Akkora volt a baj az autóipari cégnél, hogy a sztrájkot a szakszervezet akadályozta meg

2019. február 22. 08:46
Pattanásig feszült helyzet alakult ki az elmúlt hetekben Székesfehérvár legnagyobb munkáltatója és adófizetője, a Denso üzemében, ahol a szakszervezetnek kellett lecsendesítenie az embereket, hogy elkerüljék a sztrájkfenyegetést - állítják a Liga helyi képviseleténél. A cég szerint azonban nem volt szükség "erőfitogtatásra", mert a helyzetet demokratikusan kezelték.

Felfokozott légkörben indult el a bérvita a Denso Gyártó Magyarország Kft., mintegy 5 ezer főt foglalkoztató üzemében, ahol LIGA - Ifjúsági Munkás Érdekvédelmi Szervezetének (LIMÉSZ)  helyi csoportja tavaly július 2-án alakult meg. Idén január elsején az érdekképviselet már 613 főnyi munkaviszonnyal rendelkező tagot tudott igazolni a munkáltatónál, ezzel meghaladta a 10 százalékos limitet, ami jogosulttá tette kollektív szerződés megkötésére. Év eleje óta a létszám tovább bővült: januárban a dolgozók hetente ötvenesével léptek be, mostanra a szervezetnek közel 1100 tagja van - részletezte a Napi.hu-nak Bognár Ferenc elnök.

 

Szerinte a "szédületes növekedés" oka, hogy a 2008-ban kitört válság elhúzódása miatt a gyárban évek óta elmaradtak az érdemi bérfejlesztések, a január végi Audi-sztrájk pedig felbátorította az embereket.

Az ősszel kezdődő bértárgyalás során többször egyeztettünk a munkáltatóval, a LIMÉSZ átlagosan 20,2 százalékos bérfejlesztési javaslatot tett le az asztalra. Az üzemben nagy számban vannak még régi - jellemzően 5-20 éve ott dolgozó kollégák - akiknek a bére nagyon komolyan mértékben összetorlódott. Kezdetben nyitottságot, majd bezárkózást tapasztaltunk - magyarázta Bognár. A munkaadó végül novemberben egyoldalúan, "tűzoltás jelleggel" átlagosan 5,5 százaléknak megfelelő bérkorrekciót rendelt el január 1-től, ami azt jelentette, hogy a bruttó 300 ezer forint alatt kereső dolgozók (mintegy 4 ezer ember) alapfizetése körülbelül 20 ezer forinttal növekedett.

Csak egy szikra kellett volna, hogy sztrájk legyen 

Az emelés korántsem hozott elégedettséget. A szakszervezet ezután többször próbálta elérni a tárgyalások megkezdését, amitől a vállalat elzárkózott. Az álláspontok megmerevedtek: a munkáltató kezdetben igyekezett visszaszorítani a szervezkedést, ezzel viszont még jobban felpaprikázták az üzem dolgozóit. Egyre többször hangzott el a bosszús emberek szájából, hogy "ha más nem lesz, akkor sztrájkolnunk kell!". Erre az Audi-sztrájk példája még rátett egy hatalmas nagy lapáttal - fogalmazott az érdekképviseleti elnök.

A Denso végül engedett, így elindulhatott a 2019-es bértárgyalás. A munkáltató javaslatára a szakszervezet elfogadta, hogy a bérmegállapodások tekintetében is térjenek át a Nyugat-Európában alkalmazott üzleti évre, ahol az évforduló áprilisban van. Ezután hosszú egyeztetések során a két fél számai közeledni kezdtek egymáshoz. Bognár szerint a tárgyalási korrektség mellett a munkáltató részéről kiszivárogtak a részeredmények, amelyet az emberek jelentős része még mindig nem akart elhinni: azt gondolták, hogy emögött valami "tárgyalástechnikai trükk" lehet, ezért sokan azonnal a sztrájk eszközéhez kívántak nyúlni. Itt volt az a pont, amikor a szakszervezet "felelősségérzete" megnyilvánult az ügy iránt és,

 
folyamatosan hűtöttük az embereket és arra kértük őket, hogy türelemmel viseltessenek a bejelentés időszakáig,

továbbá higgyék el, hogy mindenki számára vállalható megállapodás kapujában vagyunk - magyarázta Bognár.

