Sütemény-webáruházzal szemben intézkedett a Nébih

2018. július 27. 09:59
Lakossági bejelentés alapján végzett próbavásárlást a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) egy házi cukrászsüteményeket is hirdető internetes oldalon. Az elsősorban gyermekeknek szánt tortában a Nébih laboratóriuma határérték feletti, csak külön figyelmeztetéssel felhasználható színezéktartalmat mutatott ki. Jellemző volt, hogy a weboldal „házi cukrászai” nem rendelkeztek képesítéssel és engedéllyel. A honlapot üzemeltető vállalkozás – a hatósággal egyeztetve – azonnali hatállyal beszüntette a jogsértő tevékenységet, a többszörös szabályszegés miatt azonban így is jelentős, csaknem 1 millió forint bírságot kapott.

Engedély nélkül, megfelelő képesítés, azaz szakismeret, valamint technológiai háttér hiányában készült termékekre hívták fel a Nébih szakembereinek figyelmét egy lakossági bejelentés során. A házi készítésű süteményeket is hirdető internetes oldal tevékenységét próbavásárlással ellenőrizte a hatóság. A weboldal üzemeltetője többek között háziasszonyokkal állapodott meg, akik ellenőrizetlen körülmények között, a szakmai és élelmiszerbiztonsági szabályok ismerete, illetve betartása nélkül készítették a termékeket.

A próbavásárlás során rendelt előre csomagolt tortát, bár hűtve szállították, de azon semmilyen jelölés sem szerepelt. A készítője a termékhez nem csatolta a nyomon követhetőséget igazoló számlát, továbbá a vásárló nem kapott tájékoztatást a készítő nevéről, az előállítás helyéről, hiányzott a fogyaszthatósági idő, a tárolási feltételek, a pontos összetétel, az adalékanyag-tartalom és az allergén összetevők megjelölése is.

A Nébih laboratóriuma a tortából több azo-színezéket (azorubint (E122), narancssárgát FCF (E110), tartrazint (E102) és neukokcint (E124)) is kimutatott. A narancssárga színezék mennyisége ötszörösen túllépte a megengedett határértéket. Ezeknek az élelmiszer-színezékeknek a felhasználása szigorú szabályokhoz, határértékekhez kötött. Használatukról a vásárlókat kötelező tájékoztatni, mivel az érzékeny embereknél allergiás reakciót válthatnak ki, és előírás „a gyermekek tevékenységére és figyelmére káros hatást gyakorolhat” figyelmezető mondat feltüntetése is.

A weboldal „házi cukrászai” nem rendelkeztek képesítéssel, a hatóság által előírt külön engedéllyel, továbbá tevékenységükről nem tettek bejelentést az illetékes önkormányzatoknál. A honlap üzemeltetője elismerte az eljárás során feltárt hiányosságokat, és az illegálisnak számító tevékenységet azonnal megszüntette, a többszörös szabályszegés miatt azonban így is jelentős, csaknem 1 millió forint bírságot kapott.

A Nébih ismételten felhívja a vásárlók figyelmét az engedély nélkül végzett élelmiszer-előállítás és forgalmazás élelmiszerbiztonsági kockázataira. Kiváltképp a kisgyermekeknek szánt termékeknél fontos a körültekintés, a tudatos vásárlói magatartás, a termék származásának és jelölésének megismerése, valamint az, hogy ismeretlen élelmiszert ne vásároljunk.

Az érintett vállalkozás adatai elérhetőek a jogsértés listán.

http://portal.nebih.gov.hu/-/sutemeny-webaruhazzal-szemben-intezkedett-a-nebih

 

Kapcsolódó cikkek

Rákos betegek lobbiztak Brüsszelben az óriási vitát okozó szer ellen

2017. október 12. 07:51
Amerikai daganatos betegek figyelmeztették az Európai Bizottságot (EB) arra, hogy ne újítsa meg a rákkeltőnek tartott, glifozát nevű növényvédőszer-hatónyag uniós licencét. Szerintük a Monsanto növényvédőszer-gyártó cég ellen folyó amerikai per és több nemzetközi szakvélemény is azt bizonyítja, hogy a glifozátnak karcinogén hatása lehet. A perben szereplő sértettek úgy látják, hogy az EB a glifozátról eddig nem megfelelő bizonyítékokat gyűjtött be, a bizottság viszont cáfolja ezt. A glifozátot a WHO potenciálisan rákkeltőnek nyilvánította, az Európai Élelmiszerbiztonsági hatóság (EFSA) és az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) viszont nem.

Növelik az európai uniós mezőgazdasági termékek népszerűsítésére fordított költségvetési forrásokat

2016. december 06. 09:26
Az európai uniós termelők 2017-ben nagyobb összeget, összesen 133 millió eurót kapnak arra, hogy népszerűsítsék az uniós mezőgazdasági termékeket mind az EU-ban, mind az EU-n kívül, és hogy meg tudják vetni a lábukat újabb piacokon.