A direkt értékesítés esély a termelők számára

2017. február 17. 08:15
Az Osztrák Agrárkamara legújabb felmérése szerint az ország agrártermelőinek jelenleg 27 százaléka vesz részt ebben az értékesítési formában, a direkt értékesítők fele pedig kifejezetten erre építi termékeinek értékesítését – olvasható a noen.at osztrák hírportálon.

A direkt értékesítés révén – a kölcsönös bizalomra alapozva – egy sajátos, bensőséges kapcsolat alakul ki a termelők és a (rendszerint visszatérő) vásárlók között. Ez a kapcsolat a vásárlónak friss és megbízható minőségű termékeket, a termelőknek pedig – az értékesítési lánc lerövidítésével – magasabb árbevételt biztosít. Ami pedig a legfontosabb: a helyi fogyasztók kiszolgálásában kevésbé érdekelt kereskedelmi hálózatok nem tudnak érdemtelenül magas részt kihasítani a keletkező nyereségből.

Egyelőre a direkt értékesítés iránti kereslet Ausztriában jelentősen meghaladja a kínálatot. A további fejlődés lehetősége attól függ, hogy az agrártermelők mennyire tudnak berendezkedni a vásárlók fogadására (ház körüli elárusító helyek és átmeneti tárolók kiépítésére). Az is egyértelmű, hogy ezt az értékesítési formát nem lehet minden termékre egyformán alkalmazni. Cukrot vagy lisztet senki sem vásárol a termelőtől, annál inkább keresik a házilag feldolgozott hús- és tejtermékeket, részben pedig a bort és gyümölcsöt is.

Az osztrák Mezőgazdasági Továbbképző Intézet (LFI) nem áll meg annál az állapotnál, amikor a közvetlen értékesítés szükségmegoldás volt, hanem tanfolyamokat is szervez a gazdáknak a házi értékesítés mindkét fél számára legkedvezőbb elrendezéséhez szükséges ismeretek átadására. A direkt értékesítés munkahelyeket is teremt, éspedig nem a boltoktól vonva el a munkaerőt, hanem elsősorban a családtagok rész-munkaidejét kihasználva, azaz kiküszöbölve a lakóhely és a munkahely közötti ingázást.

Hazánkban sajnos éppen fordított tendencia látszik. A GfK tavalyi elemzéséből például az derült ki, hogy csökkent a piacok, ezen belül a termelői piacok súlya a napi fogyasztási cikkek beszerzésében, mivel a látogatók hányada a 2010-ben mért 72 százalékról a 2015. júliustól számított 12 hónapban 59 százalékra mérséklődött, így 10 emberből már hatnál is kevesebben vásárolnak piacon. A piacoknál az elmúlt években tapasztalható negatív tendencia a vidéki vásárlók arányának visszaeséséből adódik, a piacra járó budapestiek aránya gyakorlatilag stabil.

elelmiszer.hu

Kapcsolódó cikkek

A medvehagyma gyűjtésnek is vannak szabályai!

2017. március 27. 08:18
A medvehagyma gyűjtési szezonja március vége, április eleje. Sokan nincsenek azonban tisztában azzal, hogy a hazánkban több helyen is megteremő „vadfokhagyma” gyűjtése engedélyhez kötött. Emellett, mivel élelmiszernek minősül, így az általános jelölési, nyomon követési előírások is ugyanúgy vonatkoznak rá, mint a termesztett zöldségekre, gyümölcsökre. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) összegyűjtötte a témában a legfontosabb tudnivalókat.

Ígéretes lehetőségek a magyar-japán élelmiszeripari termékek kereskedelme terén

2016. március 03. 12:48
Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter munkaebéd keretében egyeztetett Koszuge Dzsunicsi japán nagykövettel kedden, Budapesten. A találkozónak a közelgő tokiói miniszteri látogatás adott apropót, amely kapcsán a felek áttekintették a két ország agrár-élelmiszeripari kereskedelmének legfontosabb pontjait.