Ahol kockadobás dönt a bónuszról

2019. december 10. 07:48
Milyen újszerű módszerekkel lehet a munkatársak közötti kommunikációt erősíteni és az elégedettséget javítani? A kompenzációs rendszerekről szóló Benefits 2020 konferencia egyik panelbeszélgetésében három céges jó gyakorlat került terítékre. Az egyik munkahelyen kockadobás dönt a bónuszról, a másiknál kártyajátékkal lehet egymást megviccelni illetve egy kis egyéni luxushoz jutni, a harmadiknál pedig telefonos segítség kérhető.

Mit tehet egy cég, ha szeretné a munkavállalók közötti együttműködést erősíteni, átlátható módon jutalmazni a közösség szerint arra méltókat? Az IT Services Hungary (ITSH) munkatársi visszajelzésen alapuló bónuszelosztási rendszert vezetett be három évvel ezelőtt.

Kockadobás dönt a bónuszról

Erőss Anna, az üzleti operációs csapat vezetője mutatta be rendszerüket. “Minden munkatárs kap egy hónapban 100 pontot, amit saját belátása szerint eloszthat kollégái között. Szabadon választhatja meg, hogy kinek mennyi pontot ad és miért. Ha vannak olyan kollégák, akik elérnek egy bizonyos előre meghatározott pontszámot, akkor a hónap végén kockadobást tartunk. Három telephelyen dolgozunk és ez a kockadobás egy havi rituálé, ami a különböző telephelyek között felváltva történik. Ha hatost sikerül dobni, akkor a limit felett levő kollégák pontjai után bónuszt fizet a cég. Ha nincs hatos, akkor folytatódik a játék. Ez folyamatos motivációt jelent, hogy ha szeretnél elismerést kapni, akkor dolgozz a kollégáidért” - mondta Erőss Anna.

A pontozás online, egy egyszerűen kezelhető felületen történik. Csak azt kell bejelölni a munkatársnak, melyik kollégájának mennyi pontot ad és egy rövid indoklással, hogy miért. Teljesen transzparens a rendszer, látszik az, hogy ki, kinek és miért adott pontot. A vezetők ebben csak megfigyelőként vesznek részt illetve statisztikákat, szociometriai vizualizáció elemzéseket is tudnak készíteni a csapatok között.

A cég munkatársa szerint nagyobb az egymásra figyelés, jobban tudnak együttműködni a kollégák. A rendszer egyenlőséget biztosít, mindenkinek szabad keze van, akár egyetlen kollégát is jutalmazhat. Abban is segít, hogy megértik a munkatársak hogy ki, hogyan segít. Jól kiegészíti a teljesítményértékelést, a közösség visszajelzései pedig a fejlődés indikátorai is. Kiderül az is, hol tart az új kollégák integrációja. Erőss Anna elmondta, hogy a vezetők nem törölnek értékeléseket, pontszámokat. “Csak az elején kellett időnként irányítani őket, hogy kinézettel vagy öltözködéssel ne indokolják a pontok osztását.”

A “Rövid nap” és a “Helycsere” kártya

Egy érdekes kártyajátékot (Prank néven fut) mutatott be Palocsay Géza a Jófogás.hu, a Használtautó.hu és az Autonavigator.hu oldalak mögött álló norvég hátterű Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Minden játékos kap egy-egy pakli kártyát, amelyek lapjait egyesével bizonyos időközönként kiosztja, és ő is kaphat lapokat mástól. A lapokon vagy valamilyen apró irodai luxus szerepel vagy olyasvalami, amiért a másnak kell erőfeszítést tennie. Néhány példa: a “Jó reggelt” kártyával elég a hivatalos munkakezdés után 2 órával beérni, a “Rövid nap” kártyával délután 3 órakor elmehet az irodából. Ám ha “No lift” kártyát kap, akkor egy napra nem használhatja a liftet. A “Helycsere” kártyával két általa megnevezett kollégának kell egy napra helyet cserélnie. Még néhány szabály:


  • A részvétel önkéntes.
  • Egy nap csak egy kártya használható.
  • Ha ugyanazt a típusú kártyát 20 munkanapon belül másodszor dobják rá ugyanarra a személyre, akkor megtagadhatja a teljesítést.
  • Ha valakire rátesznek egy kártyát, viszont ő megtagadja vagy nem teljesíti, akkor az egész paklit vissza kell adnia (számára véget ért a játék).
  • A kártyák nem átruházhatóak és nem cserélhetőek.
  • Mi ennek a hozadéka? Erősödik a csapatkohézió, jobban megismerik egymást a munkatársak, kimozdulnak a komfortzónájukból és jó eséllyel valamikor mindenki egy kis irodai luxushoz jut.
  • A cég filozófiájáról Palocsay Géza elmondta: “Gyakran hallom, hogy kezeljük a munkavállalókat ügyfélként, ami jól hangzik, de nem igaz. Partnerként kell őket kezelni. Ha csak az igényeket szolgáljuk ki, annak sosem lesz vége, és a munka sem lesz elvégezve. Bármilyen rendszert vezetünk be, abban kell olyan elemnek lenni, amikor a munkavállaló tesz valamit a célért. Példaként említette a cég által kínált angoltanfolyamot. “Kifizetjük az angoltanárt, a vizsgadíjat, munkaidő-kedvezményt adunk, ám elvárjuk fél év után a nyelvvizsgát. Ha nem sikerül, akkor három hónap múlva új vizsga, ha az sem sikerül, akkor nem járhat többet céges finanszírozásban angolra.”

