Átalakul a szakképzés

2019. november 20. 08:20
Teljesen átalakul a szakképzés jövőre: változik az iskolák megnevezése, a képzés hossza, az oktatók jogállása, a diákok a cégeknél munkaviszony keretében vesznek részt a gyakorlaton. Mindez az agrár-szakképzést is érinti.

Az Országgyűlés 119 igen, 40 nem szavazattal és 15 tartózkodás mellett fogadta el kedden Palkovics László innovációért és technológiáért felelős miniszter törvényjavaslatát a szakképzésről, amely a 2011-ben elfogadott elődjét váltja fel.

A törvény szerint a 2020/2021-es tanévtől a szakképző intézményeknek két típusa lesz: a technikum és a szakképző iskola. Fontos törekvés az is, hogy a technikusi képzésből - érettségi megszerzésével - egyenes út vezethessen a felsőoktatásba; a technikusi vizsga emelt szintű érettséginek felel meg. A technikum mellett a hároméves szakképző iskola is alapozó képzéssel indul. Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára egy hete azt mondta, a szakképző iskolákban az egyéves ágazati alapozót kétéves szakmai képzés követi, a technikumokban pedig a kétéves ágazati alapozó végeztével az eddigi egy évről három évre bővül a szakmai képzés.

A gyakorlati oktatás esetén szakképzési munkaviszony jön létre a tanuló és a duális képzőhely, vagyis a gyakorlatot szervező cég között. Erre a jogviszonyra a munka törvénykönyvét kell alkalmazni bizonyos eltérésekkel, így például a szerződés alanya munkavállalóként a 15. életévét betöltött tanuló is lehet.

Tanulmányi eredményétől függően a nappali oktatásban résztvevő tanuló ösztöndíjra jogosult, emellett egyszeri pályakezdési juttatást is kaphat, ha befejezi a képzést és szakmát szerez. Pölöskei Gáborné közlése szerint a szakképzési ösztöndíj a szakképző iskolák 9. évfolyamában egységesen 14 ezer forint, majd a teljesítménytől függően 10 ezer és 50 ezer forint közötti azoknak, akik nem vesznek részt duális képzésben. A technikumokban a 9. és 10. évfolyamosok havi 7 ezer forintot kapnak egységesen, és további juttatásokra is jogosultak. Ösztöndíjat a munkaszerződéssel nem rendelkezők kaphatnak, a duális képzésben részt vevők a minimálbér 25-60 százalékára számíthatnak, ami az utolsó évben akár 100 százalékra is emelkedhet. A sikeres szakmai vizsgát követően a tanulók vizsgaeredménytől függően 150 ezer és 300 ezer forint közötti összeget kaphatnak.

A jogszabály újdonsága az úgynevezett „dobbantóprogram", amely az általános iskolát el nem végző, magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolai rendszerű oktatásban lemaradó tanuló, illetve képzésben részt vevő diák felzárkóztatását szolgálja, a későbbiekben pedig egy részszakma megszerzését biztosítja. Bekerült a jogszabályba, hogy a tanuló törvényes képviselője - a gyermek gazdasági és társadalmi életben való önálló részvétele esélyeinek elősegítése érdekében – köteles gondoskodni arról, hogy a tankötelezettségét teljesített kiskorú gyermeke vagy a nevelése alatt álló kiskorú tanuló kimaradása esetén tizennyolc éves koráig, de legalább egy részszakma megszerzéséig tanulmányokat folytasson. Ha a szülő ennek nem tesz eleget, szüneteltetik a gyermek után járó valamennyi juttatást.

A törvény szerint szakképző intézmény alkalmazottja az eddigi közalkalmazotti státus helyett munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban állhat. Az ITM helyettes államtitkára a változásról azt mondta, a szakképzésben a követelmények jelentősen eltérnek a közneveléshez képest. A szakképzésben a tanárok a törvény alapján oktatóknak minősülnek, foglalkoztatásuk a munka törvénykönyvének hatálya alá kerül. Ennek indoka, hogy a közalkalmazotti bértábla a szakképzés számára nem felel meg, hiszen a műszaki végzettségű oktatókat csak versenyképes fizetéssel lehet a tanári pályán tartani, és a tapasztalt szakemberek részvétele is csak így biztosítható a szakképzésben.

A változásokat a 2020/2021-es tanévtől felmenő rendszerben vezetik be. A jogszabály szakaszosan lép hatályba, legtöbb paragrafusa 2020. január l-jétől hatályos, a szakképzési hozzájárulással kapcsolatos rendelkezései azonban csak 2021. január 1-jétől.

