PÁRATLAN TECHNOLÓGIAI ÚJÍTÁS A HUNTRACTORNÁL

2023. február 14. 12:18
A magyar mezőgépgyártás legendás traktortípusa a Rába Steiger. Jó néhány még ma is jobban helytáll a földeken, mint sok nyugati csili-vili társa – különösen igaz ez azokra, melyeket a kálozi székhelyű Huntractor újít fel, vagy épít át teljesen, a mai kor kívánalmainak megfelelően.
PÁRATLAN TECHNOLÓGIAI ÚJÍTÁS A HUNTRACTORNÁL
A legendás Rába gyár 1975-ben kezdte meg a Rába-Steiger nehéz erőgépek gyártását az amerikai Steiger Cougar II traktor licencének megvásárlásával. A „házasság” első gyümölcse a Rába-Steiger 245 típus volt, ami a Vörös Csillag (korábban HSCS) Traktorgyár kispesti gyárában készült. A Rába Steiger a nagyüzemi talajművelés meghatározó jellegű erőgépe lett. 1977-ben legördült a gyártósorról a Rába-180-as, a korát meghazudtolóan korszerű, négykerékhajtású, univerzális többcélú eszközhordozó, amit a Rába 500-as, 490 lóerős, 17 tonnás traktor prototípusa követett, melyből 1 darab készült, majd szétbontották. 1980-ban bemutatták az újabb típusokat, a Rába-Steiger 250-est és Rába-Steiger 360-ast. A traktorgyártás ezt követően átkerült Győrbe, ahol a 80-as években évente 300-400 darab Rába Steiger erőgép készült, amelyek többsége itthon állt munkába. A márka gyártása 2002-ben fejeződött be.
 
Sokan „beleszerelmesedtek” a magyar erőgépbe, ez történt Rátkai Istvánnal is, aki elkezdett a Rábák felújításával foglalkozni. E szenvedélye nőtte ki magát 2013-ra, amikor barátjával, Szőke Antallal és fiával, Rátkai Mártonnal megalapította a Huntractor Kft.-t, amelynek profiljában a Rába-traktorok felújítása, illetve átépítése, a kombájnok Rába-motorjainak korszerűsítése, hidraulikatömlő gyártás, valamint porlasztók és dízeladagolók felújítása szerepel.
 
Én lehet, hogy még gondolatban sem voltam, amikor édesapám elkezdett a Rábák felújításával foglalkozni – bocsátotta előre Rátkai Márton, aki ma már a Huntractor Kft. főkonstruktőre. – Akkor még lehetett jó minőségű alkatrészeket beszerezni a munkálatokhoz. Eddig 19 Rába-Steigert újítottunk fel, ebből kilenc átépített. Először csak a motor cseréjében gondolkodtunk, de munka közben rájöttünk, hogy a tökéletes eredmény eléréséhez ez nem elegendő. Mint a dominó, egyik ötlet hozta a másikat. Azt gondoltuk, hogy a közvetlen befecskendezésű 300-340 lóerős, amerikai Cummins dízelmotorhoz kellene új hűtőrendszer is. Majd elkezdtünk beépíteni a traktorokba például terhelés alatt kapcsolható, hidrodinamikus nyomatékkonverterrel ellátott automata sebességváltót, s ha már így állunk, ennyi mindenhez hozzányúltunk, akkor azt gondoltuk, kapjanak a gépek új festést és belső kárpitot is. Végül oda jutottunk, hogy ma már egy teljesen új gépről beszélünk, mert a régiből a váz két főegysége, az eleje és a hátulja marad csak meg, illetve a két világszínvonalú futómű. Ennél strapabíróbbat és megbízhatóbbat egyébként véleményem szerint ma sem tudnak gyártani. Immár 40 évesek, s kisebb javítás után mennek tovább és teszik a dolgukat, a hidakban főegységet általában nem kell cserélnünk, s természetesen a tengelyekre kopó alkatrészként tekintünk. S hogy miért a Rába? Tökéletes súlyelosztása miatt a talajművelés legkiválóbb gépe, pótsúlyozás nélkül is kiváló a vonóerő leadása a saját tömeg miatt, alacsony a fajlagos talajnyomása (az ikerkerékkel és a szimpla kerékkel egyaránt), törzscsuklója a legtökéletesebb talajkövetést nyújtja, egyszerűen üzemeltethető, s ahogy már utaltam rá, a traktor váza szinte elnyűhetetlen, a Rába-hidak pedig nagyon nagy teherbírásúak, azaz alacsonyan tartható a gép szervizköltsége.
 
Rátkai Márton hozzátette: az átalakítás eredményeként született meg a HT 300 nehéz talajművelő mezőgazdasági erőgép, melynek első darabja 2014-ben készült el és először az az évi Bábolnai Gazdanapokon mutatkozott be. A fejlesztésért a Huntractor Kft. a 2015-ben megrendezett AGROmashEXPO-n hazai termékfejlesztési különdíjat kapott.
 
A mostani AGROmashEXPO-ra is egy példanélküli újítást hoznak: egy HUNTRACTOR prototípust (ez látható az egyik képünkön, illetve a video-n), melyben saját szabadalomként a csuklókormányzás mellett hagyományos első kerékkormányzás is helyet kap és a két rendszer egymástól függetlenül használható, külön is kapcsolható. A hagyományos kormánymű alkalmassá teszi a traktort a közúti áruszállításra is – a csuklókormányzott gépekkel ugyanis pótkocsit nem lehetett vontatni, mert annak a szokásostól eltérő az utánfutása. 
 
Videó:
 
 
Forrás: AgrárUnió

Kapcsolódó cikkek

Öntözési közösség keretein belül jóval olcsóbb az öntözés

2023. június 26. 13:50
Szigeti Tamás egy több generáció óta működő, mezőgazdálkodással foglalkozó családi gazdálkodás tagja. Az agrárszakember az elsők között volt, akinek öntözési közösséget sikerült létrehoznia a Kalocsa környéki gazdálkodók összefogásával.
A közösség megszervezéséről, az együttműködésről, továbbá az agrár-generációváltásról és az új támogatási rendszerről kérdezte Czifrik Katalin újságírónk Szigeti Tamást az MMG Direkt legutóbbi adásában.

A fák az emlékeiket genetikailag kódolják a magokban. Utódaiknak adott tapasztalat…

2023. november 03. 14:57
Hogyan adják tovább a tapasztalataikat a fák a következő generációknak? A növények is tanulnak, tapasztalnak és ezt hasznos, ha át tudják adni az utódaiknak. Erre is van megoldásuk...
Habár még az emberi test működését illetően is tele vagyunk talányokkal, mégis időt kell szánnunk arra, hogy a növény- illetve állatvilág rejtélyeit is próbáljuk megfejteni.