A sajt készítésének itáliai fortélyai

2017. február 02. 07:48
Olaszországból kapja a szakmai támogatást az ország egyetlen, a veresegyházi élelmiszer-áruházba telepített sajtmanufaktúrája -
A minőségi sajtfogyasztás népszerűsítése és új készítési technikák megismertetése céljával látogatott Veresegyházára és tartott kétnapos továbbképzést Carlo Piccoli világhírű sajtkészítő mester. A veresegyházi CBA Príma áruházban működő sajtkészítő manufaktúra a szakmai támogatást és a folyamatos oktatást a nagymester hazájából Olaszországból, a Perenzin tejüzemtől kapja, és az élelmiszerlánc tizenkét üzletét látja el saját készítésű termékeivel.

saltMesterfogásokat sajátíthatnak el  a napokban a kiválasztott magyar szakemberek (Fotó: Katona László)
A veresegyházi sajtmanufaktúra jelenleg az egyetlen olyan sajtkészítő műhely az országban, ami egy élelmiszer-áruház területén található, és azzal együtt kezdte meg működését 2015 decemberében. Itt tartott tegnap és tegnapelőtt képzést Carlo Piccoli sajtkészítő mester, aki három évvel ezelőtt két barátjával látogatott először Magyarországra, hogy kecsketenyésztőkkel és a magyar tejfeldolgozással, sajtkészítéssel ismerkedjen. 

Szerinte a magyar alapanyag kiváló minőségű, a manufaktúra pedig ideá­lis helyszínnek bizonyult a képzésre, ahol több mint három évtizedes tapasztalatát oszthatta meg a magyar termelőkkel. Carlo Piccoli szerint fontos, hogy új feldolgozási módokat és például Olaszországban jelen lévő termékeket ismerjenek meg a magyarok, a kézműves feldolgozás pedig lehetőséget teremt arra, hogy többféle sajtot állíthassanak elő.

- A kézművesség lényege, hogy a termelők saját maguk dolgozzák fel termékeiket, a tanfolyamon pedig két nap alatt új ötleteket meríthetnek. Fontos, hogy a vásárló tudatosan válasszon majd olyan árut, ami magyar tejből készül. Felesleges megvennie olyat, ami nem Magyarországról származik vagy pedig nem ismeri az eredetét – foglalta össze a célját és az oktatás jellegét a sajtkészítő mester.

Hozzátette, a nagyüzemi gyártásnál gyakran „kicsit ravaszkodnak”, vagyis nem követhető pontosan, hogy mindent az adott recept előírásainak megfelelően készítenek vagy használnak fel. Carlo Piccoli tervei szerint lesznek még további képzések Magyarországon, és a veresegyházi sajtműhelyt is fejlesztik. Olaszországban egyébként a Perenzin Tejüzemben hatnapos, napi tízórás képzést tartanak, innen kapja egyébként a szakmai hátteret a hazai manufaktúra is.

A későbbi hazai tanfolyamokra a CBA-n keresztül lehet jelentkezni. Fodor Attilától, a CBA kommuniká­ciós igazgatójától megtudtuk, a hálózat elkötelezett a kézműves termékek iránt, amelyekkel a kiváló minőségű termékeket kereső fogyasztókat szeretnék megszólítani. Fodor Attila szerint a magyar sajtok egyébként állják a versenyt az olasz sajtokkal, sőt Carlo Piccoli szerint akad olyan sajt is, amiből a magyar termék finomabb.



Tanfolyamokon ismerhetők meg a szakma titkai
5 perces interjú: Carlo Piccoli, sajtkészítő mester
Carlo-Piccoli
 – Úgy értesültem, családi hagyományt folytat, negyedik generációként viszi tovább a sajtkészítő mesterséget. Mióta foglalkozik ezzel?

- Jómagam harminchárom éves tapasztalattal rendelkezem, ami alatt volt időm arra, hogy mindenfajta tej feldolgozását és sajt készítését megismerjem.

- Miért éppen Magyarországot választotta a továbbképző tanfolyama helyszínéül?

- Igazából véletlenül esett a választásom az önök országára. Két barátommal látogattam ide, és nagyon megtetszett ez az itteni élet.

- Lesznek további képzések nálunk a sajtkészítés mesterfogásairól?

- Mindenképpen tervezek további tanfolyamokat, de még nincsenek meg a pontos időpontok. Évente két-három alkalommal szívesen visszajárnék Magyarországra.

- Kézműves termékek előállítójaként hogy látja, nagyobb a vásárlók bizalma a kézzel készített, saját termékek iránt?

- A bizalom megszerzése azzal kezdődik, ha elmondjuk a vevőknek, pontosan mit vásárolnak. Jó, ha le- vagy ráírjuk, de a kommunikáció a legfontosabb. El kell mondjuk, mi hogyan készül és mi mindenre lehet használni. A kommunikációnak és a bizalomnövelésnek az is jó módja, ha az emberek látják, hogyan készül egy adott termék. Az élelmiszerboltban működő veresegyházi manufaktúra ebből a szempontból kiváló, hiszen az üvegfal mögül mindenki megnézheti, mi kerül majd a polcokra és végső soron a vevő asztalára.

- A veresegyházi manufaktúra attól a híres Perenzin tejüzemtől kap szakmai támogatást, ahol kecske-, és néhány éve pedig bivalysajtok is készülnek. Veresegyházon kaphatók-e ilyen vagy más különleges termékek?

- A magyarországi manufaktúrában egyelőre csak tehéntejből készített lágy és félkemény sajtokat állítanak elő, de természetesen a választék a későbbiekben bővíthető.

magyarhirlap.hu

 

Kapcsolódó cikkek

Nagyobb bevétellel és kisebb profittal számolnak az agrárcégek

2017. március 29. 08:14
A belföldi kereskedelem élénkülése nyomán nagyobb árbevételre, de kisebb profitra számítanak idén a hazai nagyvállalatok – derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index kutatásból. A mezőgazdasági cégek 0,3 százalék mértékű adózás előtti eredményt várnak.

Az agrárcégek vezetői nem örülnek az autógyárnak

2018. augusztus 16. 12:16
Egyes hajdúsági agrárcégek vezetői nem örülnek a megye leendő autógyárának, mivel hosszú távon tovább ronthatja az amúgy is kedvezőtlen helyzetüket. A hazai fejlesztéspolitikát pedig túlságosan pályázatfüggőnek érzik.