    Az Adevinta támogatja a munkatársak külföldi útjait egy leánycéghez, de ezért is kér valamit cserébe. “Az első lépés egy pályázat, melyben a kolléga leírja, hogy melyik országban működő leányvállalatunkhoz szeretne kilátogatni, mit szeretne ott csinálni. Majd költségtervet készít, és a cég azt elbírálja. Például egy HR-es kolléga több országban nézte meg, hogyan működnek a különféle folyamatok, mi az, ami mintaadó, amit nálunk is be lehetne vezetni, mi az amit nem. Van egy bizalmi kapcsolat munkaadó és munkavállaló között: Ha szeretnél fejlődni, akkor itt vannak a keretek, én ebben támogatlak.”

    Palocsay Géza egy kevéssé sikerült juttatási akciót is említett. A cég dolgozóit arra akarták ösztönözni, hogy személyesen is kijárjanak az ügyfelekhez tárgyalni, ne csak telefonon egyeztessenek. Vonzerőként előfizettek a népszerű autómegosztó szolgáltatásra, melyet a munkatársak 0-24 órában igénybe vehettek privát célra is. Egy hónap után a mérleg: a salesesek szinte kizárólag munkába járásra és szombat éjszaka pattantak a MOL Limo és a GreenGo autóiba. Miért? “Mert nem kötöttünk hozzá semmilyen elvárást” - summázott Palocsay Géza.

    Telefonos segítség pénzügyi, jogi, pszichológiai témában

    Bere Zsuzsanna az 1500 fővel működő debreceni NI Hungary Kft. juttatási elemzője egy idén februárban elindított tanácsadási szolgáltatást emelt ki jó gyakorlatként. A munkavállalók anonim módon felhívhatnak egy telefonszámot, amelyen pénzügyi, jogi, egészségi és pszichológiai témakörben kérhetnek segítséget. Ötször 50 perces konzultáció vehető igénybe témánként, ami a cég szempontjából szempontjából minimális költség, de a munkavállalóknak nagy segítség.

    Bejött az NI-nál a munkavállalói kedvezményprogram is. A dolgozóknak egyebek mellett a debreceni taxitársaságnál van kiemelt kedvezményük. Karácsony előtt 30-50 százalékos kedvezmények is elérhetőek, de nem termékekre, hanem élményekre. Minden pénteken két órán át őstermelői piac van nálunk, amikor a munkavállalók házi finomságokat tudnak vásárolni.

    Így néznek ki a Prank kártyák - példák

    Futár kártya
    Hozass valakivel ebédet vagy kérd meg a napi bevásárlásra! (Csak a környékbeli boltok, éttermek játszanak és maximum 5 tétel megvásárlására kérheted meg kollégádat, a pénzt te adod.)

    Rövid nap
    Menj ma haza 3 órával korábban

    Szieszta
    Vegyetek ki egy óra pihenőt napközben egy választott kollégával. Kávé, süti, fagyi vagy csak egy kis chill a kertben.

    Helycsere
    Válaszd ki két kollégád, akik egy teljes napra helyet cserélnek.

    Jó reggelt
    Jól sikeredett az este? Tudod, hogy erős lesz a másnap? Gyere két órával később dolgozni!

    Divatdiktátor
    Mondd meg, hogy melyik hírességnek öltözzön be két kollégád. A többiek előtt tartsátok titokban, hogy ki lett a kiválasztott híresség: legyen ez a másnapi chat téma.

    Jó arc
    Válassz egy kollégát, akinek kedveskednie kell neked és még egy kollégádnak az általad kiválasztott napon. Pl. kézzel készített sütivel, ajándékkal
     
    hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Előmozdítaná a szociális párbeszédet a LIGA Szakszervezetek

2019. február 08. 08:51
Nem tett jót a szakszervezeteknek a túlóratörvény elleni megmozdulások politikai színezete, és habár a szociális párbeszéd valóban döcögős idehaza, a feleknek a tárgyalóasztal mellett kell a munkavállalók érdekét képviselni, a politikusok céljaitól elhatárolódva – mondta a Magyar Időknek adott interjújában Mészáros Melinda. A Liga Szakszervezetek elnöke szerint a képviseleteknek a valós munkavállalói igények mentén kell végezniük a dolgukat, amelyre jó példa az Audi dolgozóinak sztrájkja is.

Mire jó a szakszervezetekkel szembeni megalapozatlan kritikaözön?

2019. január 29. 09:10
Soha hasonló demonstrációsorozat nem volt Magyarországon, mint most a decemberben induló, a január 5-i budapesti és január 19-i országos és nemzetközi rendezvényekben kicsúcsosodó tüntetések. Korábban egy-egy megmozdulás (pl. a pedagógusok nevezetes esernyős tüntetése) lehetséges, hogy nagyobb számú is volt, mint ahányan 5-én a Kossuth téren voltunk, de a kafetéria elleni tüntetés, a többszöri köztársasági elnöki palota elé vonulás, aztán a januári megmozdulások együtt egyedülálló láncot alkotnak - írja Földiák András, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának elnöke a Mércén.