Az EU újabb törvényjavaslattal kívánja zöldíteni a teherautókat
2024. május 14. 17:07
Brüsszel kibocsátásmentessé tenné a fuvarozást. A teherautóknak emiatt 2040-ig át kell állnia a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiaforrásokra.
Az Európai Unió tagországai hétfőn jóváhagyták azt a teherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó törvényt, amely előírja, hogy a térségen belül 2040-től értékesített új nehézgépjárművek többségének kibocsátásmentesnek kell lennie.
A törvény 2040-ig az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának 90 százalékos csökkentését írja elő. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak sürgősen meg kell növelniük a kibocsátásmentes teherautók eladásait – beleértve az elektromos és hidrogénüzemű járműveket is –, hogy ellensúlyozni tudják a 2040-ben még eladósorban lévő új, robbanómotoros járművek értékesítését.
Az európai utakon jelenleg a legtöbb teherautó dízelüzemű, amelyek az üvegházhatású gázok kibocsátásáért, illetve a tüdőrákhoz és légzőszervi megbetegedésekhez köthető légszennyezésért leginkább felelősök.
A kontinensen ezek a járművek a teljes kibocsátás negyedét termelik, így az uniós törvényhozás drákói szigorral lépne fel velük szemben:
- a tehergépkocsi-gyártóknak 2030-ig 45 százalékkal kell csökkenteniük flottájuk szén-dioxid-kibocsátását – a jelenlegi 30-as cél helyett –, 2035-ig pedig ez 65 százalékra nőne;
- míg a buszoknak 2030-tól 90 százalékának kibocsátásmentesnek kell lenniük, 2035-re pedig ez 100 százalékra emelkedik.
Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) a világ legambiciózusabb politikájának nevezte az EU politikáját, és azt mondta, hogy a célokat csak akkor lehet teljesíteni, ha a kormányok 2030-ig 50 ezer tehergépkocsira alkalmas nyilvános elektromos töltőpont gyors kiépítésével párosítják azokat.
Az EU tehergépkocsikra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási politikáját az uniós tagállamok és az Európai Parlament mostanra jóváhagyta, ami azt jelenti, hogy az törvényerőre emelkedhet.
Ez annak ellenére történt, hogy a közelmúltban Németország és az autóipart támogató uniós törvényhozók panaszt tettek, mivel azt szerették volna, hogy 2040 után is több belső égésű motorral hajtott tehergépkocsit lehessen értékesíteni, ha azok szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működnek. A hétfői szavazáson csak Olaszország, Lengyelország és Szlovákia ellenezte a politikát, míg a Cseh Köztársaság tartózkodott.
A Reuters értesülése szerint Németország támogatásának elnyerése érdekében Brüsszel a múlt hónapban kiegészítette a törvényt, amely szerint az Európai Bizottság a jövőben megfontolja olyan szabályok kidolgozását, amelyek a szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő tehergépkocsikat is beszámítják a célkitűzésekbe.
forrás: agrotrend.hu / Világgazdaság
Kapcsolódó cikkek
MNB: az idén eladott lakások kevesebb mint 1%-a felel meg az 5%-os lakáshitel feltételeinek
2024. november 20. 13:42
Az idén megvalósult lakáspiaci adásvételek kevesebb mint 1%-a esetében felelt volna meg az ingatlan a jövő áprilisban megjelenő kedvezményes, 5% alatti kamatozású lakáshitelek feltételeinek – közölte az MNB.
Megemelték a nyelvvizsga díjához nyújtott támogatást
2023. január 20. 12:27
A korábbi 50 ezer forintról 58 ezer forintra emelkedett januártól az első sikeres nyelvvizsga díjához nyújtott kormányzati támogatás - közölte a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) fiatalokért felelős helyettes államtitkára szerdán az M1 aktuális csatorna műsorában.
Nagy-Vargha Zsófia a fiatalok támogatását szolgáló intézkedésekről elmondta, az első sikeres nyelvvizsga díjának visszatérítése alapvetően 35 éves korig jár, de gyermekvállalás esetén megszűnik a korhatár. Ugyanez igaz a fiatalok jogosítványszerzésének támogatására is - folytatta, hozzátéve: a sikeres KRESZ vizsga díját 25 ezer forintos értékhatárig visszafizetik a húsz év alattiaknak, de aki kisgyermekkel van otthon - legyen szó akár egy gyeden lévő nagyszülőről - korhatár nélkül élhet a támogatási formával.

