A Fanta után itt a Piros Arany-botrány: sokkal olcsóbb az olaszoknál a magyar termék, mint itthon

2024. július 23. 15:24
Több mint 70 százalékkal olcsóbb a Piros Arany egy olaszországi boltban, mint egy hazaiban. Az eltérés első blikkre teljesen ledöbbentő, de ha jobban az okok mögé nézünk, akkor könnyen belátható, miként is történhet ez meg. Elég, ha csak elkezdjük sorolni: Európabajnok áfa, kiskereskedelmi különadók, csomagolóanyagok utáni díjak, vagy éppen a kisebb verseny.
A Fanta után itt a Piros Arany-botrány: sokkal olcsóbb az olaszoknál a magyar termék, mint itthon
fotó: Címlapkép - Ujvári Sándor, MTI/MTVA
 
Alig telt el egy hét a Fanta-botrány kirobbanása óta, de a magyar vásárlók nyugtalansága örök. Ezúttal egy klasszikusnak mondható eset kapcsán került elő újabb videó, ám a főszereplő ezúttal nem egy népszerű üdítő, hanem a magyarok egyik kedvenc ételízesítője, a Piros Arany.
 
Egy frissen feltöltött TikTok videó tanúsága szerint ugyanis egy olaszországi boltban 99 eurócentbe, azaz mai árfolyamon 386 forintba került egy 160 grammos kiszerelésű Piros Arany, miközben az olaszországi kép készítésének pillanatában egy hazai Pennyben ugyanezért a termékért 659 forintot kértek el.
 
A különbség nem kevés, egészen pontosan 71 (!) százalékkal drágább a magyar termék idehaza, mint Olaszországban.
 
Persze a szemfülesek mondhatják, hogy az olaszországi termék ára valószínűleg akciós, igen ám, de nehéz elképzelni, hogy az árleszállítás 70 százalék körüli legyen. Tehát a termék eredeti áron is minden bizonnyal olcsóbban kapható, mint az itthoni boltok többségében. Kutatásaink során ugyanis megállapítottuk, hogy a Pennyben látható ár gyakorlatilag megegyezik a többi bolt árazási trendjével.
 
A termék kapcsán érdekesség egyébként, hogy az februárban egyszer már bekerült a célkeresztünkbe, ugyanakkor az akkori ármustra szerint Szlovákiában pont, hogy drágább volt a legendás magyar termék, mint idehaza. Olaszország esetében azonban más a helyzet, nagyon más. De mi lehet ennek az oka?
 
Miért drágább egy magyar termék itthon, mint külföldön?
A magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelentősen drágább, mint más európai országokban, ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márkák is, mint Magyarországon – mondta el korábban a témában szakértői véleményét Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője, aki kiemelte
 
e jelenség hátterében elsősorban a hazai gazdasági és szabályozási környezet áll.
 
Felsorolhatjuk például, hogy a magasabb árak mögött többek között
  • az eltérő Áfa,
  • a csomagolóanyagok utáni díjak
  • és a kiskereskedelmi terhek állnak.
Ezt a helyzetet ráadásul jócskán súlyosbítja, ha figyelembe vesszük az EU-ban uralkodó jobb jövedelmi viszonyokat.
 
Ha ez nem lenne elég, a szakértő szerint a magyar termékek külföldön való alacsonyabb árazása felveti a hatékonyság kérdését is. A magyar élelmiszeripar hatékonyságának hiányosságai és a beruházásokhoz kapcsolódó magas kamatkörnyezet részben magyarázzák is ezt a jelenséget.
 
Nem szabad elfelejteni a verseny, vagy éppen annak hiányának hatását is. A kisebb hazai piac ugyanis kevésbé intenzív versenyt tesz lehetővé, ami elősegíti az áremeléseket. Ezzel szemben az európai piac sokkal versenyképesebb. Emellett a magasabb infláció és a bérszínvonal is olyan tényezők, amik mind befolyásolják az árak alakulását.
 
A nap végén, ebbe a szövevényes rendszerben tehát könnyen megeshet az, hogy a Piros Arany jóval olcsóbb lesz Olaszországban, mint idehaza. És ha ismerjük az okokat, akkor már kevésbé lepődünk meg azon, hogy egy itthon gyártott termék külföldön történő  értékesítése gyakorlatilag olcsóbb ott, mint itt. Ennek fundamentális okai tehát a hazai gazdaság sajátosságaira és adottságaira vezethetők vissza.
 
forrás: penzcentrum.hu

Kapcsolódó cikkek

Túl vagyunk a hazai diószüret felén

2023. november 02. 13:49
Csalódást keltően alacsonyan alakultak a terméshozamok. A várttól – akár jelentősen – elmarad az idei hazai diótermés – és az ára is.
 
A betakarítási szezon november közepén zárul, pontosabb értékelés akkorra várható. Dr. Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke kérdésünkre elmondta, hogy a tavalyi, súlyosan aszályos évhez képest idén jobb szezonra számítottak, hiszen bőven esett csapadék, és a tavaszi fagyok sem okoztak károkat a diósokban, illetve a szemek mérete is megfelelő.

Kik mennek tönkre hamarabb? A méhészek, vagy a kereskedők?

2024. február 23. 13:59
A méhészegyesületek és a mézkiszerelők is Nagy István agrárminiszterhez fordultak a mézimport leállítása ügyében. De nem teljesen ugyanazt kérik a tárcavezetőtől.