A szakképzési törvénytervezetről

2019. november 12. 08:15
A szakképzési törvény tervezetéről sem a társadalom, sem a szakma nem mondhatott véleményt, a tervezet csak a parlamenti beterjesztésével egy időben lett nyilvános. Kérdés, hogy hogyan hatna a jelenlegi formájában történő bevezetése a munkaügyi kapcsolatokra, a tanulókra, az oktatókra és a szakszervezetekre.

A T/4871. számú törvényjavaslat sok meggondolásra ad alkalmat, például nagyon sok elemet átvett más országok szakképzési rendszeréből, és ezeket egyéni módon illesztette össze. Ezekre a fontos részletekre itt nem térünk ki, és nem elemezzük a törvénytervezet egyéb fontos vonatkozásait sem, mint például, hogy felnőttképzés vizsgáztatási rendszere hogyan tolódik át a teljes államosítás irányába, stb. Annyit elég elmondani, hogy a törvénytervezet szerint a tanulók a technikum és a szakképző iskola közül választhatnánk, előbbinél 5 éves, utóbbinál 3 éves képzést. A technikum a szakmához szükséges tudás mellett az érettségire is felkészítené a fiatalokat, így az ötödik év végén az itt tanulók a technikusi okleveleiket és az érettségi bizonyítványaikat együtt kapják meg. (Tehát a technikum a jelenlegi, érettségi plusz 2 éves rendszert szuszakolná be az 5 éves képzésbe.)

 

Hatása a munkaügyi kapcsolatokra

A törvénytervezet a szakképzéssel összefüggő együttműködési rendszert a hatodik részben írja le. Ebben nyoma sincs szociális partnerségnek, vagy létező, autonóm szervezetekkel való együttműködésnek, a szöveg egyfajta hierarchiát nyilvánít ki. Leszögezi: a kormány irányít. Legfeljebb létrehoz egy „adott ágazatért felelős tag” pozícióit, akinek a véleményét a döntéseknél figyelembe veszi, de ezt is a kormányon belül. Végső soron a kormány önmagával egyeztet.

A kormány dönt – a felelős véleménye alapján – a szakképzési tankönyvekről, digitális anyagokról, a szakmai vizsga tartalmáról, az értékelési útmutatók és egyéb dokumentumainak kidolgozásáról, stb. Egyedül a képzési és kimeneti követelmények és a programtantervek véleményezéséhez vonja be a törvénytervezet (a kormányzati felelős mellett) az illetékes ágazati készségtanácsot.

Emellett a 101. bekezdésben előfordul a Szakképzési Innovációs Tanács, amely „döntés-előkészítő, véleményező és javaslattevőként” segíti a miniszter munkáját. Stratégiai, hosszútávú kérdésekben javaslatokat tehet, ajánlásokat fogalmazhat meg. Összetétele nem meghatározott a törvényben.

102. bekezdés az ágazati készségtanácsoké. A testületeknek lehetősége, hogy szakvéleményt adjanak a képzések programkövetelményeiről, javaslatokat tegyenek a tankönyvek tartalmára, a képzési rendszer működtetésére, a szakmajegyzék meghatározására (?) valamint előrejelzéseket adhatnak a szakképzés „irányainak, céljainak” tervezéséhez.

Ugyanakkor konkrét véleményt, például a szakképző intézménybe történő beiskolázás irányairól már nem kér tőlük a törvénytervezet, ezt csak a gazdasági kamarák (103. bekezdés) tehetik meg. A kamarák szerepe a törvényben részletesen taglalt, a lényege a képzőhely nyilvántartás, a minőségbiztosítás, a szakmai kontroll, a vizsgakövetelmények és a szakmai követelmények meghatározása, a mesterképzés és vizsgázatás szervezése, valamint az éves nemzetközi szakmai versenyekre való részvétel szervezése.

A törvénytervezet ezen kívül még képzési tanácsokról tud, mit új és önálló intézményről, ám ezek általános képzést segítő céllal, jogosítványok nélkül, a szülők és oktatók bevonásával és csak esetlegesen hozhatók létre a képzőintézményekben.

 

Hatása a tanulókra

A szakképzési rendszer átalakítása gyakorlatilag munkába állítaná a 15 éves fiatalokat. (Mindez jelentősen javítaná foglalkozatási a foglalkoztatási stratégiát).

A tanulót így például rendelkezésre állási kötelezettség terhelné (ez a szakirányú oktatásban való részvétellel valósul meg), de az esetleges mulasztásoknak munkajogi jogkövetkezményei lennének.

Számára elrendelhető számára – igaz, hogy csak két hetes – munkaidőkeretet (!). Ez semmiképpen sem érdeke a tanulónak, a munkaidőkeret elrendelése csak a vállalakozások számára fontos.

A tanulót a tizennyolcadik életévének betöltése évének utolsó napjáig évente negyvenöt munkanap, ezt követően évente harminc munkanap szabadság illeti meg. Ugyanakkor ez már nem biztos, hogy nyári szabadság lenne, nyáron a munkavállaló csak tizenöt munkanap egybefüggő szabadságra lenne jogosult!!!