A gyár japán menedzsmentje végül felismerte, hogy mindenképp el kell kerülnie a munkabeszüntetést és lépnie kell a befektetői bizalom megőrzéséhez, hiszen a társaságot a tokiói tőzsdén jegyzik. Szerdán végül aláírták a megállapodást, amely a munkáltatói adat szerint átlagosan 14,7 százalékos bérfejlesztést tartalmaz - ezzel árnyalatnyira felülmúlták a nagy rivális, az ugyancsak sztrájkközeli helyzetbe sodródott hatvani Bosch Elektronika Kft. idei, körülbelül 14,5 százalékos bérfejlesztését. Bognár Ferenc úgy értékel, hogy ez egy példaértékű ajánlat volt a Denso részéről.

A munkáltató szerint az indulatok nem harapództak el

Vállalatunk igyekszik harmóniában élni a munkavállalókkal és a szakszervezetekkel. Amikor megkezdődtek a tárgyalásokat, figyelembe vettük az igényeket, az elejétől fogva megpróbáltunk konstruktívak maradni és a másik fél véleményét tiszteletben tartani - magyarázta lapunknak Szincsák Attila, a Denso Kft. gazdasági és kereskedelmi igazgatója.

Szavai szerint a tárgyalások hosszúra nyúltak, de a hatékony kommunikáció eredményeképpen nem volt sztrájkfenyegetettség és semmiféle erőfitogtatásra nem volt szükség. Hittünk abban, hogy elég erős a demokrácia az üzemben. Az országban kialakult helyzet tükrében a bérfejlesztés igénye nem érte a menedzsmentet váratlanul, de a munkavállalók kezdeti követelésének mértékével szemben voltak aggályai. A termelékenység-, és hatékonyságnövekedés  tükrében ezt nem tartottuk megalapozottnak. Ám végül a szakszervezet "állhatatos" tevékenységének is köszönhetően sikerült egy kölcsönösen kedvező bérmegállapodást kötni - értékelte a helyzetet Szincsák. Szerinte ugyanakkor nem a Bosch-megállapodás lebegett a szemük előtt, csak véletlen egybeesés, hogy pár tized százalékkal a német konszern fölé lőttek.

Bognár Ferenc szerint az Audi -sztrájk ugyancsak visszahatott a gyártóra: a tárgyalások során többször is felmerült hivatkozásként, hogy a jelentős béremelés túlzottan nagy terhet róna a cégre, annak tükrében, hogy a győri üzem leállása várhatóan költségnövekedést okoz. Ennek oka az a feltételezés volt, hogy az Audi a veszteség egy részét lefelé, a beszállítók irányába akarja majd szétteríteni. A végeredmény azonban azt igazolja, hogy

 
Az Audi-sztrájk példát indított el, ebbe a spirálba pedig a munkáltatók nem akarnak beszállni.
Miről szól a Denso bérmegállapodás?
A 14,7 százalékos átlagos alapbéremelés magában foglal a bruttó 300 ezer forint alatt keresők 2018 végi "rendes" 5,5 százalékos növekményén felül egy idei rendkívüli 10 százalékos bérfejlesztést is áprilistól. Ezzel a lépéssel a rosszabbul kereső, nem kezdő kollégákat - a dolgozók négyötödét - zárkóztatják fel. A megállapodás új juttatásokat is tartalmaz: egyebek közt a foglalkoztatási idővel arányosan növekvő szenioritási jutalmat és a hiányzásmentességi jutalmat. Megduplázzák a féléves bónusz szorzóját is. Kikötötték továbbá, hogy az operátori kezdőbér bruttó 220 ezer forint. A felek egyetértenek, hogy a jelenlegi 3 havinál hosszabb munkaidőkeretet nem alkalmaznak és az évi 400 óra rendkívüli munkaidő lehetőségével nem élnek.

Fehérvár csendes óriása

A japán gyökerű Denso, a világ második legnagyobb autóipari beszállítója, globálisan több mint 150 ezer embert foglalkoztat. Világszerte partnere az összes jelentős autógyártó vállalatnak, vezető szállítója a gépjármű technológiáknak és autóalkatrészeknek - sokak között a klímaszabályozó berendezések, a motorvezérlés, a vezetési és biztonsági ellenőrző berendezések és a gépjármű-információs eszközök területén.

