A tanulás sokkal hatékonyabb stressz-puffer, mint a relaxáció

2018. október 09. 10:11
Eddig azt hittük, minderre megoldást jelentenek a különféle relaxációs technikák, ám a legújabb kutatások most azt mutatják, hogy sokkal hatékonyabb stresszkezelő módszer az, ha új dolgokat tanulunk

Stressz, szorongás, kimerültség, lehangoltság - számos munkavállaló számára ezek mindennapi érzéseknek számítanak az olyan munkahelyi stresszorok miatt, mint például a hosszabb munkaidő, az egyre növekvő konfliktusok, a több energia-befektetés, a kevesebb erőforrás stb. A munkahelyi stressz következménye nemcsak a szorongás és a harag, de az etikátlan viselkedés, a rossz döntéshozás, a krónikus kimerültség és a kiégés is, melyek mind a személy, mind a szervezet teljesítményét károsítják. Eddig azt hittük, minderre megoldást jelentenek a különféle relaxációs technikák, ám a legújabb kutatások most azt mutatják, hogy sokkal hatékonyabb stresszkezelő módszer az, ha új dolgokat tanulunk. 

Általában kétféleképpen próbálunk megküzdeni a stresszel. Az egyik a stresszes helyzet „legyűrése”, a stresszes munka mihamarabbi elvégzése. A dolgozók hajlamosak az úgynevezett cselekvési elfogultságra, azaz gyors megoldásokat találni, majd büszkének lenni teherbírásukra, és tovább folytatni a munkát a stressz és a fáradtság ellenére is. A másik általános taktika a visszavonulás, a munka ideiglenes felfüggesztése és a stresszes környezet elhagyása. Az utóbbi évek munkaszünetekkel kapcsolatos kutatásai azt találták, hogy a relaxáció és a rövid szünetek javíthatnak az érzelmeinken és az energiánkon. Ez megmagyarázza, miért válnak egyre népszerűbbé az olyan különféle relaxációs megoldások a vállalati életben, mint a pihenő szobák vagy a szórakozásra és közösségi együttlétre specializálódott terek.

Sajnos azonban mindkét megküzdési stratégiának megvannak a maga buktatói. Kutatások megállapították, hogy léteznek bizonyos határaink azzal kapcsolatban, mennyi munkát vagyunk képesek ellátni, és ez korlátozza az első általános stratégiánkat, amelyet a stressz kezelésére alkalmazunk. A folyamatos, a stressz időszakai alatt tett erőfeszítéseink végül kimerüléshez és teljesítménycsökkenéshez vezethetnek, és bár a másik kezelési metódus, a munka elkerülése átmeneti megkönnyebbülést eredményezhet, ám ezzel azokat az alapvető problémákat is a szőnyeg alá söpörjük, amelyek a stresszt okozzák. Amikor egy szünet után visszatérünk, nemcsak ugyanazokkal a problémákkal fogunk szembesülni, de akár bűntudatot és szorongást is tapasztalhatunk. 

Milyen más eszközök állnak a rendelkezésünkre tehát a stressz negatív hatásainak enyhítésére? Van egy harmadik lehetőség is: összpontosítsunk a tanulásra. Sajátítsunk el új képességeket, gyűjtsünk új információkat, keressünk új szellemi kihívásokat. Két közelmúltbeli kutatási projekt 

https://hbr.org/2018/09/to-cope-with-stress-try-learning-something-new

során - az egyik különböző iparágakat és szervezeteket, a másik pedig rezidens orvosokat vizsgált - bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy a tanulási tevékenységekben való részvétellel a dolgozók nincsenek annyira kitéve a stressz káros hatásainak, köztük a negatív érzelmeknek, az etikátlan viselkedésnek vagy a kiégésnek.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a tanulás remek stressz-pufferként, egyfajta lökhárítóként működhet, ugyanis segít a dolgozóknak az értékes eszközbeli és pszichológiai erőforrások felépítésében. Eszköz szinten a tanulás új információval és tudással jár, melyek hasznosak lehetnek a stresszes problémák megoldásában, új készségekkel és képességekkel ruháznak fel a jövőbeli stresszorok megelőzéséhez vagy kezeléséhez.

Pszichológiailag a tanulás idővel a kompetencia és az önhatékonyság érzésének fejlődésével lát el minket, vagyis azzal a magabiztossággal, hogy képesek vagyunk elérni céljainkat, és tenni önmagunkért. A tanulás segít nekünk a növekedés és a fejlődés célként való megfogalmazásában, és az ehhez való kapcsolódni tudásban, hiszen azt tapasztalhatjuk, hogy a megrekedés helyett folyamatos fejlődésben vagyunk. Az említett pszichológiai erőforrások lehetővé teszik számunkra, hogy rugalmasak legyünk a stresszorokkal szemben.

A tanulás mint eszköz a stressz enyhítésére

Két kiegészítő kutatásban több mint 300 fő, különféle iparágakban dolgozó alkalmazottat vizsgáltak a stresszoraik és viselkedésük vonatkozásában. Korábbi kutatások azt mutatták ki, hogy stressz esetén az emberek hajlamosak arra, hogy etikátlan magatartást (pl. lopás, a munkaidő-beosztás meghamisítása, gorombaság a kollégákkal szemben) tanúsítsanak, ezért most megvizsgálták, mi történik, ha a munkavállalók új dolgot tanulnak, illetve relaxálnak bizonyos időközönként a munkában. Az első tanulmányban napi felméréseket készítettek a munkatársak érzéseiről és tevékenységeikről 2 hét leforgása alatt, a második felmérésben pedig felügyelőik megfigyelésével kapcsolták össze a munkavállalók érzéseit és tevékenységét. Mindkét tanulmányban a munkavállalók beszámoltak tanulási tevékenységükről (pl. milyen dolgokkal szélesítették látókörüket, hogyan kerestek szellemi kihívásokat, tanultak valami újat), illetve relaxációs eszközeikről (pl. szünetet tartottak, sétáltak, szörföltek a neten).

