Belendültek az édességgyártók

2018. november 16. 10:38
Növekszik az édességgyártók forgalma, a vásárlók a minőségi termékeket keresik, és a tendencia várhatóan folytatódik. Ám a szektor tart a népegészségügyi termékadó jövő évi emelésének hatásától, és sújtja a munkaerőhiány is.

Folyamatosan bővül a hazai édességgyártók forgalma, a múlt évi nettó bevételük 207 milliárd forint volt, a 2013-as adat pedig 177 milliárd volt a Nemzeti Cégtár adatai szerint. A trend várhatóan folytatódik már csak azért is, mert egy friss kutatás kimutatta: majdnem egymillió magyar vallja magát nassolásfüggőnek.

A piac, ezzel pedig az édesipar az elmúlt néhány évben jelentősen át is alakult, az egyik fő változás az, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőségi termékeket keresik.

A legjobban a magas kakaótartalmú csokoládék és az olyan, még újdonságnak számító édességek iránt nőtt az érdeklődés, mint a fehérjével dúsított szeletek és a „mentes” termékek.

E tendencia fennmarad a következő években is a 24 édességgyártót tömörítő Magyar Édességgyártók Szövetség titkára, Intődy Gábor szerint. A szövetség sajátos trendeket is kikutatott egyes termékkategóriákon belül:

a puha és a gumicukor népszerűsége például nő, míg a kemény cukorkáké nem, és egyre keresettebbek a kézműves desszertek is.

Fotó: AFP

A szektor azonban nehéz időszakon van túl, épp csak kezd újra talpra állni. „Nagy érvágás volt az iparágnak a népegészségügyi termékadó 2011-es bevezetése, ami minden pénzügyi mutatóban erős visszaesést okozott. Csak lassan tud kilábalni a szektor” – mondta a Világgazdaságnak Intődy Gábor. Mint hozzátette, ez az adónem jövőre átlagosan 20 százalékkal nő, így megszűnik a lehetőség, hogy a cégek az adójuk egy részéből egészségfejlesztő programokat szervezzenek.

A szövetség titkára egyébként nem látja a a termékadó jelentőségét, mondván,

a hazai lakosság egyébként is jóval kevesebb cukrot fogyaszt az európai átlagnál,

és az édességet be tudja illeszteni a kiegyensúlyozott étrendjébe is. Az viszont egyelőre nem tudható, hogy a termékadó emelése hogyan hat a szektor szereplőire, mennyire veti vissza megújult lendületüket.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

 

Kapcsolódó cikkek

Ki nem találod, miből készül kolbász a Hortobágyon: itt a boltok új slágere?

2021. június 15. 07:36
A Hortobágyi Nemzeti Park területén tenyésztett állatok húsához nincs fogható, ahogy ez a belőlük előállított termékekre is igaz. Aki egyszer megkóstolta a tulokból, bivalyból vagy szürkemarhából készült kolbászt vagy szalámit, nem sajnálja érte a tömegtermékeknél magasabb árat sem kifizetni. Országosan egyelőre nem sokan ismerik ezeket a nagyon finom termékeket, amelyek teljes mértékben húsból készülnek, méghozzá első osztályú, a lehető legbiobb alapanyagból. A vásárok és a piacozás szüneteltetése ezeknek az értékesítését is visszavetette, de a nemzeti parknak nem is a gazdálkodás az elsődleges feladata, hanem a magyar állatok megőrzése, és ennek egy kicsi, de fontos szegmense, hogy a nagyközönség is egyre szélesebb körben ismerhesse meg a minőségi állatokból készült árut. A nemzeti park mezőgazdasági csoportvezetője, Hasznosi László osztotta meg velünk a tapasztalataikat.

Íme a dél-alföldi sajtkirály: tömegek rajonganak a termékeiért - Te kóstoltad már?

2020. július 24. 07:49
A szülő mindig a legjobbat szeretné adni gyermekének, így sokszor egy bizonyos jól fizető pálya felé terelgeti lurkóját. A Bács-Kiskun megye délnyugati csücskében élő Pencz Pál azonban nem hallgatott édesanyja segítő hangjára, és felépítette saját, önellátó gazdaságát. Nem is dönthetett volna jobban: a Dunafalván megalapított Kobolya Gazdaságban nem győznek elég tejből készült finomságot készíteni a piacra, olyan hamar elkapkodják a termékeiket. Az álmok valóra válásáig megtett útról a tejgazdaságot irányító mezőgazdasági mérnök beszélt a HelloVidéknek.