A "Műanyagbankár" egy új klíma-perspektívát mutat be
A kétnapos konferencia egyedülálló módon áll ki a fenntartható növekedés mellett, hiszen a zero waste filozófia kitüntetett figyelmet kap arculatában és tartalmában is egyaránt - írja a storeinsider.hu.
fotó: storeinsider.hu
Megoldható-e az óceánok műanyag-szennyezése és a szegénység problémája egyszerre? Lehetséges-e, hogy pénzt keressünk a műanyag hulladékok helyi környezetből történő eltávolításával - mielőtt azok bekerülnének a folyóvizekbe és az óceánokba?
A World Economic Forum kutatásai szerint körülbelül 150 millió tonna műanyaghulladék úszik az óceánjainkban. Ha ez a tendencia folytatódik, akkor 2050-re több műanyag lesz a vizekben, mint hal.
A minimalista életfilozófia vagy a hulladékmentes életmód két jó alternatíva a túlfogyasztás és a túlnépesedés korában.
De van egy harmadik megoldás! Ez a Plastic Bank. A Plastic Bankot David Katz alapította 2013-ban azzal a céllal, hogy egymilliárd embert mozgósítson a hulladék hasznosításának érdekében úgy, hogy közben javítja a hulladékgazdálkodási infrastruktúrával nem rendelkező országokban élők életét is.
A Henkel vállalattal stratégiai szövetségben álló ökológiai szemléletű üzletember máris komoly sikert ért el, hiszen 35 millió tonnát meghaladó műanyagpalackot sikerült eddig összegyűjteni. Aktív közszereplőként nagy hatású beszédet tartott a „Meglepő megoldás az óceánokba kerülő műanyagra” címmel a TED-en, melyet majd 2 millióan néztek meg eddig.
A „Műanyagbankárként” elhíresült David Katz víziója egy új gazdasági rend, a fenntartható kapitalizmus (people-planet-profit). Kidolgozott egy különleges üzleti modellt, melyben pénzügyi értéket rendelt a műanyaghoz, amely a közösségi és családi tulajdonban lévő bankfiókok hálózatán keresztül esélyt teremt a családok megélhetésének javítására és hosszú távú céljainak megvalósítására.
A Plastic Bankokban, a „Körkörös Gazdaság” jegyében, az ügyfelek az összegyűjtött hulladékot pénzre (társadalmi valutára) válthatják, vagy egy digitális pénztárca segítségével a szükségleteiknek megfelelő javak beszerzésére fordíthatják.
Tulajdonképpen műanyag szemetet adnak el nagy márkáknak, akik újrahasznosítják azokat termékeikben. Az ötlet először Balin valósult meg, azonban exponenciális terjeszkedésre számítanak.
A Plastic Bankkel együttműködő multinacionális szervezetek is felismerték, hogy a vásárlók ma már szívesebben választanak olyan árucikket, amelynek előállítójához valamilyen felelősségvállalás kapcsolódik.
agrotrend.hu / storeinsider.hu