Az első tanulmány megállapította, hogy a stressz ellenére a munkavállalók kevesebb negatív érzelmet (pl. szorongás) tapasztaltak, és kevésbé jártak el etikátlanul (pl. tulajdonították el a cég eszközeit, viselkedtek gorombán társaikkal) azokon a napokon, amikor több tanulási lehetőségük volt a többi naphoz képest. Hasonlóképpen a második tanulmány is arra jutott, hogy az említett előnyök sokkal általánosabbak azok között, akik több tanulási tevékenységről számoltak be.

Ezzel szemben a pihentető tevékenységek nem csökkentették a stressz káros következményeit: az alkalmazottak ugyanolyan negatív érzelmi szinteket tapasztaltak, és ugyanolyan etikátlan viselkedést tanúsítottak függetlenül attól, hogy relaxáltak-e vagy sem. A relaxáció tehát nem tűnt olyan hasznos stressz-puffernek, mint a tanulás. 

 

A tanulás stresszt hárító hatásait egy másik tanulmány is vizsgálta rezidens orvosok részvételével, akiknek a munkája számtalan stresszes feladattal járt, hiszen hosszú órákat kell dolgozniuk kevés pihenéssel és nagy felelősséggel. Mintegy 80 orvost vizsgáltak a John Hopkins Egyetemen, hogy jobban megértsék a munkakörülményük és a kiégésük közötti kapcsolatot. Kiderült, hogy azok a rezidensek, akik úgy gondolták, csapatunkban több tanulásra irányuló magatartás van (pl. keresik az új információkat, megoldásokat), szignifikánsan alacsonyabb kiégési szintről számoltak be. A tanulmány egyúttal azt is üzeni, hogy ha egy olyan csapat része vagyunk, ahol mások is tanulnak, az segíthet a stresszes, kihívásokkal teli munka káros hatásainak csökkentésében, és még azok a csapattagok is profitálnak ebből, akik nem igazán tartják szem előtt az új tudás elsajátításának fontosságát.

A munkahelyi tanulási stratégia alkalmazása a stresszkezelésben

Hogyan növeljük a tanulási hajlandóságunkat stresszhelyzetekben? A kutatásban résztvevő tudósok a következőket ajánlják:

• Indítsunk belülről. Gondoljuk át, játsszuk le magunkban újra a stresszes munkakihívásokat. Amikor a stressz felmerül, változtassuk meg a saját magunknak mondott üzenetünket, és ne azt mondjuk, hogy „ez egy stresszes feladat/helyzet”, hanem inkább azt, hogy „ez egy kihívást jelentő, de hasznos lehetőség a tanuláshoz”. A stresszes feladatok tanulási lehetőségként való átgondolása megváltoztatja a gondolkodásmódunkat, és jobban felkészít minket arra, hogy a feladatokra hosszú távú fejlődési lehetőségként tekintsünk.

• Dolgozzunk és tanuljunk másokkal. Ahelyett, hogy egyedül birkóznánk meg egy stresszes kihívással, próbáljunk meg másokat is bevonni. Ha sikerül megbeszélnünk egy stresszort a társunkkal, munkatársunkkal, azzal rejtett betekintést nyerhetünk a helyzetbe a tapasztalataik, vagy az általunk felvetett kérdések megválaszolása által.

• A tanulás mint a „munkaszünet” új formája. A pusztán csak a pihenésre szolgáló szünetek (pl. egy rövidebb meditáció vagy egy hosszabb szabadság) mellett gondoljunk úgy a tanulásra, mint a mindennapi rutinból való kiszabadulásra. Ha egy tanulási tevékenység lehetővé teszi, hogy eltérjünk a rendszeres munka során alkalmazott erőfeszítéseinktől (pl. numerikus gondolkodás, ügyfelekkel való kapcsolattartás), és ha ez a tevékenység illeszkedik a belső érdeklődésünkhöz, akkor az pszichológiailag fel fog tölteni minket. Ha a tanulásra nem „még több munkaként”, hanem a pihenés egy formájaként tekintünk, akkor pozitív, élvezetes tapasztalatokban lehet részünk. Ha a tanulás a munka központi elemévé válik, az segít a személyes erőforrások kiépítésében, és arra treníroz minket, hogy rugalmasak legyünk, és felkészüljünk egy következő munkahelyi stresszhelyzetre.

Harvard Business Review cikke alapján

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Az egyéni gazdaságok dominálnak

2016. november 23. 08:17
A Központi Statisztikai Hivatal az idei nyár folyamán végezte az Agrárium 2016 elnevezésű gazdaságszerkezeti összeírást, amelynek előzetes, a területekre, az állatállományra és a növénykultúrákra vonatkozó eredményeit most ismertették.

A tél közeledtével szinte az összes élelmiszer drágulni kezdett

2018. október 29. 09:52
Drága az alma, drága a krumpli, drága a liszt és a repce is nagy bajban van. A kukorica az egyetlen, amiből bővelkedünk, a közelgő télre való felkészülés azonban egyéb dolgokra is felhívja a figyelmet.