Rengeteg tojás kerül feketén a magyar boltokba

2016. október 21. 08:45
Miközben a magyarországi tojástermelés nő, a tojás iránti kereslete csökken. A hazai termelés így sem tudja kielégíteni a belföldi keresletet, ezért az ország importra szorul. A behozott tojások 25-30 százaléka ugyanakkor ellenőrizetlenül jut el a fogyasztókhoz.

Magyarországon a múlt évhez képest 10 százalékkal, mintegy 100 millió darabbal nőtt a nagyüzemi tojástermelés – mondta az MTI-nek Molnár Györgyi, a Baromfi Termék Tanács mezőgazdasági titkára a Tojás világnapja alkalmából rendezett háttérbeszélgetésen. Magyarországon az idén várhatóan 2,14 milliárd étkezési tojást fogyasztanak el, amiből 600-800 millió darabot a háztájiban állítanak elő. Ezen túlmenően évente 200-400, más adatok szerint 500-700 millió tojás érkezik külföldről, aminek legalább 25-30 százaléka ellenőrizetlen módon, feketén, vagy legalábbis "szürkén" kerül a magyar piacra. A hazai tojásfogyasztás ugyanakkor csökken, mert átalakultak a fogyasztói szokások.

Molnár Györgyi tájékoztatása szerint a tojás önköltségi ára 17 forint 50 fillér, és a felvásárlók is ezen az áron veszik át a termelőktől, a fogyasztói ár ugyanakkor hosszú ideje független az önköltségtől és a felvásárlási áraktól, darabonként 35-40 forint közötti. A jövő évi általános forgalmi adó (áfa) csökkentése várhatóan növeli majd a tojásfogyasztást Magyarországon, a termelés pedig legalább további 10 százalékkal nő majd a várakozások szerint. A magyar tojástermelők éves érbevétele mintegy 20 milliárd forint, a célkitűzés pedig az, hogy Magyarország ismét önellátó legyen étkezési tojásból, mint évekkel ezelőtt.

agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Figyelem, az MVH ellenőriz!

2016. október 07. 08:03
A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal – mint kifizető ügynökség – adminisztratív és helyszíni vizsgálatokat végezhet, melyek célja a kérelemben megadott adatok és a jogszabályokban rögzített támogatási feltételek vizsgálata.

MNKH: tovább bővül a magyar élelmiszerek exportja Kínába

2016. június 08. 08:21
Újabb négy magyar élelmiszeripari cég jelenhet meg a kínai piacon, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) közreműködésével a közelmúltban mintegy 100 millió forint értékben exportáltak édességeket és bort, és a szállítások a jövőben folyamatosak lesznek - közölte az MNKH az MTI-vel.