Szincsák Attila elmondta, hogy a székesfehérvári üzem a Denso-csoport egyik legnagyobb termelőbázisa Japánon kívül. Szinte az összes ismert autómárkát - összesen 75-öt - kiszolgálják Fehérvárról és nemcsak Európába, hanem Ázsiába és Amerikába is exportálnak. Nemcsak autóipari partnereik vannak, hanem dízelmotoros mezőgazdasági és egyéb erőgépek gyártóihoz is szállítanak (ezen a piacon nem volt olyan visszaesés, mint a dízelautóknál). A legnagyobb ügyfeleik közé tartozik a General Motors, a Volkswagen-csoport - benne az Audival - továbbá a John Deere és a Volvo. A magyar üzem profiljába tartozik a dízel-befecskendező egységek gyártása (közel 60 százalékos részesedés), különféle benzinmotor-vezérlő egységek (30 százalék) és motortérben lévő hőmérséklet-szenzorok (10 százalék) gyártása.

A cég a város legnagyobb munkaadója, adófizetője, az idei betervezett árbevétele 240 milliárd forint - magyarázta az igazgató. Óriási jelentőségéhez képest azonban a társaság nagyon ritkán kommunikál.

Miért csak az autógyárakról beszélnek?

A tier1-es autóipari beszállítók és az autógyárak között nagyon erős a függőségi viszony - előbbiek legalább annyira fontosak (ha nem fontosabbak) az iparágban, ám a közbeszédben mégisalulreprezentáltak. Az autómárkák reputációja, megítélése, marketingje jóval befogadhatóbb a hétköznapi ember számára.

A beszállítók végterméke nem az autó, hanem csak a kocsin belül elhelyezkedő eszközök. Ennek megfelelően nem is igényelnek marketing-szolgáltatást, hiszen őket nem a piacról vásárolják, hanem az autógyártók zárt ajtók mögött döntenek felőlük, mint beszerzési forrásokról - összegezte.

Óriási dominóhatással járt volna a leállás?

A Világgazdaság cikkében merült fel, hogy beláthatatlan - az Audi-sztrájkénál komolyabb - következményei lettek volna az autóiparban a Bosch hatvani üzemének esetleges leállása. Bognár Ferenc szerint a Denso esetében a jelentős mértékű termeléskiesés megrendíthette volna a beszállítói bizalmat és hasonló iparági hatást váltott volna ki, mint a Bosch esetében, Szerinte a munkáltató ehhez a hatáshoz mérten alakította ki bérfejlesztési csomagját is.

Szincsák Attila ebben a kérdésben ismét hangsúlyozta, hogy az autógyártók és a beszállítók kölcsönös függőségben állnak, hasonlóképpen, mint a vállalat és a szakszervezet. Ám a sztrájk okozta drasztikus iparági fennakadás esélyét túlzónak minősítette - ez a feltételezés a szakszervezeteknek szolgál önigazolásként.

 
A Denso Gyártó Kft., a 2017 április 1-től 2018 március 31-ig tartó üzleti évben 775,23 millió eurónyi árbevételt produkált, ami kétszámjegyű ugrás volt a megelőző időszak 701,82 milliós forgalmához képest. Adózott eredménye a 2017-es szakaszban 16,1 millió eurót ért el, míg az előző, azonos időszakban a nyereség 7,1 millió eurót tett ki.
 
napi.hu

Kapcsolódó cikkek

Ebben különbözik a személyes adat és az üzleti titok védelme

2019. szeptember 17. 12:19
A tágabb értelemben vett adatvédelem területén jelentős változások álltak be. Tavaly májusban vált alkalmazhatóvá a 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR), illetve nagyjából ebben az időpontban lépett hatályba az üzleti titok védelméről szóló 2018. évi LIV.tv. is. Érdemes így áttekinteni, hogy az egyes szabályok kikre vonatkoznak, és melyek a legfőbb sarokpontjai a vonatkozó szabályozásnak.
A tágabb értelemben vett adatvédelem területén jelentős változások álltak be. Tavaly májusban vált alkalmazhatóvá a 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR), illetve nagyjából ebben az időpontban lépett hatályba az üzleti titok védelméről szóló 2018. évi LIV.tv. is. Érdemes így áttekinteni, hogy az egyes szabályok kikre vonatkoznak, és melyek a legfőbb sarokpontjai a vonatkozó szabályozásnak.

Hőségriasztás

2019. június 17. 08:53
2019. június 12-én 0 órától életbe lépett az országos tisztifőorvos által elrendelt hőségriasztás. A legmagasabb szintű, harmadfokú intézkedés 0 órától vasárnap éjfélig lesz érvényben. 
 
Hőségriasztást akkor rendelnek el, ha a napi középhőmérséklet legalább három egymást követő napon eléri vagy meghaladja a 27 Celsius-fokot.