Van-e élet a tréningkatalóguson túl?

2019. április 10. 08:12
Egyre látványosabb a céges képzések, fejlesztések és a tréningpiac anomáliája. Miközben minden szereplő tudja, hogy a legtöbb vállalat túlélésének kulcsa az adaptivitás, a gyors változási, tanulási képesség fejlesztése. Annak ellenére azonban, hogy szinte minden érintett érzékeli ezt a régi-új kihívást, a megoldáshoz szükséges változások stratégiai perspektívából alig vagy rendkívül lassan valósulnak meg. A képzési piac elakadásairól, a megoldási utakról kérdeztük Dr. Szilágyi Juditot a ComeandGrow ügyvezető igazgatóját, aki az április 10-én tartandó “Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban” elnevezésű konferencia nyitó előadását tartja és az esemény háziasszonya is egyben.

Mi a baj a tréningkatalógussal?

Mindaddig semmi, amíg arra használjuk amire való, vagyis a cégnél elérhető jelenléti képzések összefoglalására szolgáló dokumentumként. Amikor azonban ez lesz egy szervezet képzés- fejlesztési rendszerének alapja, akkor már célt tévesztettünk. Amit látok, hogy a nagyobb cégeknél a HR-csapat hosszas munkával, komoly tenderekkel, belső és külső szolgáltatókkal képzési katalógust állít össze. A vezetők és a munkatársak ebből választanak, évi 1-2 jelenléti képzést. 

A katalógusok minősége vállalatokként nagy szórást mutat, de véleményem szerint jellemzően az „abszolút klasszikusokat” tartalmazzák. A felsorolás biztos senkinek nem okoz gondot: asszertív kommunikáció, időmenedzsment, prezentációs technika, konfliktuskezelés és még folytathatnám a sort. Persze ma már vannak innovatív tréningek is, így bekerült a ló, kutya, vagy a póker is az agendába. Ettől önmagában még csak szexi egy képzés, de nem biztos hogy hatékony is. Szerintem persze önmagában nem azzal van baj, hogy egy munkatárs ezeken a képzéseken átesik multis karrierje során egyszer. Hasznos dolgokat, jó technikákat lehet itt megtanulni. A probléma akkor van, ha abba a hitbe ringatják magukat a cég vezetői, hogy az évi 2 tréningtől náluk világklasszis a képzés-fejlesztési rendszer. 

Milyen fejlesztési rendszerre mondaná akkor, hogy világklasszis?

Amilyen fejlesztés centrikus vagyok biztos mindegyikben találnék javítandót…, de szerintem nem is ez a cél. A legfőbb kihívás ezen a területen, hogy ne egy szervezeti egység által működtetett rendszer létezzen, úgymint a HR majd szervez tréningeket, hanem a céges kultúra része, alapja legyen a folyamatos tanulás. A szervezetekben olyan tanulási kultúrát kell kialakítani, ami organikusan és folyamatosan fejlődik a vállalati igényekkel, a dolgozók célkitűzéseivel összhangban. Ma minden vezető egyik fő feladata, és talán legfontosabb érdeke is, hogy a tréningkultúra helyett megvalósulhasson a tanulási kultúra, mely egy óriási transzformációs lehetőség. 

Hosszútávon csak az ilyen kultúrával rendelkező cégek lesznek képesek az adaptivitásra, a változások gyors kezelésére, mely túlélésük kulcsa lehet. Ezt a HR, a külsős tréner, tanácsadók nem képesek önállóan megvalósítani. Egy tanulási kultúrát csak a vállalat egésze közösen alakíthat ki, még ha a kezdeményezésnek „top down” is kell indulnia, vagy szükség lehet külső szakértőre. 



Jól érzékelem, hogy trénerként a tréningek ellen van?

