcsolatos intézkedések finanszírozására.
Utóbbiak közé tartozik például az egészségügyi szektor beruházásai, a kis- és középvállalkozások, illetve a munkaerőpiac támogatása. Ide sorolhatjuk még az új REACT-EU programot is, amely egy sürgősségi jogalkotási kezdeményezés, és amely összesen 47,5 milliárd eurót szabadít fel a legsúlyosabban érintett tagállamokat és régiókat támogató strukturális alapok révén. De nézzük, hogy miről is van szó pontosan!
CRII (Coronavirus Respond Investment)A kezdeményezés célja, hogy minden meglévő uniós költségvetési forrást mozgósítson annak érdekében, hogy pénzügyi támogatást nyújtson a tagállamoknak az új koronavírussal összefüggő válságra és annak hosszú távú hatásaira adott azonnali reagáláshoz. Ez magában foglalja a kifizetések előlegét, a kohéziós alapok átirányítását és a tagállamok megsegítését abban, hogy a pénz a lehető leggyorsabban oda érkezzen, ahol a legnagyobb szükség van rá.
CRII+ (Coronavirus Respond Investment Plus)Az új csomag a korábbi kezdeményezést egészíti ki azzal, hogy rendkívüli rugalmasságot vezetett be annak érdekében, hogy az Európai Strukturális és Beruházási Alapok minden fel nem használt támogatása a lehető legteljesebb mértékben mozgósítható legyen. Ezt a rugalmasságot a következők biztosítják:
- átutalási lehetőségek a három kohéziós politikai alap (az Európai Regionális Fejlesztési Alap , az Európai Szociális Alap és a Kohéziós Alap ) között;
- transzferek a régiók különböző kategóriái között;
- rugalmasság a tematikus koncentráció tekintetében;
- 100 százalékos uniós társfinanszírozási arány a kohéziós politikai programok számára a 2020–2021-es számviteli évben, lehetővé téve a tagállamok számára, hogy részesüljenek a válsággal kapcsolatos intézkedések teljes uniós finanszírozásából.
Folytatja és kiterjeszti a CRII és a CRII+ programok révén megvalósított válságkezelési és -változási intézkedéseket, miközben „hidat képez” a hosszú távú helyreállítási tervekhez. Ezért ezeket a kiegészítő forrásokat olyan projektekre kell felhasználni, amelyek elősegítik a válsághelyzetek helyreállítását a pandémia okozta válsággal összefüggésben, valamint támogatja azokat a beruházásokat, amelyek hozzájárulnak a gazdaság zöld, digitális és rugalmas talpraállításához.
Ahhoz, hogy szembe tudjunk nézni a járvány helyi és regionális következményeivel, illetve, hogy elkerüljük a létfontosságú befektetések ilyen kényes szakaszban történő megszakítását, a regionális és helyi vezetőknek továbbra is erre a rendkívüli szabályozási keretre kell támaszkodniuk. Annak megértése érdekében, hogy a strukturális alapok irányító hatóságai hogyan viszonyulnak ehhez a három vészhelyzeti eszközhöz, a Területi Kohéziós Politika és az EU Költségvetési Bizottsága (COTER) felmérést végzett az Régiók Európai Bizottságának tagjai körében. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a CRII és a CRII+ keretébe tartozó rugalmassági intézkedéseket meg kell hosszabbítani az összes támogatható költség megfelelő igazolása, az engedélyezett felhasználási arányok növelése és a lehetséges hibák csökkentése érdekében
– mutatott rá Apostolos Tzitzikostas, a Régiók Európai Bizottságának elnöke.
A CoR szakemberei ennek megfelelően a következő javaslatokat tették a Európai Bizottságnak:
- a 100 százalékos uniós társfinanszírozási ráta lehetőségének meghosszabbítása egy évvel, 2021. június 30-án túl;
- az „N+3” szabály kiterjesztése (azt jelenti, hogy az Európai Bizottság visszavonhatja az operatív program összegének bármely részét, amelyet a költségvetési kötelezettségvállalás évét követő harmadik pénzügyi év december 31-ig nem használtak fel);
- a „de minimis” (csekély összegű) állami támogatási küszöb ideiglenes emelése (olyan kis összegű állami támogatást jelent vállalkozásoknak, amelyekről az uniós országoknak nem kell értesíteniük az Európai Bizottságot).
A Régiók Európai Bizottsága szerint a rugalmas szabályok időben történő meghosszabbítása megvédhetné a válsággal küzdő polgárok és vállalkozások számára szükséges beruházásokat, és enyhítené a több száz regionális irányító hatóság munkaterhét, akik óriási nyomásnak vannak kitéve a 2014–2020-as kohéziós programok lezárása, a 2021–2027-es programok elindítása, valamint a nemzeti helyreállítási és ellenállóképességi tervek elindítása miatt.
A szakemberek hangsúlyozzák, hogy a rugalmassági intézkedések kiterjesztése támogatná a városokat és a régiókat abban, hogy elkötelezettek legyenek a kohéziós politika nyújtotta lehetőségek legjobb kihasználása mellett: nagyobb hatékonysággal, átláthatósággal és felelősségvállalással, ugyanakkor biztosítva az átmenetet a fenntartható társadalom, és a fenntartható fejlődési célok mentén.
www.hellovidek.hu