A direkt értékesítés esély a termelők számára

2017. február 17. 08:15
Az Osztrák Agrárkamara legújabb felmérése szerint az ország agrártermelőinek jelenleg 27 százaléka vesz részt ebben az értékesítési formában, a direkt értékesítők fele pedig kifejezetten erre építi termékeinek értékesítését – olvasható a noen.at osztrák hírportálon.

A direkt értékesítés révén – a kölcsönös bizalomra alapozva – egy sajátos, bensőséges kapcsolat alakul ki a termelők és a (rendszerint visszatérő) vásárlók között. Ez a kapcsolat a vásárlónak friss és megbízható minőségű termékeket, a termelőknek pedig – az értékesítési lánc lerövidítésével – magasabb árbevételt biztosít. Ami pedig a legfontosabb: a helyi fogyasztók kiszolgálásában kevésbé érdekelt kereskedelmi hálózatok nem tudnak érdemtelenül magas részt kihasítani a keletkező nyereségből.

Egyelőre a direkt értékesítés iránti kereslet Ausztriában jelentősen meghaladja a kínálatot. A további fejlődés lehetősége attól függ, hogy az agrártermelők mennyire tudnak berendezkedni a vásárlók fogadására (ház körüli elárusító helyek és átmeneti tárolók kiépítésére). Az is egyértelmű, hogy ezt az értékesítési formát nem lehet minden termékre egyformán alkalmazni. Cukrot vagy lisztet senki sem vásárol a termelőtől, annál inkább keresik a házilag feldolgozott hús- és tejtermékeket, részben pedig a bort és gyümölcsöt is.

Az osztrák Mezőgazdasági Továbbképző Intézet (LFI) nem áll meg annál az állapotnál, amikor a közvetlen értékesítés szükségmegoldás volt, hanem tanfolyamokat is szervez a gazdáknak a házi értékesítés mindkét fél számára legkedvezőbb elrendezéséhez szükséges ismeretek átadására. A direkt értékesítés munkahelyeket is teremt, éspedig nem a boltoktól vonva el a munkaerőt, hanem elsősorban a családtagok rész-munkaidejét kihasználva, azaz kiküszöbölve a lakóhely és a munkahely közötti ingázást.

Hazánkban sajnos éppen fordított tendencia látszik. A GfK tavalyi elemzéséből például az derült ki, hogy csökkent a piacok, ezen belül a termelői piacok súlya a napi fogyasztási cikkek beszerzésében, mivel a látogatók hányada a 2010-ben mért 72 százalékról a 2015. júliustól számított 12 hónapban 59 százalékra mérséklődött, így 10 emberből már hatnál is kevesebben vásárolnak piacon. A piacoknál az elmúlt években tapasztalható negatív tendencia a vidéki vásárlók arányának visszaeséséből adódik, a piacra járó budapestiek aránya gyakorlatilag stabil.

elelmiszer.hu

Kapcsolódó cikkek

Új étrendi ajánlások saját és bolygónk egészsége védelmében

2016. június 06. 09:01
Nem csak magunk, de bolygónk miatt sem mindegy, mit eszünk. Mégis csupán néhány országban adtak ki olyan táplálkozási ajánlásokat, melyek a megfelelő étkezés szempontjait egyesítik a környezeti fenntarthatóságéval.

Mindig nem kell csúcsot dönteni az agráriumban

2018. január 15. 10:10
Tíz éve a folyamatos munkaerő-kiáramlás volt a jellemző, manapság növekszik az ágazatban a foglalkoztatottság