Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók

2023. szeptember 18. 13:00
Elérhető közelségbe került a hidrogénmeghajtású személyautók tömeges gyártása. Dél-koreai kutatók ugyanis olyan nagy teljesítményű belső égésű motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik.
Olyan áttörésről számoltak be, amibe beleremegnek az elektromos autók
Nagy léptékű áttörésről számoltak be dél-koreai kutatók a zöld üzemanyagokra való áttérés terén, ami illeszkedik a karbonsemlegességi törekvésekhez. A Korea Institute of Machinery and Materials (KIMM) a Hyundai-Kia Motor Companyval (HMC) közös Zéró Karbon Motorkutatási Laboratóriumban egy kétliteres, közvetlen befecskendezéses motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki – az eddig ismertnél nagyobb – hatást.
 
Ebben a formában minden korábbinál életképesebbnek tűnik az az elképzelés, hogy a hidrogénmeghajtású személyautók tömeggyártásba kerüljenek – írja az uzletem.hu.
 
Egy olyan gazdaságos technológia született, ami segíthet a járművek fő energiaforrásaként használt fosszilis üzemanyagok szénmentes hidrogén üzemanyagokkal történő helyettesítésében – közölték a tudósok.
 
Orvosolták a problémát
A tanulmány alapvetése az, hogy az ismert belső égésű, de hidrogén üzemanyagot használó, úgynevezett portbefecskendezéses motorok nem elég hatékonyak. A levegővel való keverés után égetik el a hidrogént, amely a henger helyett egy szívónyíláson keresztül jut a rendszerbe. Ennek a felépítésnek hála tiszta üzemű motorról beszélhetünk, viszont az égéstérbe jutó levegő mennyisége lecsökken az égéstérben gázhalmazállapotban jelen lévő hidrogén által elfoglalt hely miatt. Innen az alacsonyabb üzemanyag-hatékonyság és a rosszabb motorteljesítmény – idézi az uzletem.hu a kutatócsoport által a ScienceDirect folyóiratban publikált eredményeket.
 
A probléma orvoslására nagynyomású hidrogént fecskendeztek közvetlenül az égéstérbe. „Ez a módszer olyan előkeveréses égést alkalmaz, ami ultrakönnyű égést tesz lehetővé, és nagy előnye, hogy nincs szivattyúzásból eredő veszteség, hiszen a teljesítményt a befecskendezett üzemanyag mennyisége szabályozza – a beszívott levegő fojtása nélkül” – áll a tanulmányban. A szívócsőben ráadásul nincs hidrogéngáz, így nem fordulhat elő visszagyulladás, ami gyakori a hidrogénüzemű motoroknál. Az alacsonyabb hőmérsékleten történő égés pedig alacsony nitrogén-oxid-kibocsátást és jó termikus hatásfokot eredményez.
 
AZ ÚJONNAN KIFEJLESZTETT HIDROGÉNMOTORRAL A BENZINMOTOROKHOZ KÉPEST 98 SZÁZALÉKKAL CSÖKKENTHETŐ A SZÉN-DIOXID- ÉS 90 SZÁZALÉKKAL A FINOMPOR-KIBOCSÁTÁS. AZ EREDMÉNY TELJES MÉRTÉKBEN MEGFELEL AZ EURÓPAI UNIÓ NULLA KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÚ AUTÓKRA VONATKOZÓ ELŐÍRÁSAINAK, AMIRŐL AZ INDEX IS TÖBB ÍZBEN BESZÁMOLT.
afp.com-20230530-PH-GTY-1494626233-highres
A kutatók további széles körű tesztelésnek vetik alá a motort, hogy ellenőrizzék annak hosszú távú tartósságát, továbbá azt is górcső alá veszik, hogy a technológia személygépkocsik, haszongépjárművek és villamosenergia-termelő erőművek számára egyaránt kifejleszthető-e.
 
Vetélytársat kaptak az elektromos autók
A koreai áttörés megdöntheti azt a szemléletet, hogy a jövő mobilitása kizárólag az elektromos autókhoz köthető. Az Autós Nagykoalíció elnöke úgy fogalmazott az Indexnek, hogy Európa az egyetlen kontinens, amely teljes mértékben az elektromos autók mellett tette le voksát a közúti közlekedés terén.
 
Ami azért igényelhet némi átgondolást, mert 12-féle hajtáslánc áll jelenleg rendelkezésre, ebből kizárólag egyre koncentrálni – ráadásul a többi kárára – könnyen zsákutca lehet – hangsúlyozta Knezsik István.
 
Alternatíva lehet többek között a metanol, a cserélhető akkumulátor, az e-fuel, a teljes elektromobilitás, a plug-in hibrid, a hidrogén, valamint az alacsony fogyasztású belső égésű motor, amelynek a hatékonyságát tovább lehet fokozni.
 
forrás: index.hu/uzletem.hu

Kapcsolódó cikkek

Itt a hivatalos bejelentés: újabb nyugdíjemelés jön januárban

2022. november 24. 14:15
Újabb nyugdíjemelést jelentett jelentett be ma a kormány Facebookon. A következő korrekció januárban érkezik, azonban csak decemberben fognak dönteni az emelés mértékéről.
 
2022-ben a novemberi emelés már sorban a harmadik korrekció idén, azonban a rekordmagas, 20% feletti infláció miatt a kormány ma újabb nyugdíjemelést jelentett be. A nyugdíjak januárban fognak emelkedni, azonban ennek mértékéről a kormány decemberben fog dönteni.

Brutális felmondási hullám: több mint 4000 tanár hagyta ott a pályát

2023. december 01. 13:05
2023-ban összesen 4314 tanár szüntette meg közalkalmazotti jogviszonyát - derült ki az Átlátszó cikkéből.
 
A legtöbben a közép-pesti (13. és 14. kerületi iskolák) és a belső-pesti (ami az 5.,6.,7, 8. és 9. kerületi intézményeket foglalja magában) tankerületeket hagyták ott: minden 12. tanár erről a két helyről távozott - írja az Átlátszó. Közérdekű adatigényléssel fordultak a 60 tankerületi központhoz, hogy megtudják, pontosan hány tanár távozott 2023. január és szeptember között a fenntartásuk alá tartozó iskolákból.