Belendültek az édességgyártók

2018. november 16. 10:38
Növekszik az édességgyártók forgalma, a vásárlók a minőségi termékeket keresik, és a tendencia várhatóan folytatódik. Ám a szektor tart a népegészségügyi termékadó jövő évi emelésének hatásától, és sújtja a munkaerőhiány is.

Folyamatosan bővül a hazai édességgyártók forgalma, a múlt évi nettó bevételük 207 milliárd forint volt, a 2013-as adat pedig 177 milliárd volt a Nemzeti Cégtár adatai szerint. A trend várhatóan folytatódik már csak azért is, mert egy friss kutatás kimutatta: majdnem egymillió magyar vallja magát nassolásfüggőnek.

A piac, ezzel pedig az édesipar az elmúlt néhány évben jelentősen át is alakult, az egyik fő változás az, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőségi termékeket keresik.

A legjobban a magas kakaótartalmú csokoládék és az olyan, még újdonságnak számító édességek iránt nőtt az érdeklődés, mint a fehérjével dúsított szeletek és a „mentes” termékek.

E tendencia fennmarad a következő években is a 24 édességgyártót tömörítő Magyar Édességgyártók Szövetség titkára, Intődy Gábor szerint. A szövetség sajátos trendeket is kikutatott egyes termékkategóriákon belül:

a puha és a gumicukor népszerűsége például nő, míg a kemény cukorkáké nem, és egyre keresettebbek a kézműves desszertek is.

Fotó: AFP

A szektor azonban nehéz időszakon van túl, épp csak kezd újra talpra állni. „Nagy érvágás volt az iparágnak a népegészségügyi termékadó 2011-es bevezetése, ami minden pénzügyi mutatóban erős visszaesést okozott. Csak lassan tud kilábalni a szektor” – mondta a Világgazdaságnak Intődy Gábor. Mint hozzátette, ez az adónem jövőre átlagosan 20 százalékkal nő, így megszűnik a lehetőség, hogy a cégek az adójuk egy részéből egészségfejlesztő programokat szervezzenek.

A szövetség titkára egyébként nem látja a a termékadó jelentőségét, mondván,

a hazai lakosság egyébként is jóval kevesebb cukrot fogyaszt az európai átlagnál,

és az édességet be tudja illeszteni a kiegyensúlyozott étrendjébe is. Az viszont egyelőre nem tudható, hogy a termékadó emelése hogyan hat a szektor szereplőire, mennyire veti vissza megújult lendületüket.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja

 

Kapcsolódó cikkek

Átlagon felül drágult februárban az élelmiszer

2021. március 09. 09:24
Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk ára jelentősebben, az élelmiszereké és a tartós fogyasztási cikkeké az átlagost kissé meghaladó mértékben emelkedett - közölte a Központi Statisztika Hivatal (KSH).

A Balaton forró csókja: ő készíti az egyik legfinomabb fagyit most a magyar tengernél

2020. július 10. 07:47
Mára már hagyomány, hogy minden évben a balatoni szezon kezdete előtt szakmai zsűri választja ki az adott év Balaton Fagyiját. Az idén tizenhárom tóparti cukrászat és kézműves fagylaltműhely nevezett a versenyre, akik közül a balatonfüredi Bagaméri Fagylaltozó már második alkalommal került ki győztesként. Az első hely mellett különdíjakat is megítélt a négytagú bíráló bizottság. Az idén a balatonszemesi Margaréta Fagyizó “ZabSzemes” édessége, a veszprémi Völgy Fagyizó “Tök Jó Fagyi” nevű különlegessége, valamint a balatonboglári Tejvirág Fagyizó “Balaton forró csókja” érdemelt ki külön elismerést. A boglári fagyizó fiatal tulajdonosa, Buzsics Viktor a HelloVidéknek arról mesélt, hogyan került közel a jeges édességekhez, és hogy milyen is volt a Balaton Fagyija versenyen való részvétel egy Európa bajnokság után. Interjú