Brutális leépítéseket készít elő a Volkswagen

2024. szeptember 11. 21:09
A történelmi lépés hat németországi autógyárat érintene. A Volkswagen ehhez több évtizedes foglalkoztatási garanciákat rúgna fel, amely felháborította a szakszervezeteket.
Parázs hangulatú munkásgyűlésen védte meg szeptember 4.-én a Volkswagen vezetése a hamarosan végrehajtandó durva megszorításokat, amelyekkel a konszern az elektromos átállás lassulására és a kereslet megroppanása reagál. A dolgozók szerint a Volkswagen tehetetlen vezetőinek kellene mielőbb szedniük a sátorfájukat.
 
Brutális leépítéseket készít elő a Volkswagen
Több gyárat is bezárhat, ezreket bocsáthat el a Volkswagen / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP
 
A Volkswagen szeptember 10.-én, kedd este közölte, hogy hat németországi üzemében eltöröl egy sor munkaszerződést, köztük a 2029-ig szóló munkahelyi garanciákat is, amellyel jövő évtől egy óriási leépítési hullámot helyezett kilátásba. Az autóipari szakszervezetek pedig bejelentették, hogy mindent meg fognak tenni a terv leállításért.
 
Európa vezető autógyártója a költségcsökkentés miatt több évtizede fennálló foglalkoztatási garanciákat tervez megszüntetni, megalapozva egy jelentős méretű leépítést több üzemében is, amivel megpróbál előretörni az olcsóbb ázsiai márkákkal folytatott versenyben.
 
A lépés hónapok óta tartó szakszervezeti vitákat követne, és azzal fenyeget, hogy a Volkswagen a 87 éves története során először németországi gyárakat zárna be – ennek híre a globális autóipart és a német kormányt is sokként érte.
 
Lehetővé kell tennünk a Volkswagen számára, hogy hazájában is versenyképes szintre csökkentse a költségeket, és azt, hogy saját erőforrásainkat az elavult üzemek helyett új technológiákba és termékekbe fektethessük be – kommentálta a terveket Gunnar Kilian, a vállalat munkaügyi igazgatója a Reutersnek. Hozzátette, hogy a munkaszerződések körüli bizonytalanság ellensúlyozására a vállalat felajánlotta a bértárgyalások előrehozását.
 
A bejelentett tárgyalásoknak október közepén kellett volna megkezdődniük, a szakszervezetek pedig már előre bejelentették, hogy november végétől országos sztrájkokra is lehet számítani. A leépítési fenyegetések miatt azonban a vita akár már ebben a hónapban is megkezdődhet.
 
A Volkswagen dolgozóit képviselő IG Metall szakszervezet vezetése megígérte, hogy hevesen ellenáll az elbocsátásoknak és a gyárbezárásoknak, a vállalat rossz állapotáért pedig a felső vezetőket és az elhamarkodott befektetéseket okolta.
 
Az IG Metall felajánlotta, hogy a gyárbezárások helyett a vállalat fontolóra vehetné a négynapos munkahét bevezetését – a béremelésekről azonban így sem hajlandók letenni.
 
Rájár a rúd a Volkswagenre
A vállalat évek óta pénzügyi problémákkal küzd, mivel a gazdaságot nyomó lassú növekedés és a magas energiaárak, valamint a kínai piaccal folytatott kereskedelmi verseny keményen próbára teszik a német ipari modellt.
 
Az autógyártó és a szakszervezet közti tárgyalások azonban egy meglepő okból is sürgőssé váltak: ha nem tudnak megegyezni időben, akkor lejárnak a jelenlegi szerződések, a dolgozók számára pedig az 1994 előtt érvényes kiváltságok lépnének hatályba. Ez a szerződés pedig harminc évvel később sokkal előnyösebbé vált az alkalmazottak számára, mivel az inflációt követve magában foglalna
  • jelentős béremeléseket az összes dolgozónak;
  • karácsonyi jutalmat és kiegészítő szabadságpénzt;
  • valamint sokkal magasabb prémiumokat a túlórákért.
Ez pedig szinte elengedhetetlenné tenné a vállalatnak, hogy elbocsássa munkaerejének egy jelentős százalékát.
 
A Volkswagen vezetése túl korán mutatta meg a lapjait, így most kénytelenek lesznek kompromisszumot találni. Ha lejárnak a szerződéseink, hiába rúgnak ki rengeteg embert, ha az itt maradók költségei kiegyenlítenék a költségeket – figyelmeztetett Daniela Cavallo, a dolgozói tanács vezetője.
 
forrás:vg.hu

Kapcsolódó cikkek

Nagy Márton: A következő években 6300 milliárd forint értékű fejlesztés érkezik az autóiparba

2023. november 07. 17:48
A magyar autóipar nemcsak nyugatra, hanem keletre is nyit, az elektromos autózás terén kialakuló ökoszisztéma lehet a magyar gazdaság magja – erről beszélt Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a győri Audi-gyár fennállásának harmincadik évfordulóján. A tárcavezető hangsúlyozta, az autóipar GDP-hez való hozzájárulását tovább kell növelni, ami szerinte nemcsak függőséget, hanem lehetőséget is jelent Magyarország számára.

Meddig biztosítható még a nők korábbi nyugdíjba vonulása? Hamarosan változás jöhet

2024. február 15. 14:30
2024-ben is változatlan feltételekkel vehető igénybe a nők számára 40 éves jogviszony után járó kedvezményes nyugdíj, de kérdéses, vajon meddig marad ez így. Töretlen népszerűsége miatt ugyanis az utóbbi években egyre nagyobb összeget, idén már 467 milliárd forintot kell a Nők40-ben testet öltő pozitív diszkrimináció, illetve az azzal együtt lényegében kialakult kettős nyugdíjkorhatár biztosítására fordítani.