Élelmiszerbotrány: fordulhat a kocka
Heteken belül kiderülhet, hogy Brüsszel áldását adja-e a nyugati és a keleti piacon eltérő minőségben forgalmazott élelmiszerek jelölésére vonatkozó magyar javaslatra. Ha az Európai Bizottság pozitív választ küld hazánknak, a nagy multinacionális élelmiszergyártóknak kötelezően fel kell majd tüntetniük a csomagoláson, ha az adott márkatermék összetételében vagy minőségében eltér a más országokban kapható verziótól – mondta el lapunknak Zsigó Róbert.
A Földművelésügyi Minisztérium (FM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára elmondta: az élelmiszerek jelölésére vonatkozó szabályok uniós hatáskörben vannak, a tagállamoknak csupán szűk mozgásterük van. – Azt reméljük, hogy Brüsszel támogatni fogja az eltérő minőség jelölésére vonatkozó magyar javaslatot.
A nemrég napvilágot látott, úgynevezett húszpontos élelmiszer-minőségi stratégiával kapcsolatban elmondta: az intézkedéscsomag egyik lényeges eleme – az élelmiszerkönyvi előírások szigorítása és a hatósági ellenőrzés fejlesztése mellett – a vásárlói tudatosság növelése, a szemléletformálás. Az eltérő minőségű élelmiszerek esetében is az a legfontosabb szempont, hogy a vásárlók tudják, mire kell figyelniük a választáskor.
Erre a feladatra a következő években több mint másfél milliárd forintot fordíthat a földművelésügyi tárca. – Azt szeretnénk elérni, hogy a vásárlók tisztában legyenek az élelmiszerkönyv változásaival, az egyes védjegyekkel, illetve a jelölési szabályokkal. Tudják azt, hogy a vásárlás során mire érdemes figyelni, ha jó minőségű és biztonságos élelmiszert szeretnének hazavinni – jegyezte meg az államtitkár. Jelezte: a vásárlókat akkor tudják megvédeni a tisztességtelen vállalkozásoktól, ha a kosarukba tudatos döntés alapján helyezik a termékeket. Ehhez pedig arra van szükség – folytatta –, hogy az információkhoz rendszerezett formában hozzájussanak.
Megtudtuk: a program részeként az egyes termékek jelölésére vonatkozó szabályokat is áttekinti a tárca. – Minden bizonnyal már ma is minden fontosabb információ megtalálható a csomagolásokon, kérdés, hogy a fogyasztók tudják-e, mi mit jelent. Ezért meg kell vizsgálnunk, hogy az élelmiszereken található jelölések egyértelműek-e – fogalmazott az államtitkár.
A jelölések mellett a védjegyek piacán is rendet tennének, ma ugyanis számtalan minőséget garantáló jelölés van forgalomban. – Nagyon sokféle védjegyet használnak a magyar piacon, amelyekről az emberek egyre kevésbé tudják eldönteni, hogy melyik védjegy mit garantál. Ezért is fontos, hogy megkeressük azokat a pontokat, ahol egyszerűsíteni lehet a rendszeren – mondta. Emellett megerősítik a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet is, a rendszer pedig egy S-QR-kód-alapú hátteret is kap, amely segítségével a vásárlók egy kattintással minden fontos információt megtudhatnak az adott termékről.
Bár a program részleteinek kidolgozása még folyamatban van, az már biztos, hogy a gyermekek szemléletformálása is kiemelt hangsúlyt kap. – Egy olyan oktatási programot dolgozunk ki, amely megismerteti a gyermekekkel a minőségi élelmiszerek tulajdonságait. Így mire az iskolások maguk is vásárlóvá válnak, tudni fogják, hogy mire kell ügyelniük a választásnál – emelte ki.
A felnőtteknek szóló üzeneteket sem egyszerű szórólapok formájában szeretnék célba juttatni. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Szupermenta terméktesztjéhez hasonló fórumokon osztanák meg az élelmiszerek minőségét és biztonságát érintő információkat. A munka során a gyártók, illetve a kiskereskedők együttműködésére is számít a tárca. – Ahhoz, hogy eredményesek legyünk, vagyis minél több Magyarországon megtermelt alapanyagból itthon feldolgozott élelmiszert vásároljanak az emberek, mindenki munkájára szükség van – mondta Zsigó Róbert.
Majd hozzátette: ha a szemléletformáló kampányok hatására a fogyasztók kiállnak a saját érdekeik mellett, akkor a gyártóknak is elemi érdekük lesz, hogy javítsák a kínált áruk minőségét.
magyaridok.hu