Visszalépés a minőségi élelmiszer-fogyasztásban
2024. április 10. 15:41
A magyar társadalomban sokan nem azt az élelmiszert veszik meg, amit szeretnének, hanem azt, amire pénzük van – hangzott el az Erste Bank elemzői háttérbeszélgetésén. A minőségi élelmiszer-fogyasztásában emiatt több évet elveszítettek a magyar fogyasztók. Az InfoRádió Fórián Zoltánt, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértőjét kérdezte.
„Alapvető közgazdasági összefüggés, hogy a magas árak a kereslet csökkenését eredményezik, ami a magyarországi élelmiszerpiacon is kézzelfogható” – mondta az InfoRádióban Fórián Zoltán.
Az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője emlékeztetett: nem is olyan rég még arról esett szó, hogy milyen kedvező fordulatot vett, milyen kedvező irányba halad az élelmiszer-kereslet. Amikor még emelkedtek a fizetőképes keresletek és a tudatosság, nagyon kedvező pályán voltunk, és ebbe „tenyereltek bele” az inflációs időszakok.
„Ezek hatása olyan, mintha képletesen a feje tetejére állítanánk az élelmiszer-piramist, amiből potyogni kezdenek a magas hozzáadott értékű termékek” – magyarázta a szakértő, kiemelve: ez történik most.
„Bár eddig is nagyon szerettük a kedvezményeket, most aztán igazi divatja van az élelmiszer-piaci akcióknak, vagyis a kereskedelmi márkák felé fordultunk, és még inkább a legolcsóbb árukat keressük. Mindez nyilván összefüggésben áll a fizetőképességgel, és csak akkor várható ebben fordulat, ha tartósan visszatérünk majd a reáljövedelmek emelkedési időszakába” – tette hozzá Fórián Zoltán.
A vezető agrárszakértő érdekességként jegyezte meg, hogy eközben a vendéglátás volumene is csökken. Azonban értékben masszívan emelkedik, ahogyan az élelmiszer-kiskereskedelemben a kereslet is. Tehát egyértelmű, hogy az akciók struktúrája nagyon nagy befolyással van arra, hogy milyen – egészséges – élelmiszereket fogyaszt a magyar lakosság.
Leszögezte, a vásárlóknak az a fajta tudatossága, amit korábban a pénztárcájuk megengedett, mára háttérbe szorult. A minőséggel szemben az ár került az első helyre. Ismét „nemzeti sport” lett az akcióvadászat.
Azzal kapcsolatban, hogy mennyi idő alatt lehet visszatérni oda, hogy ismét a jobb minőségű, adott esetben a prémium termékek legyenek a kelendőbbek, Fórián Zoltán kifejtette: Egyszerre több tendencia is van az élelmiszerpiacon. Tehát a fent fókuszba állított olcsóbb termékek mellett azért léteznek a közép- és felső kategóriás élelmiszer-keresleti modulok is. A szerkezet pedig akkor fog elmozdulni utóbbiak irányába, ha a lakossági fizetőképesség látványosan emelkedni fog.
„Van ennek egy makrogazdasági jellemzője, miszerint a jövedelem növekedésével a lakosság először a nagyberuházásait – lakásfelújítás, autó például – kezdi el pótolni, és csak valahol a sor végén áll az, hogy egyre több és jobb minőségű élelmiszerre fordítja a kiadásait.” Vagyis a „visszatérés” nem egy rövid távú jelenség, évekbe is telhet – emelte ki.
Ilyen szempontból tehát éveket veszített el a magyar fogyasztó, de van remény, „fény az alagút végén”.
„És a tudatosság azért jelen van, így aki megteheti, az nyilván az egészséges életmódot támogató élelmiszereket választ, miközben van egy nagyon masszív és szélesedő szegmens, amely viszont kényszerből tudatos; a táplálkozási zavarokkal küzdő emberek, akik nem tudják alábbadni, hogy azt a típusú élelmiszert vásárolják meg, amelyre szükségük van” – tette hozzá az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője.
forrás: agrotrend.hu / infostart
Kapcsolódó cikkek
Minél magasabb feldolgozottságú termékekre van szükség
2024. május 22. 14:39
Meg kell találni a lehetőséget arra, hogy Magyarország minél magasabb feldolgozottságú termékeket vigyen a piacra - mondta az agrárminiszter májuss 22.-én, szerdán Dunaföldváron.
Göcsej zöld aranyaként is emlegetik, finom, egyben egészséges a tökmagolaj
2023. május 15. 11:38
A rendszerváltás sokakat tett kényszervállalkozóvá, így történt ez a milejszegi Szak Gáborral is, aki akkor kezdett el főállásban olajtöktermeléssel foglalkozni.
Nem túlzás, ha azt mondjuk: azóta egyfajta göcseji sikertörténet az övé – no és persze, a családjáé, mert egy családi vállalkozásról beszélünk.