A tanulót, továbbá fegyelmi és kártérítési felelősség terhelné… Kérdéses, hogy 15 éves korban milyen kártérítési felelősséget lehet számon kérni. A törvény nem részletezi, hogy a „munkavállalónak” milyen kártérítésre vagy a munkavédelemre vonatkozó oktatásban kell részesülnie. Annyit közöl, hogy a duális képzőhelynek felelősségbiztosítással kell rendelkeznie a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy által meg nem térített károk fedezetére, a jogvitát megelőzően pedig kötelező igénybe vennie a gazdasági kamara mellett szervezett békéltető testület közvetítését.

Egyedül a közismereti oktatás időtartamára mentesül a tanuló a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól. Vagyis a nem közismereti tárgyak oktatása munkavégzéssé válik.

Pozitív, hogy amit a 2012-es Munka törvénykönyve elvett a munkavállalóktól - a tanulmányi szabadságot (annak ellenére, hogy Magyarország aláírta az erről szóló ILO egyezményt) - , azt a szakképzési törvény tervezete visszaadja. A duális képzőhely érettségi vizsgatárgyanként három munkanapra köteles a tanulót mentesíteni a „munkavégzési kötelezettsége” alól. A szakmai vizsga előtt tizenöt munkanap tanulmányi szabadságot kaphat, amit a szakképzési intézményben kell eltölteni.

 

Hatása az oktatókra

A kormány a szakképzés átalakítását a 30 százalékos béremelés ígéretével tálalja a közvélemény felé. Ha megkérdezzük, miért pont éppen 30 százalékos a béremelés, azért, mert egy korábbi (februári) felmérés szerint ennyi volt az év elején az oktatók bérének elmaradása a piaci szférában dolgozók béreitől. Az intézkedés a pályaelhagyást megállíthatja, ám plusz vonzerőt nem biztos, hogy jelent. Kérdés továbbá, hogy ki garantálja a béreket, vagy melyik intézmény tudja megfizetni a valódi béralkut, ha példának okáért az adott oktató csak a jelenleg oktatásban kapható összeg kétszereséért hajlandó oktatni.

Ugyanakkor a béremelésért nagy árat kell az oktatóknak fizetniük. A törvénytervezet szerint a szakképzésben dolgozó oktatók elveszítenék jelenlegi közalkalmazotti státuszukat és a Munka törvénykönyve hatálya alá tartoznának. Mindez azt jelenti, hogy rövidebb lehet a felmentési idő, megszűnhet az áthelyezési lehetőség, a munkáltató állás-felajánlási kötelezettsége.

A törvénytervezetből nem derül ki, hogy a szakoktatók mellett mi lesz a szakképzésben dolgozó, közismereti tárgyakat oktató pedagógusokkal és a nevelést-oktatást segítő, továbbá a technikai munkatársakkal.

A tervezett új szabályozással a pedagógus elveszíti a soros előrelépés lehetőségét, nem kap törvényi garanciát munkakörének tartalmára, csökken a pótszabadság mértéke, megszűnik a jubileumi jutalom, az 50 százalékos utazási kedvezmény.

A törvénytervezet alapján elképzelhető, hogy a szakképzésben dolgozóknak heti 40 tanórát kell majd tanítaniuk.

 

Hatása a szakszervezetekre

A törvénytervezet társadalmi egyeztetésének elmaradása arculcsapásként érte a szakszervezeteket; egyeztetés még az ágazati egyeztetés fórumának szánt Szakképzési Innovációs Tanácsban sem történt.

Ha a törvénytervezet megvalósul, akkor a szakszervezetek elvesztettek harmincezer közalkalmazott tagot. Ezeket újra kell szervezni, (bár taggá válásukra csökkennek az esélyek: ha az oktatók sokkal jobb helyzetbe kerülnek azért, ha pedig sérelmes számukra a közalkalmazotti védelem elvesztése, azért.)

Ugyanakkor keletkezik sok tízezernyi új munkavállaló. Ha azonban a 15 évesek munkavállalók, kárfelelősséggel rendelkezők, nyári szabadságukban korlátozottak, munkaidőkeretbe beoszthatók, akkor szervezhetők is, megilleti őket a szakszervezet alapítás joga (kérdés, hogy a bankszámlát hogyan intézik...), és megilleti őket a sztrájkjog is.

 

liganet.hu

Kapcsolódó cikkek

A helyszíni adóellenőrzések egy részét digitális környezetbe helyezték át

2021. május 25. 09:52
A járványt az adóhivatal is megérezte

Érdekegyeztetést minél előbb!

2021. március 02. 09:31
Az IndustriALL Europe, a legnagyobb Európai Ipari Szakszervezeti Szövetség magyarországi tagszervezetei, a Bánya-, Energia- és Ipari Dolgozók Szakszervezete, az Egyesült Villamosenergiaipari Dolgozók Szakszervezete, a MOL Bányász Szakszervezet, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Vasas Szakszervezeti Szövetség amelyek az iparban dolgozók képviseletét látják el az alábbi álláspontot alakították ki az Európai Unió minden eddiginél több, 672,5 milliárd EUR összegű, úgynevezett Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközből történő magyarországi részesüléshez.