Érik a lakossági vízdíjak emelése
2024. február 15. 14:38
A vállalkozásoknál februárban emelték meg a vízdíjakat, de ez is kevés lehet, hogy a rezsicsökkentett lakossági árazás megmaradjon. A rendszerbe az idén csak annyi plusz forrás érkezik, amennyi messze nem elegendő a katasztrofális helyzetbe került vízhálózat megfelelő ütemű felújítására, az Állami Számvevőszék szerint a víziközmű-ágazat vesztesége 25-50 százalék között mozog. A kormány tavaly már ígéretet tett a vízdíjak felülvizsgálatára, de egyelőre nem tettek bejelentést az árszabás átalakításáról.
A magyarországi víziközműrendszer jelenleg katasztrofális helyzetben van, és a vállalkozásokra érvényes februári vízdíjemelés ellenére sem érkezik elegendő forrás a hálózat megfelelő felújítására. A kormány a víziközműszektor államosítása mellett döntött, miközben az akkugyáraknak százmilliárdokat fordít víziközmű-fejlesztésekre – derül ki a 24.hu cikkéből.
A tavalyi állami támogatások is csak a szolgáltatók működőképességét tartották fenn, és a víz- és csatornadíjak befagyasztása miatt a cégek csődközeli helyzetbe kerültek.
AZ ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK ADATAI SZERINT AZ IVÓVÍZHÁLÓZAT VESZTESÉGE 25-50 SZÁZALÉK KÖZÖTT MOZOG, SOK A CSŐTÖRÉS, ORSZÁGSZERTE PEDIG EGYRE ROSSZABB MINŐSÉGŰ A VEZETÉKES IVÓVÍZ.
A lap szerint kormány által bevezetett céges díjemelések csak rövid távú megoldást jelentenek, és a háttérben zajlik a rendszer államosítása. A Víziközmű-fejlesztési és Ellentételezési Alap létrejöttével a cégeknek kompenzációs alapot kell finanszírozniuk, ami segíthet a hálózati veszteség csökkentésében és a rendszer megújításában. Azonban az idén beérkező források még mindig alig elegendőek ahhoz, hogy megfelelő ütemben lehessen megújítani a víziközmű-hálózatot, különösen, ha a tervezett fejlesztéseket és az ÁSZ által jelzett 3775 milliárd forintos felújítási igényt vesszük figyelembe.
CSAK TAVALY MINTEGY 150 MILLIÁRD FORINTNYI ÁLLAMI TÁMOGATÁSRA VOLT SZÜKSÉGÜK A MAGYARORSZÁGI VÍZIKÖZMŰCÉGEKNEK AHHOZ, HOGY MŰKÖDŐKÉPESSÉGÜKET FENT TUDJÁK TARTANI.
A magyarországi víziközműszektorban jelenleg az állami és önkormányzati cégek közötti tulajdonosi struktúra egyenetlen, és az önkormányzati cégek nagy része nehéz anyagi helyzetbe került. A kormány által bejelentett támogatási programok elsősorban az állami cégeket célozzák meg, és az önkormányzati cégek az államosítás felé haladnak. Az előrejelzések szerint a víziközműszektor hosszú távon teljesen államosítva lehet, hasonlóan a hulladékgazdálkodási rendszerhez és az autópálya-kezelőkhöz.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az akkumulátorgyáraknak szánt költségvetési támogatások a víziközmű-fejlesztésekre irányulnak, miközben az ivóvízhálózat széthulló állapotban van. A politikusok és szakértők szerint a kormánynak szüksége van egy átfogó és hosszú távú stratégiára a víziközműszektor megújítására és fenntartható fejlesztésére.
A kormány tavaly áprilisban jelentette be, hogy hálózatfejlesztésre készül a víziközmű-hálózat esetében, valamint országszerte összehangolja a díjszabást. Az indoklás szerint a sok esetben három-négyszeres árazáson belüli különbséget akarják megszüntetni, mindez pedig a vízdíjak és a csatornaköltségek emelkedésével járhat. A rezsicsökkentés miatt 2013 óta a göngyölt inflációs hatás körülbelül 70 százalékos lehetett, miközben a cégek kénytelenek voltak változatlan, rögzített áron adni a vizet a lakosságnak és az intézményi szereplőknek.
forrás: portfolio.hu
Kapcsolódó cikkek
A 4,5 milliárd forintot is meghaladhatják a viharkárok
2023. augusztus 08. 17:46
Rekordösszegű, akár a 4,5 milliárd forintot is meghaladó kárrendezéssel számolhatnak a biztosítók a múlt heti viharok miatt – tájékoztatott a Magyar Biztosítók Szövetsége kedden. Hozzátették, ez az összeg a napokban tovább nőhet.
A szervezet közleménye szerint a múlt csütörtök és vasárnap közötti viharok miatt kedden délig a lakásbiztosítási szerződések alapján 20 ezret megközelítő bejelentés érkezett a biztosítókhoz, bár még nem minden biztosító adatai állnak rendelkezésre.
Olimpiai rémálom - komoly fenyegetést kaptak a zsugori franciák
2024. július 24. 14:32
Rövid és majdnem teljesen zökkenőmentes utazás után érkeztünk meg a 2024-es nyári olimpia városába, Párizsba, ahol inkább kora őszi, mint nyári idő fogadott bennünket. A francia légitársaság reggeli járata 15 fokban és ködben szállt le a Charles de Gaulle repülőtéren. A fogadtatás kedves volt, az első olyan helyzeten pedig, amikor nem tudtak egy előre megbeszélt dolgot teljesíteni, inkább csak nevetni lehetett. Az viszont biztos, hogy a szervezők nem nevetnek, amikor megkapták a pénteki nyitóünnepségen fellépő táncosok sztrájkfelhívását.