 


Mindenki számára előnyösek az ágazati képzőközpontok

Szakképzési tanácskozásnak adott helyet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara központja októberben, amelyen a szakképzés átalakításáról, az ágazati képzőközpontok szerepéről volt szó. Mint elhangzott, az ITM kiemelten kezeli a szakmunka presztízsének visszaállítását és fontosnak tartja, hogy megismertesse a pályaválasztó fiatalokat az új lehetőségekkel, a jövő szakmáival. Támogatnak minden olyan eseményt, ahol a pályaválasztó diákok élményalapon találkozhatnak a szakmunkában rejlő lehetőségekkel, és próbára tehetik képességeiket – például ilyenek a Szakma Sztár, illetve az Agrár Szakma Sztár versenyek.
A Szakképzés 4.0 program szerint vonzóvá kell tenni a duális képzési modellt mind a képző, mind a képzésben résztvevők számára, illetve a szakmai elmélet és szakmai gyakorlat helyett szakmai képzést kell előtérbe helyezni. A duális képzésben tanulók arányának növeléséhez hozzájárulhatnak az ágazati képzőközpontok (ÁKK), amelyek segítségével erősíteni lehet az oktatási bázissal rendelkező nagyvállalatok és a kkv-k szerepvállalását a gyakorlati képzésben.
A duális képzés háromféle modellben segítheti a szakképzést. Az „A” modellben megmarad a klasszikus duális képzés, ahol a cég önállóan végzi a gyakorlati képzést és igényli és számolja el a képzés költségeit (ebben gyakorlatilag nincs szerepe a központnak). A „B”-ben a duális képzést teljes egészében az ÁKK végzi, igényli és számolja el a képzés költségeit. A „C”-ben egyéves képzőközponti gyakorlati alapképzést követően kerülnek a diákok a vállalkozásokhoz.
Az alapgyakorlatnak a szakképzési centrum tanműhelyében való megszerzését követően az ÁKK-k a duális képzés új színtereiként biztosítják majd a szakmai gyakorlat vállalati helyszínű megszerzését a tanulók számára. Előnye, hogy a duális képzés segítségével a fiatalok könnyebben juthatnak munkahelyhez, mert az őket foglalkoztató vállalatok szívesen látják viszont a saját profiljuk alapján is képzett, saját technológiáikat és munkahelyi elvárásaikat ismerő szakembert. További előny még, hogy a diák megismerkedhet a vállalati kultúrával, egy valódi munkahelyi csapat tagja lehet, ahol naponta új szakmai feladatokkal és kihívásokkal találkozhat.
Az ágazati képzőközpontok kialakításával a cégek elérhetik, hogy a duális gyakorlati képzésbe bevont tanulók nagyobb arányban váljanak a cég munkavállalójává. Hasznos számukra, hogy nem kell minden szakmai tartalom és technológia oktatására berendezkedniük, valamint nem kell teljes munkaidőben a gyakorlati képzéssel foglalkozó, az előírt képzettséggel rendelkező munkatársakat alkalmazniuk. Nem utolsó sorban pedig a szervezéssel, elszámolással kapcsolatos terheik is csökkennek.



(MTI/nak.hu)

Kapcsolódó cikkek

Elkezdődött a Magyarország Legszebb Birtoka 2019 Díj döntőseinek szemlézése

2019. július 01. 08:33
Az első birtoklátogatási napon egy kertészetben és egy családi gazdaságban jártunk

7 készség, amit nem veszélyeztetnek a robotok

2019. augusztus 05. 08:12
Az automatizációrót, a robotok térhódítását gyakran „mumusként” emlegetjük, amelyek elveszik a munkát, azonban a helyzet azért ennél jóval összetettebb. Már vannak és lesznek olyan munkák, amelyeket átvettek a gépek, szoftverek, de ezek egyelőre többnyire a repetitív, sok hozzáadott értéket nem igénylő tevékenységek. És itt a hangsúly a nagyobb hozzáadott értéken van, amelynek érdekében most a korábban egyszerűbb munkákat ellátó munkavállalókat képezni kell. Ugyanakkor az automatizáció új munkaköröket és szakmákat is teremt, így nem csak „elvesz” az új ipari forradalom, hanem ad is. Ráadásul vannak olyan humán készségek, amelyeket nem fognak tudni egyhamar megtanulni, helyettesíteni a robotok. A Harvard Business Review cikke nyomán foglaljuk össze ezeket.