MOHU: 90 százalék fölé emelkedhet az egyszer használatos italpalackok visszagyűjtési aránya

2023. november 29. 15:23
Az új visszaváltási rendszerrel a mostani 40 százalék körüli szintről 90 százalék fölé nőhet az egyszer használatos italos palackok visszagyűjtési aránya – mondta a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója kedden Budapesten.
 
Pethő Zsolt a MOHU telephelyén mutatta be újságíróknak a palackok visszaváltására szolgáló nagyméretű automaták működését és legfontosabb jellemzőit.
MOHU: 90 százalék fölé emelkedhet az egyszer használatos italpalackok visszagyűjtési aránya
Fontos feladatuk volt egyrészt, hogy országos lefedettségű és kényelmesen használható rendszert tudjanak kialakítani, másrészt pedig, hogy - az automaták segítségével és a kézi visszavétellel – a begyűjtött hulladékból az üvegnél, a fémnél és a műanyagnál is újra palackok legyenek – ismertette Pethő Zsolt.
 
Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói felelősségi rendszerek vezetője elmondta, mintegy 50 milliárd forintot tesz ki a teljes visszaváltási hálózathoz kapcsolódó beruházási költség, amit a Mol önerőből biztosít. Ez lefedi egyebek mellett az automaták gyártását, telepítését, és a hozzájuk tartozó informatikai rendszer működtetését.
 
Megjegyezte, hogy a palackozók számára megállapított úgynevezett csatlakozási díj 5 év alatt megtéríti a Mol kezdeti beruházásait. A csatlakozási díjat az alapján fizetik a palackozók, hogy negyedévente mennyi csomagolást bocsátottak ki.
Közölte, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzleteket tekintve már 1000 automatát telepítettek, de ez a szám hetente bővül. Számításaik szerint az országban a következő időszakban 4000-5000 visszaváltási pont létesül, és még ugyanennyien lesznek, akik a kézi visszaváltás lehetőségével élnek majd. Utóbbi csak tavasszal indul majd el.
 
Szabó Szilvia elmondta, hogy bár a törvény szerint csak a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekben kötelező a visszaváltási automata, azonban ezek telepítését a MOHU a 200 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletek számára is javasolja. A csatlakozásról és az automaták kiválasztásáról minden információ a MOHU honlapján olvasható.
 
Szólt arról is, hogy a gyártást tekintve három céggel állnak kapcsolatban. A nagyobb automatákat a norvég TOMRA és az észak-amerikai bázissal rendelkező Envipco gyártja. E cégek már létrehozták magyar leányvállalataikat is, amelyek a gépek telepítését és a szervizhálózatot biztosítják. Emellett partnerük még a Returmatic, amely kisteherautóba applikált mobil automatát gyárt és működtet. Ez utóbbi gyűjti majd be 1000 palackonként a kézi visszaváltással begyűjtött palackokat a kiskereskedőktől.
Szabó Szilvia úgy vélte, a 400 négyzetméter vagy annál nagyobb alapterületű üzletek 95-98 százaléka már előirányzott telepítési dátummal rendelkezik. Az automaták telepítése azonban 2024 januárjában és februárjában is folytatódik. Ennek egyik oka, hogy idén november végén elindul egy hasonló rendszer a román piacon, ami minden gyártási kapacitást lefoglal.
 
Emlékeztetett, 2024. január 1-jétől a vásárlók már találkozni fognak a legtöbb 400 m2, vagy annál nagyobb alapterületű üzletben visszaváltó automatával. Az ezekbe helyezhető üvegek, PET palackok, alumíniumdobozok csak egy része lesz ellátva a visszaváltást jelző logóval, ugyanis a gyártók 2024. júniusáig felkészülési időt kaptak. Fontos, hogy a vásárlók az automatába helyezett terméket ne nyomják össze, mert a gép csak az épen maradt palackokat tudja visszaváltani. A vásárló a visszaváltható logóval ellátott palack beváltásáért az automatából utalványt kaphat, amit a kasszánál be tud váltani készpénzre, vagy levásárolhatja. A másik lehetőség, hogy jótékony célra fordítják, tavasztól pedig applikáció alkalmazásával már közvetlen bankszámlára is utalható a palackokért járó összeg.
 
forrás:agrotrend.hu / MTI
 

Kapcsolódó cikkek

Okos megoldások születtek a MATE és a PENNY közös ötletversenyén

2023. június 14. 09:47
Kétmillió forint összdíjazású, többfordulós hallgatói ötletversenyt rendeztek a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem és a PENNY üzletlánc együttműködésével.
A tavasszal kiírt megmérettetésen bemutatott projektötletek fókuszában olyan kommunikációs megoldások álltak, amelyek a 18-25 éves korosztály körében tehetik még népszerűbbé az üzletlánc 229 megújult üzletét, valamint a 2019-hez képest 30 százalékkal kibővült termékpalettáját.

Eddig ingyenes szolgáltatás válik fizetőssé az OTP Banknál

2024. január 16. 17:27
Február 1-jétől lép életbe az új költség az OTP Banknál. A nem saját számlára történő befizetésért számít fel díjat a bank, amennyiben a befizetést bankfiókban intézi valaki. A befizetésre alkalmas ATM-ek esetében ez a szolgáltatás továbbra is ingyenes lesz.