Újabb változások az erdőgazdálkodás szabályozásában

2018. október 29. 09:53
Egy gazdálkodással foglalkozó ágazat szereplőinek alapvető érdeke, hogy a gazdálkodásuk kiszámítható és tervezhető legyen.
 
 
 

Az erdőknek gazdasági jelentőségük mellett számos más hasznosságuk is van, továbbá az erdők és az erdőgazdálkodás hatással lehet más személyek vagy szervezetek gazdasági tevékenységére, illetve közérdekű feladatellátására is. Az erdőket és erdőgazdálkodást érintő számtalan elvárás egyidejű érvényesítése pedig bizony esetenként érdekellentétekkel jár, vagy legalábbis az érdekek megfelelő összehangolását igényli - írja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

A tavalyi erdőtörvényben hozott módosításokat most újabbak követik - fotó: pixabay.com

Néhány példa az erdő rendeltetései közül:
-  gazdasági rendeltetések: faanyagtermelés, szaporítóanyag-termelés, földalatti gomba termelés, vadaskert, mezővédő erdő, oktatási-, kutatási célú erdő;
-  védelmi rendeltetések: természetvédelem, talajvédelem, vízbázis-védelem, településvédelem, tájképvédelem, műtárgyvédelem, kulturális örökség védelem;
-  közjóléti rendeltetések: parkerdő;
-  különleges elhelyezkedésű erdők: árvízi védekezéssel érintett területen lévő erdők, honvédelmi, vagy határrendészeti területen elhelyezkedő erdők.

Az erdőgazdálkodók mindezzel tisztában vannak, és a gazdálkodásuk korlátozásának tényét, illetve lehetőségét elfogadják. Konfliktusok abból adódnak, ha a gazdálkodásuk korlátozására megalapozatlanul, vagy megalapozatlan mértékben kerül sor, ha a korlátozások nem kiszámíthatóak, illetve nem tervezhetőek, továbbá ha jelentős korlátozás esetén a korlátozás haszonélvezői – amely esetben ez felmerülhet – a korlátozás anyagi ellentételezéséről nem gondoskodnak.

Az erdőtörvény 2017. szeptemberében befejeződő módosítása során a fenti felvetések rendezése elsődleges szempont volt, melynek keretében az alábbi módosításokra került sor:

1. Az erdő rendeltetéseinek objektívebb alapokon nyugvó, és a tényleges elvárásokhoz igazított újradefiniálása, illetve az erdő elsődleges (kiemelt) rendeltetéséhez kapcsolódó indokolatlan privilégiumok megszüntetése.

2. Az erdő rendeltetéseihez kapcsolódó elvárások, korlátozások tekintetében a legkritikusabb esetekre vonatkozóan (pl. természetvédelmi rendeltetésű erdők) meghatározásra kerültek a korlátozások lehetséges keretei, illetve felhatalmazást kapott a miniszter a korlátozások rendeletben történő részletes meghatározására. Annak érdekében, hogy az erdőgazdálkodással szemben támasztott elvárásokat és korlátozásokat az érintett szakterületek képviselői (hatóságok, állami kezelő szervek) túlzóan szubjektív módon, gyakorlatilag korlátok nélkül határozhassák meg.

3. Pontosításra került a körzeti erdőtervezés, az erdőterv szerepe és tartalma. A körzeti erdőtervezés legfontosabb feladata – az erdők nyilvántartási rendszerének tízévente történő felesleges újraépítése, illetve a konkrét erdőgazdálkodási tevékenységek állami meghatározása helyett – az erdő aktuálisan nyilvántartott rendeltetéseihez kapcsolódó elvárások összehangolása, és ennek alapján az erdőgazdálkodás következő tíz évre vonatkozó kereteinek a meghatározása. A korábbiaktól eltérően immár elsődlegesen az erdőgazdálkodó elképzelési mentén.

4. A hatályba lépő új rendelkezések azzal is védik az erdőgazdálkodók érdekeit, hogy már csak kivételes esetekben engedik a hatóságok számára az erdőterv alapján elvégezhető erdőgazdálkodási tevékenységek végrehajtást közvetlenül megelőző korlátozását. Ilyen esetek korábban gyakran előfordultak, mely kiszámíthatatlanná és tervezhetetlenné tette az erdőgazdálkodást.

5. A törvénymódosítás további fontos eleme a magánerdőkre vonatkozóan az erdőgazdálkodás jelentős közérdekű korlátozása esetén az állami kártalanítási kötelezettség előírása. Ezzel megvalósítva az erdők többcélú hasznosításához kapcsolódóan a gazdálkodók és a társadalom közötti közös és arányos teherviselést.

agrotrend.hu / NAK

 

Kapcsolódó cikkek

Több mint 25 ezer hektárral nőtt a horgászható vízfelület

2016. február 23. 09:44
Az új jogszabálynak köszönhetően néhány hete több mint 25 ezer hektár vízterület került a horgász szervezetek hasznosításába, a 330 ezer horgász által használható teljes terület így már eléri a 44 ezer hektárt – mondta Szűcs Lajos, a Magyar Országos Horgász Szövetség (Mohosz) elnöke. Szűcs Lajos utalt rá: a szaktárca tavalyi döntése alapján több mint 400, december 31-én lejárt hasznosítási ciklusú halgazdálkodási vízterületen szerezhette meg a Mohosz a halgazdálkodási haszonbérleti jogot 2030. december 31-ig.

Nem éri meg kockáztatni – 4 milliónál tart a parlagfűbírság

2016. augusztus 25. 08:04
Az, aki nem irtja ki a parlagfüvet a területéről 15 ezertől 5 millió forintig terjedő bírságra számíthat. Jellemzően a mezőgazdasági területek a leginkább érintettek.