Egyáltalán nem vagyok tréningellenes, szeretem a flipchartot és a pogácsát is! De a viccet félretéve szerintem a jelenléti képzések a jövőben is az életünk részei maradnak, csak a szükséges tartalmi, technikai és szemléletbeli változásokat kell megtenni. A strukturált és tervezett emberi kapcsolódáson alapuló tanulásnak volt, van és lesz is jövője, mivel eredményei megkérdőjelezhetetlenek. Azt is látom azonban, hogy a XXI. századi fókuszált figyelemhez már nem feltétlenül illeszkednek a hagyományos 2-3 napos képzések, amit ma már se időben, se pénzben nem is engedhetnek meg maguknak a cégek. Ezzel együtt egyre fontosabb elvárás a valós, használható tudás, a beépüléstámogatás, azaz a készség, amit tanultunk, arról ne csak gondolataink és aha élményeink legyenek, hogy "aha, értem miért fontos az értő figyelem", hanem az váljon a mindennapi rutinom részévé. 

Különösen, amikor mélyebb szintű fejlesztést, viselkedés és szokásváltozást szeretnénk elérni akkor igazán el kell mozdulni a hagyományos megközelítéstől. Hiszen például egy igazi vezetőképzés olyan szintű szokásváltozást, attitűdváltást, paradigmaváltást és készségszintű változást igényel, ami három nap alatt senkivel sem történik meg. Az ilyen helyzetekre nem lehet tankönyvi megoldásokat adni. A tréningek formáján, tartalmán, eszközein, intenzitásán kell változtatni. Egyszerűen pedig felejtsük el, hogy a tréning a fejlesztés egyetlen eszköze.
 

Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban
Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra címmel konferencia a Magnet Közösségi Házban 2019. április 10-én. Program és jegyinformációért kattintson!


Milyen gyors tippeket adna egy szervezetnek? Mit tehet a tanulási kultúráért?

Azt, hogy nincsenek gyors tippek, a változások hosszúak és nehézkesek, de a szervezetek képzés-fejlesztési kultúrájának átalakítása megkerülhetetlen. A legfontosabb kezdet talán, hogy a fejlesztési koncepciók kialakítása a szervezet vezetőinek közös, a stratégiával összekapcsolt döntése legyen. A képzés ne a HR kötelessége legyen, hanem vezetői feladat. A megvalósítás irányába, pedig aktívan vonjuk be a munkatársakat. Számomra nagyon fontos, hogy a vezetők váljanak role modellé és teremtsék meg a tanulás szervezeti kereteit. Ha a dolgozó halálosan túlterhelt, akkor ne várjuk el, hogy még TED videókat is nézzen, vagy fordítva, ha hangoztatjuk a tanulás fontosságát, akkor ne nézzünk csúnyán, ha TED videót néz! A dolgozókat ne tréningre küldjük, hanem fejlesztési utakat rajzoljunk, több fejlesztési eszköz használatával. A sort még folytathatnám… Ez egy hosszú út, de üzletileg, emberileg és társadalmilag is megéri.

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Számos akadály nehezíti az ukrán menekültek elhelyezkedését

2022. március 28. 13:40
Irányadó becslések szerint jelenleg 50 és 70 ezer fő közé tehető a hazánkban dolgozó ukrán nemzetiségű munkavállalók száma. Döntő többségük több éve, azaz jóval a háború kitörése előtt helyezkedett el Magyarországon, elsősorban az építőipar, az elektronika, a feldolgozóipar és a vendéglátás területén. Az újonnan érkezettek munkába állását viszont számos - például adminisztratív és nyelvi - akadály nehezíti.

Ezekre panaszkodtak a fogyasztók leginkább 2015-ben - Az uniós felmérés eredményei

2016. szeptember 22. 07:53
Magyarországon 2015-ben leggyakrabban a gyümölcsökkel és zöldségekkel, húsételekkel és a használt autókkal gyűlt meg leginkább a bajuk a fogyasztóknak és ezekről a termékekről rendelkeznek a legrosszabb véleménnyel, áll a nemrég közzétett összeurópai szintű uniós felmérésben. Legrosszabbul pedig hazánkban a pénzügyi szolgáltatások, televízió-előfizetések és a vasúti személyszállítási szolgáltatások piaca teljesített. A legkevesebb gond itthon a könyvek, magazinok, alkoholmentes italok és háztartási gépek vásárlása során akadt, ezekkel voltak a legelégedettebbek a fogyasztók. Többek között ezekben az ügyekben is, ha bármilyen probléma adódik, a békéltető testületekhez lehet fordulni az ingyenes, gyors megoldás érdekében!